شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
انتشار کتابی در دفاع از «منطق آزادی»

«منطق آزادی: اراده آزاد، طبیعت انسان و استدلال عقلانی برای جهانی واقعا آزاد» عنوانی تازه در بازار کتاب‌های انگلیسی است که به تشریح دلایل خود برای آزاد دانستن اراده انسان پرداخته و با رد استدلال‌های جبرگرایان، برخی از پایه‌های اساسی سیاست مدرن را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، آزادی واقعی با درک ما از آزادی اراده آغاز می‌شود، با این حال بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان امروزی استدلال می‌کنند که اراده آزاد، توهمی بیش نیست. ادعای آنها این است که فعالیت مغز، فرآیندی کاملا فیزیکی و مشابه عملکرد کامپیوتر است. اما این ادعا به معنی این خواهد بود که ما مکانیکی عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم از نظر اخلاقی در قبال کاری که انجام می‌دهیم، مسئول شناخته شویم. به علاوه، اگر اندیشه و عمل انسان به شدت جبرگرا باشد، این امر با مشروعیت بخشیدن به آغاز اجبار و زور و تهدید، به ویژه از سوی کسانی که در مناصب قدرت هستند، مفهوم یک جامعه واقعا آزاد را به چالش می‌کشد.

کتاب «منطق آزادی» به شدت با جبرگرایی مخالف است. نویسنده کتاب با اقتباس از مطالعات در زمینه آگاهی و فلسفه ذهن، استدلالی منطقی برای نشان دادن اینکه چرا اراده انسان ذاتا آزاد است، ارائه می‌کند. او در حالی که تصدیق می‌کند که انتخاب‌های ما به وضوح تحت تأثیر غرایز بیولوژیکی خاصی هستند که بسیاری از آنها را از گذشته تکاملی خود به ارث برده‌ایم، از بینش‌های تازه‌ای استفاده می‌کند تا نشان دهد چرا ما به تنهایی، داور نهایی نحوه عمل خود هستیم.

برخلاف حیوانات که دارای سطح پایین‌تری از آگاهی هستند، تصمیمات ما برای ما گرفته نمی‌شود. ایده‌های بدیع و اصیل نویسنده این کتاب، پیشرفتی در گفتمان اراده آزاد است و دیدگاه جدیدی را در مقابل این پرسش دیرینه می‌گشاید که آیا انسان‌ها عاملیت واقعی دارند یا نه. با این حال، در حالی که اکثر مردم اراده خود را برای همکاری با دیگران به کار می‌گیرند، برخی افراد برای دستیابی به قدرت، تسلط با زور را انتخاب می‌کنند و تحت شرایط خاصی می‌توانند توده‌ها را به گونه‌ای تحت کنترل درآورند که منجر به استبداد شود.

یکی از جنبه‌های مهم استدلال نویسنده این است که کنترل سیاسی از هر نوع، از جمله همه شکل‌های زور و اجبار، با انسانیت ما به عنوان موجودات آزاد و منطقی و با خود زندگی ناسازگار است. او نشان می‌دهد که چرا یک جامعه واقعا آزاد، سرنوشت طبیعی بشر است و استدلال می‌کند که در نهایت می‌توان به آن دست یافت. با این وجود، آزادی سیاسی واقعی از این نوع تنها زمانی رخ می‌دهد که اصل آزادیخواهانه عدم تهاجم به طور دقیق در همه زمینه‌های زندگی رعایت شود.

او به نتایج شگفت‌آور و قابل تأملی درباره رابطه بین قانون، اخلاق شخصی و جامعه می‌رسد و برخی از اساسی‌ترین پایه‌های سیاست مدرن را به چالش می‌کشد و با پرداختن به شاید مهم‌ترین مسئله، به کتاب پایان می‌دهد: ماهیت حقیقت مطلق، و اینکه چگونه درک چنین حقیقتی منجر به آزادی و خوشبختی واقعی می‌شود.

لورا دیویدسون، نویسنده کتاب، دانش‌‌آموخته آکسفورد و پژوهشگر و متفکر حوزه‌های اقتصاد، فلسفه و اخلاق آزادی‌خواهانه است. او برنده جایزه معتبر لارنس فرتیگ در اقتصاد از موسسه لودویگ فون میزس است که به پاس سهم برجسته او در زمینه اقتصاد در سنت اتریشی به وی اهدا شده است.

«منطق آزادی: اراده آزاد، طبیعت انسان و استدلال عقلانی برای جهانی واقعا آزاد» به زبان انگلیسی در 267 صفحه از سوی انتشارات آسترو لیبرتارین پابلیشینگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها