دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
قبل از خواب از کتابخوان استفاده نکنید!

بسیاری از مردم قبل از خواب با استفاده از کتابخوان‌ها مطالعه می‌کنند تا به آنها کمک کند بخواب بروند و نمی‌دانند که این فناوری درواقع باعث می‌شود که خواب دیرتر به سراغ آنها بیاید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از آن‌پی‌آر، طرفداران کتاب مخصوصا آنها که عادت به مطالعه قبل از خواب دارند، علاوه بر انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه به چیز دیگری هم فکر می‌کنند و آن نحوه مطالعه است. اگر عادت به استفاده از کتابخوان‌ها داشته باشید، دیگر اینکه چقدر مطالب خسته‌کننده باشند اهمیت ندارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد هنگام استفاده از کتابخوان‌ها بخواب رفتن سخت‌تر خواهد بود!

محققان تیم ۱۲ نفره‌ای از جوانان سالم را به مدت دو هفته در اتاق خصوصی بیمارستان زنان بریگهام بوستون مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش از نیمی از افراد خواستند به صورت متوالی از ساعت ۵ عصر به مطالعه کتاب‌های کاغذی مشغول باشند و از نیمی دیگر خواستند که کتاب را از روی آی‌پد بخوانند. سپس این دو گروه جای خود را باهم عوض کردند.

نتیجه در آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences) منتشر شد که تمایز آشکاری را نشان می‌داد. شرکت‌کنندگان ابراز کردند که هنگام نکاه کردن به کتابخوان‌ها احساس خواب‌آلودگی کمتری داشتند نسبت به زمانی که از کتاب کاغذی استفاده می‌کردند و همچنین حدود ده دقیقه دیرتر نسب به زمانی که کتاب کاغذی مطالعه می‌کردند به خواب می‌رفتند. اگرچه هر دو گروه ۸ ساعت خواب داشتند؛ اما گروهی که کتاب الکترونیکی استفاده کرده بودند، زمان کمتری در حالت REM (خواب عمیق) قرار می‌گرفت.

نه‌تنها این گروه بعد از بیداری احساس بیخوابی داشتند بلکه ساعت‌ها طول می‌کشید تا کاملا بیدار شوند و به همان سطح هوشیاری نسبت به زمان استفاده از کتاب کاغذی برسند. دانشمندان علت این تغییر را طول موج نور ساطع شده از کتابخوان‌ها می‌دانند که می‌تواند ریتم روزانه بدن را گیج کند و به تاخیر بیاندازد. این نور فقط مربوط به دستگاه‌های کتابخوان نمی‌شود بلکه شامل تمام دستگاه‌ها مثل گوشی و تبلت و انواع کتابخوان‌ها مثل کیندل و ... می‌شود؛ اما کتاب‌های الکرونیکی بدون نور مثل کیندل پیپروایت با نوری شبیه کاغذ، بیشتر شبیه کتاب چاپی هستند.

چالز زیسلر یکی از محققان این مقاله به وال استریت ژورنال گفت: «بسیاری از مردم قبل از خواب با استفاده از کتابخوان‌ها مطالعه می‌کنند تا به آنها کمک کند بخواب بروند و نمی‌دانند که این فناوری درواقع باعث می‌شود که خواب دیرتر به سراغ آنها بیاید.»

مترجم: شیوا شایگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها