دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
برنده چهل و یکمین دوره جایزه جان دوس پاسوس مشخص شد

کارولینا دی روبرتیس، نویسنده آمریکایی اروگوئه‌ای پنج رمان، برنده جایزه ادبی جان دوس پاسوس سال 2022 شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت دانشگاه لانگ‌وود، جایزه ادبی جان دوس پاسوس هر سال توسط دانشگاه لانگ‌وود به یک نویسنده با استعداد آمریکایی اهدا می‌شود که فرم را آزمایش و دامنه وسیعی از تجربه‌ها را بررسی می‌کند و لیاقت این را دارد که بیشتر شناخته شود.

دی روبرتیس بیشتر برای رمان‌های «رئیس جمهور و قورباغه» (2021)، «کانتوراس» (2019) و «خدایان تانگو» (2015) شناخته شده است. دی روبرتیس از سوی هیات داوران جایزه دوس پاسوس، از فهرست کوتاهی متشکل از چهار نامزد نهایی انتخاب شد که علاوه بر دی روبرتیس، شامل جینا آپوستول، جیمی مانریک و جان رای می‌شد. دی‌ روبرتیس جایزه خود را 5 آوریل در دانشگاه لانگ‌وود دریافت خواهد کرد.

دی روبرتیس برای کتاب «رئیس جمهور و قورباغه» جزو نامزدهای نهایی دریافت جایزه فالکنر از انجمن قلم آمریکا و نیز جایزه جین آستین این انجمن بوده است. شخصیت رئیس جمهور در این کتاب، به شدت تحت تاثیر خوزه موخیکا، رئیس جمهور پیشین اروگوئه است. او برای کتاب‌های «کانتوراس» و «خدایان تانگو» برنده جایزه کتاب استون وال شده است. وی همچنین برای این کتاب‌ها، برنده جایزه ادبی کتابخوانان زن شده و جزو نامزدهای جایزه کرکوس و جایزه ادبی لامبدا بود که در دهه 1970 در اروگوئه راه‌اندازی شده است.

جایزه ادبی جان دوس پاسوس قدیمی‌ترین جایزه ادبی است که از سوی کالج یا دانشگاه ویرجینیا اعطا می‌شود. این کتاب از نویسنده‌ای قدردانی می‌کند که آثارش تفسیری دقیق و بدیع درباره مضامین آمریکایی ارائه می‌دهد، فرم را آزمایش می‌کند و طیفی از تجربه‌های انسانی را دربرمی‌گیرد.

دی روبرتیس دانشیار دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو است. کتاب‌های او به 17 زبان ترجمه شده و افتخارات متعدد دیگری از جمله کمک‌هزینه تحصیلی از بنیاد ملی هنر دریافت کرده است.

نخستین جایزه جان دوس پاسوس در سال 1980 اهدا شد. از جمله برندگان این جایزه از ابتدا تا کنون می‌توان به شلبی فوت (1988)، ارنست جی. گینز (1993)، ماکسین هانگ کینگستون (1998)، کولسون وایتهد (2012)، روث اوزکی (2014)، پل بیتی (2015)، کارن تی یاماشیتا (2018) و رابعه علامدین (2019) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها