جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
نویسندگان موفق کتابخوان حرفه‌ای بوده‌اند

سمیه عالمی، از رمان‌نویسان کشورمان تأکید دارد، کسانی که می‌خواهند نویسنده شوند اول باید خیلی بخوانند؛ متأسفانه با نویسنده‌هایی مواجه هستیم که می‌خواهند بدون کتابخوانی نویسنده باشند.

سمیه عالمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تازه‌ترین رمان خود توضیح داد: «باغ‌های معلق» تازه‌ترین رمانم است که در نمایشگاه کتاب 1402 نیز عرضه شده  و روایت هفت زن سوری از چهار سال محاصره یک شهر در جنگ سوریه را شامل می‌شود که با مدیریت زنانه در آن چهار سال محاصره، شهر را حفظ کردند.

عالمی در معرفی مهمترین رمان‌های خود گفت: «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» یک رمان بزرگسال است. شخصیت اصلی این داستان دختری به اسم ریحان است که می‌خواهد از خانواده‌‌اش اعلام استقلال کند و بگوید من شخصیت مستقلی هستم. از قضا اعلام استقلالش با جنگ ایران و عراق مصادف می‌شود. در همان اوایل اعلام استقلالش، پسر یک ساله‌اش در جریان جنگ کشته می‌شود و پس از آن اتفاقاتی برایش پیش می‌آید که مدیریت آن اتفاقات جریان این رمان است.
 
وی در ادامه به معرفی رمان مسافر جمعه پرداخت و افزود: این کتاب راوی ماجرای پسر جوانی است که برای گرفتن حق خودش که یک زمین است به روستایشان می‌رود. وی نزد خان منطقه می‌رود ولی آنجا متوجه می‌شود باید دست به یک معامله سخت بزند. پسر با کارگزار خان درگیر می‌شود که این درگیری به کشته شدن کارگزار منجر می‌شود و در نهایت این ماجراها به حوادث ۱۵ خرداد متصل می‌شود. حالا مدیریت ماجرا و اینکه برای پسر در آن شرایط چه اتفاقی می‌افتد، قصه رمان را پیش می‌برد.
 
عالمی با اشاره به اهمیت سوژه‌یابی و پرداختن به آن بیان کرد: نویسنده‌ها کسانی‌ هستند که چون می‌توانند بنویسند، حواسشان بسیار دقیق‌تر از بقیه کار می‌کند. حتی گاهی سوژه‌ها سراغ انسان می‌آیند، ولی گاهی  هر اتفاق کوچکی در اطراف نویسنده به دلیل دقت بالایی که دارد می‌تواند تبدیل به سوژه شود. برای نوشتن داستان، مهم این است که نویسنده دارای تحلیل باشد و بتواند از آن سوژه خیلی ساده مواد اولیه یک رمان فوق‌العاده را در بیاورد.
 
نویسنده رمان مسافر جمعه همچنین گفت: کسانی که می‌خواهند نویسنده شوند اول باید خیلی بخوانند. اکنون با نویسنده‌هایی مواجه هستیم که می‌خواهند نویسنده باشند ولی نمی‌خواهند کتاب بخوانند! ما باید ادبیات دنیا را رصد کنیم؛ آن هم ادبیات قدرتمند دنیا، نه ادبیات زرد. توصیه من این است که هرچه بیشتر بخوانیم و بنویسیم. پنج سهم خواندن و یک سهم نوشتن دارد.

وی در ادامه به اهمیت آموزش در عرصه نویسندگی اشاره کرد و افزود: کسی که آموزش ببیند سرعتش بیشتر و استفاده از تکنیک‌ها برایش آسان‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنم که نویسندگان جوان آموزش ببینند نه اینکه آزمون و خطا کنند تا راه را به دست بیاورند. استادان را دریابند و نزد آنها دانش‌آموزی کنند؛ ولی چه آموزش ببینند چه نبینند، نمی‌توانند با نخواندن کتاب نویسنده شوند. نویسنده تا جایش را پیدا نکند هر حرفی هم بزند اهل تامل و تدبر نخواهد بود.

عالمی همچنین رمان حضرت نجمه خاتون، مادر امام رضا علیه‌السلام، را ‌در دست نگارش دارد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها