سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
نوجوان امروز چالش‌های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی‌پاسخ مانده است

فاطمه‌سادات مدنی، مروج کتابخوانی و فعال حوزه کتاب نوجوان معتقد است که نویسندگان باید علایق نوجوانان امروز در کتاب، فیلم و سریال را دنبال کنند و چالش‌های فراوان دوره نوجوانی را بشناسند؛ زیرا کشف چالش و رفع آن، مقدمه شناخت نوجوان و راهیابی به دنیای اوست.

فاطمه‌سادات مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان گفت: چالش اول نشناختن نوجوان است. با فرمول ده سال قبل نمی‌توان برای نوجوان امروزی خوراک ذهنی تولید کرد. نوجوان امروز چالش‌های فراوانی دارد که بیشتر آنها بی‌پاسخ مانده است؛ چون کسی به سراغ‌شان نمی‌رود. کشف چالش و رفع آن، مقدمه شناخت نوجوان و راهیابی به دنیای اوست.

وی افزود: نوجوان امروز بیشترین ساعاتش را در دنیای مجازی زندگی می‌کند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مشغول دیدن سریال و فیلم‌های خارجی است. اگر هم اهل مطالعه باشد اولین گزینه او کتاب خارجی است؛ کتب ایرانی اغلب در گزینه‌های انتخابی او نیست.

این فعال حوزه کتاب نوجوان درباره نقش نویسندگان در جذب مخاطب بیان کرد: نویسنده‌ای که قرار است برای نوجوان قلم بزند باید در دنیای نوجوان زیست کند و کتاب‌ها و سریال‌ها و فیلم‌هایی را که بیشتر نوجوانان می‌بینند دنبال کند. البته مهم‌ترین دلیل این کاستی را باید در دانشگاه‌های ادبیات جست‌وجو کرد. شاخه ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها چند نویسنده کودک و نوجوان تربیت کرده است؟

این مروج کتابخوانی چالش بعدی را فراگیری فن داستان‌نویسی نویسندگان دانست و توضیح داد: نویسنده در کنار علاقه و استعداد باید اهل تکنیک باشد. شروع و پایان رمان، گره‌افکنی و گره‌گشایی، ماجرا و کشمکش از واجبات داستان است در کنار طرح و پیرنگی که نوجوان امروز بپسندد و ضدارزش و تربیت نباشد. نوجوان امروز سخت‌پسند است؛ چون از هر ژانری بهترین‌های خارجی‌اش را خوانده است، نه وطنی‌هایش را.

فاطمه‌سادات مدنی ضمن اشاره به پرداخت ناقص برخی داستان‌ها بیان کرد: محتوا و سوژه به وفور وجود دارد؛ منتها پرداخت داستان و خروجی آن مهم است. بهترین سوژه‌ها هم شهید می‌شوند؛ وقتی رمان پرداخت مناسب نداشته باشد و نویسنده صرفا گزارشگر ماجرا باشد. پس فراگیری فن داستان‌نویسی و شناخت نیاز مخاطب در کنار موارد بسیار دیگر می‌تواند شروع خوبی در این عرصه باشد.


شماره اول پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره دوم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»
شماره سوم پرونده «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها