یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
نشریات «نبات» ابزار دست مادران‌ برای تعامل با کودکان است/ نبات ۱۲ساله شد

مجتبی سادات، مدیرمسئول گروه نشریات نبات معتقد است: مادر قدیمی دنیایی بود از ترانه و لالایی و داستان؛ اما مادر امروزی هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد. به این دلیل وقتی بچه‌اش را بغل می‌گیرد نمی‌داند باید به او چه بگوید. نشریه «نی‌نی نبات» ابزار دست مادر است برای تعامل با کودک.

مجتبی سادات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاریخچه نشریات نبات گفت: نشریات نبات به صورت ماهنامه منتشر می‌شوند. برای اولین‌بار نسخه آزمایشی نبات را در اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کردیم و تا تیرماه همان سال، ایرادهایش را رفع کردیم و اولین شماره نیز در این ماه وارد بازار شد.

مدیرعامل مؤسسه فردای روشن کودک در توضیح حوزه موضوعی نشریات نبات بیان کرد: تاکنون چهار نشریه تولید کرده‌ایم. مجله‌ای به نام «نی‌نی نبات» برای بچه‌های صفر تا سه سال داریم که از نظر فرم و محتوا خاص است؛ زیرا از لحاظ فیزیکی می‌توان آن را شست، به سادگی پاره نمی‌شود، لبه‌های گرد دارد که دست بچه را نبُرد و دوخته می‌شود تا با بازی بچه‌ها آسیب نبینند. «نی‌نی نبات» از لحاظ محتوایی هم خاص است؛ به این دلیل که مصطفی رحماندوست و گروه نویسندگان، کار ماندگاری را برای والدین طراحی کرده‌اند. مادر قدیمی دنیایی بود از ترانه و لالایی و داستان؛ اما مادر امروزی هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد. به این دلیل وقتی بچه‌اش را بغل می‌گیرد نمی‌داند باید به او چه بگوید. این نشریه ابزار دست مادر است برای تعامل با کودک و هر صفحه آن هم برای والد راهنما دارد.

وی افزود: نشریه دوم «نبات‌کوچولو» است برای بچه‌های سه تا هفت سال که مجموعه‌ای از داستان، بازی، شعر و سرگرمی و دانستنی‌هاست. در قسمت وسط مجله، بازی‌ها و مهارت‌های فکری و ذهنی قرار دارد که برای بچه‌ها بسیار جذاب است؛ چون آنها را غیرمستقیم از طریق بازی درگیر مفاهیم آموزشی می‌کند. همین قالب برای نشریه سوم ماست که «نبات» نام دارد و ویژه بچه‌های هفت تا ۱۲ سال منتشر می‌شود. ۱۶ صفحه در وسط مجله بازی و سرگرمی با هدف پنهان آموزشی گنجانده شده است و دانستنی، شعر، سرگرمی و کاردستی هم دارد. آخرین مجله نیز «حیوانات شگفت‌انگیز» است که سراسر درباره زندگی حیوانات است با عکس‌های فوق‌العاده باکیفیت و زیبا و دانستنی‌های کوتاه و جذاب. این مجله ویژه سه تا ۱۲ سال منتشر می‌شد که چندوقتی است به دلیل قیمت کاغذ و بازار خراب مطبوعات، به همراه مجله «نبات» دیگر تولید نمی‌شوند؛ ولی کماکان دو مجله اول تولید می‌شوند.

مجتبی سادات دلیل ادامه تولید مجلات «نی‌نی نبات» و «نبات‌کوچولو» را تقاضای والدین دانست و گفت: برای بالای هفت سال عموما خریدار خانواده است و انتخاب‌کننده کودک؛ اما زیر هفت سال معمولا هم انتخاب‌کننده و هم خریدار مادر است. درواقع، مادران و والدین خرید را برای کودک انجام می‌دهند و مجلات پرطرفداری هم است؛ ولی ورود بچه‌ها به فضای مجازی و استفاده بیش از حد از گوشی و بازی و اپلیکیشن‌ها باعث شده است از فضای خواندن بسیار دور شوند.

مدیرمسئول گروه نشریات نبات درباره نقش مجلات و نشریه‌ها در ساخت آینده بچه‌های زیر هفت‌سال از نظر خواندن و کتابخوان‌شدن گفت: مطبوعات کودک و نوجوان عملا تعطیل شده‌اند؛ اما آنها نقش مهمی داشتند. ما خیلی خوب می‌توانیم بحث خواندن و کتابخوانی برای بچه‌های زیر هفت سال را با نشریات پیش ببریم. نشریه با نشر کتاب تفاوت بسیار مهم و بزرگی دارد. هر دو جایگاه خاص خود را دارند؛ منتها به نشریه بی‌توجهی شدیدی می‌شود. تفاوت بزرگ آنها در این است که هر چه سن شما بالاتر می‌رود سلیقه‌تان معلوم می‌شود و وقتی بزرگسال هستید می‌دانید چه نوع مطالبی را دوست دارید و به دنبالش هم می‌روید؛ اما وقتی به سنین پایین توجه کنید متوجه می‌شوید شخصیت، سلیقه و علاقه کودک هنوز شکل نگرفته، بروز پیدا نکرده و کشف نشده است. بنابراین شما با یک موجود خلاق و کنجکاوی روبه‌رو هستید که باید بتوانید مطالب کوتاه، جذاب و متنوع در زمینه‌های مختلف را در معرض دیدش قرار دهید تا علایق او بروز پیدا کند و شکوفا شود.

وی ادامه داد: نشر کتاب تک‌موضوعی است؛ ولی مطبوعات و نشریه جُنگ است و متنوع. به این دلیل شما با یک مجله می‌توانید کلی تیترها و عناوین مختلف را به کودک عرضه کنید تا او یواش‌یواش کشف کند در کدام حوزه‌ها بیشتر علاقه‌مندی دارد. زمان‌دار بودن نشریه یکی دیگر از عوامل جذابیت برای کودک است. اگر از بزرگترها بپرسید می‌گویند سه‌شنبه‌ها به دکه روزنامه‌فروشی می‌رفتند تا کیهان‌بچه‌ها بخرند؛ یعنی در روز خاصی به دنبال دریافت آن مجله بودند. زمان‌دار بودن حس تعلق و پیگیری ایجاد می‌کند. همچنین نشریه رسانه‌ای تعاملی است؛ بده و بستان دارد؛ ولی کتاب معمولا محصولی یک‌سویه است.

مجتبی سادات ضمن ابراز خرسندی از بازخورد مخاطبان نشریات نبات گفت: خاطرات هیجان‌انگیز خیلی زیادی داریم. مثلا یکهو پیش آمده است که جوانی جیغ می‌زند و می‌گوید «نبات»! ما با تعجب نگاهش می‌کنیم و او می‌گوید: «من بچه بودم نبات می‌خواندم». ناخودآگاه این‌طور گذر زمان و اثر نشریات نبات بر مخاطبان را می‌فهمیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها