دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
«تشکیلات اداری عصر غزنویان» به کتابفروشی‌ها رسید

«تشکیلات اداری عصر غزنویان» نوشته سالم پوراحمد، شاعر و نویسنده دهلرانی از سوی نشر زانا در ایلام منتشر شد.

سالم پوراحمد، شاعر و نویسنده دهلرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام گفت: تلاش من در تالیف و تدوین کتاب «تشکیلات اداری عصر غزنویان» ابتدا بر مبنای منابع دست اول بود و سپس سعی کردم از معتبرترین منابع دست دوم و از نویسندگان مشهور جهان و ایران که درباره  غزنویان قلم زده‌اند، به‌عنوان سند استفاده کنم.  

وی با بیان اینکه مبنای کتاب «تشکیلات اداری عصر غزنویان» پژوهش تاریخی است، ادامه داد: تشکیلات اداری عصر غزنویان، اثری تحقیقی و پژوهشی است که می‌تواند برای استادان، دانشجویان و عموم مردم مفید باشد. در نگارش و تدوین این کتاب، تلاش جدی داشته‌ام که اثر مستند باشد و از دایره‌‌ تحقیقات علمی، به‌ویژه علم تاریخ، خارج نشود، تا کتابی که منتشر می‌شود برای محققان و پژوهشگران، مورد استناد و استفاده باشد.
 
وی ادامه داد: در این اثر همه سلاطین غزنوی، سیستم مالی و همه دیوان‌های اداری و اکثر قریب به اتفاق دیوان‌سالاران که نقشی اساسی در این دوره ایفا کرده‌اند، معرفی و تحلیل شده‌اند.

این نویسنده دهلرانی ادامه داد: حکومت غزنویان، بعد از تجزیه‌ قلمرو عباسیان، یکی از بزرگ‌ترین حکومت‌های شرق عالم اسلامی بودند که توانستند خود را از مرتبه‌ی غلامی به پایگاه سپهسالاری بالا بکشند و در تکاپوهای خود برای رسیدن به حکومت، سروران خویش؛یعنی سامانیان را که گرفتار ضعف و تجزیه شده بودند، پس و خود بر اریکه‌ی سلطنت تکیه بزنند.

 کتاب «تشکیلات اداری عصر غزنویان» در سه فصل تنظیم شده: فصل اول: کلیاتی درباره سلاطین غزنوی فصل دوم: دیوان استیفا و نظام‌های مالی غزنویان فصل سوم: دیوان‌های عصر غزنوی که در ۱۴۵ صفحه‌ و با طرح جلدی از چیا سرسپی در نشر زانا چاپ و منتشر شده است.
 
 

به گزارش ایبنا؛ سالم پوراحمد، متولد ۱۰ اسفند ۱۳۴۳، دهلران. فوق‌لیسانس تاریخ، مدرس دانشگاه و مراکز آموزش‌عالی، شاعر، ترانه‌سرا، محقق، ویراستار و منتقد ادبی، سال‌هاست در حوزه ادبیات و پژوهش تلاش جدی دارد.

وی نخستین رییس انجمن ادبی دهلران در سال ۱۳۷۳ بود که با تلاش‌هایش شاعران مطرحی به جامعه‌ی ادبی معرفی شدند. از پوراحمد تاکنون کتاب‌های:شور شب‌‌های قلاویزان (شایسته تقدیر در دومین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام در سال 97 بخش مستندنگاری جنگ) و کهکشان پرچین باغت بود. (مجموعه شعر)چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها