یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
آیین تدفین از مهم‌ترین منابع تاریخی هستند

صیدمحمد درخشنده، هدف از تالیف «آيين تدفين در ايران(با تأكيد بر دوران پيش از اسلام)» را آشنایی مخاطبان با آیین تدفین مردگان در ایران باستان اعلام کرد.

صیدمحمد درخشنده، ایلام‌پژوه و محقق پیشکسوت در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا) در ایلام، از انتشار جدید‌ترین اثر پژوهشی «آيين تدفين در ايران(با تأكيد بر دوران پيش از اسلام)» خبر داد و گفت: اين مجموعه دارای سه فصل درباره تاريخ و جغرافيای تاريخی ايران، فرهنگ تدفين در دوران پيش از اسلام، تدفين‌های مقبره‌ای و نقوش و نماد سنگ قبر در دوره اسلامی به تازگی منتشر شده است.
 
مولف کتاب آیین محرم در بین اقوام ایران ادامه داد:يكي از مهم‌ترين آثار در دوران‌های مختلف تاريخي و پيش از تاريخ، وجود قبرستان‌ها و انواعي از قبور در اشكال گوناگون بوده كه هركدام حاكی از وجود فرهنگ‌ها،تمدن و آيين‌هايي اند كه طی دوران‌های كهن در میان اقوام و گروه های اجتماعي مرسوم بوده و اين قبرستان‌ها نشان دهنده‌ فرهنگ‌های رايج در طي دوران‌های تاريخی و باستانی بوده است.
 
مدیر نشر درخشنده ادامه داد: بسياري از اين آثار تا حدود نيمه اول قرن اخير به همت باستان‌شناسان داخلی و خارجی كاوش و بررسی علمی شده‌اند و با آزمايش‌های گوناگون براساس نوع قبرها و نحوه قرارگرفتن مردگان و نيز با توجه به ‌ابزارها و اشياء موجود در قبرها، سوابق باستانی هركدام مشخص‌ شده و اكنون نيز در مراكز آموزشی و ‌دانشگاه‌های داخل و خارج از چنين گنجينه‌های تاريخی و باستانی در قالب درس‌های دانشگاهی آموزش داده می‌شود.
 
مولف کتاب «تر یا خشک؟» (بازی‌های سنتی ایلام) ادامه داد: در این کتاب تلاش شده تا آيين خاكسپاری در دوره‌های پارينه سنگی، ميانه سنگی و نوسنگی و تدفين در دوره‌های پيش از ميلاد در ايلام ميانه و بين‌النهرين و در فازهای علی كش، بزمرده و محمدجعفر و دوران‌های گوناگون پيش از تاريخ ايران و نيز مشخصه‌های ديگری از تدفين و گورآوندها را به علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان و سایر جوامع هدف معرفی کنم.
 
به گزارش ایبنا؛ صيدمحمد درخشنده، متولد۱۳۳۴در شهر ایلام، نویسنده، محقق و ایلام‌‌شناس دانش‌آموخته  كارشناس‌ارشد در رشته باستان‌شناسی پيش از تاريخ ايران، تاكنون 40 عنوان كتاب در زمينه‌های باستان‌شناسی، تاريخ، قوم‌شناسی جغرافيا، فرهنگ و آيين‌ها، جاذبه‌های توريستی و اكوتوريستی، چشمه‌ها، غارهای تاريخی، باستانی و طبيعي، قنات‌ها، جاذبه‌های عشايری ايران و استان، باورها، چاپ و منتشر کرده است. آيين تدفين در ايران (با تأكيد بر دوران پيش از اسلام) تازه‌ترین اثر نامبرده است که نشر درخشنده آن را در 138 صفحه در سال 1401چاپ و منتشر کرده است.
 
وی از انتشار کتاب «فرهنگ ازدواج در ايلام» در روزهای آینده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها