سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
فیلمی درباره اعدام طیب حاج رضایی می‌سازم/ 90 دقیقه از اعدام دو انقلابی

بهروز افخمی گفت: فیلمی که درباره حاج طیب رضایی می‌سازم گزارش دقیق 90 نود دقیقه پیش از اعدام است. فیلمی که real time است، مدت زمان فیلم 95 دقیقه است که شرح اعدام دو تن را در بستر تاریخ به نمایش می‌گذارد. 

بهروز افخمی، فیلمنامه‌نویس، مجری و کارگردان به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره فیلمی که در حال ساختن آن است، بیان کرد: از بیست سال پیش قصد داشتم فیلمی درباره حاج طیب رضایی بسازم. علت این‌که سراغ ساختن فیلم درباره چنین شخصیتی رفتم، چون بر این باور هستم کاربرد بین‌المللی دارد. 

او افزود: ساختن فیلمی درباره طیب در خارج از ایران انعکاس خوبی خواهد داشت. چون یک حالت سندیت پیدا می‌کند. بنابراین فکر کردم درباره این شخصیت فیلمی بسازم به عنوان آخرین فیلمی که در ایران به زبان انگلیسی می‌سازم. 

این کارگردان بیان کرد: تصور می‌کنم بعد از این باید فیلم‌هایی بسازم که برای خارج از ایران مفید واقع شود و در آنجا بازار دارد. زیرا برای سینمای ایران الان چنین راهی مناسب است. 

بهروز افخمی درباره منابعی که در نوشتن فیلمنامه به آنها مراجعه کرده است، گفت: در واقع به متن‌های آن موقع مراجعه کردم و از همین متن‌ها جزئیات زیادی را درآوردم. 

او درباره کمک گرفتن از مشاور تاریخی در نوشتن فیلمنامه بیان کرد: از مشاور تاریخی بهره نگرفتم و تنها به متن‌های آن موقع مراجعه کردم و بیشتر از اسناد آن برهه بهره گرفتم.

حاج اسماعيل رضايی و طيب حاج رضايی، از بارفروشان ميدان بار تهران بودند كه در برپايی قيام 15 خرداد 1342 نقش مؤثری داشتند. پس از واقعه 15 خرداد، طيب حاج رضايی به عنوان يكی از محركين اصلی تحت تعقيب قرار گرفت به طوری كه فرمانداری نظامی تهران طی گزارشی ويژه، به شاه اعلام كرد شخص طيب حاج رضايی مسئول اصلی اين اقدامات است. از آن پس، طيب حاج رضايی و اسماعيل رضايی دستگير شدند و به مدت 5 ماه در زندان پهلوی زير شكنجه‌‏ مقاومت كردند. سرانجام حاج طیب به همراه اسماعيل رضايی، در دادگاه نظامی به اعدام محكوم و در يازدهم آبان 1342 تيرباران شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها