یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
پرفروش‌شدن کتاب‌های برگزیده جایزه جلال، نیازمند هم‌افزایی است

محمدرضا شرفی‌خبوشان، نویسنده و از اعضای هیات علمی دوره‌های پیشین جایزه جلال آل‌احمد تاکید دارد که صرف برگزیده شدن یک اثر در جایزه‌های ادبی به استقبال و فروش بیشتر آنها منجر نمی‌شود، بلکه تحقق این امر به هم‌افزایی و عوامل متعدد نیاز دارد.

محمدرضا شرفی‌خبوشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه جایزه‌های ادبی وظیفه معرفی آثار برتر را بر عهده دارند و نباید انتظار داشت برگزیده شدن در جشنواره‌ به تنهایی در فروش بیشتر آن موثر باشد، عنوان کرد: پس از معرفی و برگزیده شدن در جایزه جلال، ناشر باید بتواند به نحو موثری اثر برگزیده را معرفی و عرضه کند. همچنین نقش و تاثیرگذار بودن رسانه‌ها را در این حوزه نباید نادیده گرفت.

این عضو هیات علمی دوره‌های پیشین جایزه جلال با بیان اینکه هر اندازه برای معرفی و اطلاع‌رسانی یک کتاب برگزیده اقدام بیشتری انجام شود، رقابت جامعه به آن افزایش می‌یابد، افزود: نقد و بازتبلیغ آثار برگزیده جشنواره‌ها در شناساندن آنها به مخاطبان بسیار موثر است. در این راستا نیکوست، اهالی هنر و ادب و معرفی‌کنندگان کتاب به جامعه مانند بلاگرها یا کسانی که به معرفی و فروش کتاب اشتغال دارند و  منتقدان و استادان دانشگاه و نویسندگان به بررسی کتاب‌های جوایز ادبی بپردازند. باید در یک حرکت جمعی کتاب‌هایی را که در جوایز ادبی و جشنواره‌های مختلف معرفی می‌شود به نقد بگذارند و درمورد کتاب‌ها صحبت کنند.

این نویسنده با اشاره به اینکه هم‌افزایی ناشر، کتابفروش، نویسنده و دبیرخانه جشنواره در کنار یکدیگر کمک می‌کند، کتاب برگزیده جشنواره به دست مخاطب واقعی خود برسد، گفت: تعدادی از کتابفروشان در این حوزه دست به ابتکارهای جالب زده‌اند و ویترینی ویژه را به معرفی آثار برنده جوایز ادبی اختصاص می‌دهند یا نشست‌های نقد و بررسی این کتاب‌ها را برگزار می‌کنند که همگی این کارها تاثیر قابل توجهی بر فروش دارد.

وی ادامه داد: اگر سایر کتابفروشان نیز ویترین خاصی را به معرفی آثار برگزیده جوایز ادبی اختصاص دهند و حتی در مناسبت‌های مختلف به برپایی ضیافت و برنامه دیدار با نویسندگان تقدیرشده در جشنواره‌ها اقدام کنند، کمک بزرگی در این حوزه خواهد بود. انجام برنامه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغ کتاب‌های برگزیده جوایز ادبی به بهبود وضعیت اقتصادی ناشر و کتابفروش نیز کمک می‌کند. به‌عنوان نمونه اگر از برگزیده شدن در یک جایزه ادبی مثل جایزه جلال چاپ کتاب به 100 هزار و 200 هزار نسخه برسد، نفع آن چندین برابر مبلغ جایزه است و سودش به ناشر و کتابفروش نیز می‌رسد.

این نویسنده و منتقد ادبی تاکید کرد: در این حوزه اقدامات خوبی را گاه در هفته کتاب و مناسبت‌هایی چون هفته دفاع مقدس شاهدیم که باید دامنه‌دارتر و پررنگ‌تر در طول سال انجام شود. ازجمله هفته کتاب تعدادی از کتاب‌های برگزیده جایزه را با همراهی خانه کتاب و شهرداری به صورت بیلبورد در سطح شهر تهران معرفی کردند که اقدام بسیار مفیدی بود.

شرفی‌خبوشان معتقد است، برپایی جشنواره و جایزه به تنهایی در استقبال و افزایش فروش آن تاثیر کافی ندارد و برنامه‌ریزی و مشارکت جمعی را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها