چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
شعر دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان در ایلام، هنوز کودک است

اسلام انصاری‌فر، شاعر و روزنامه‌نگار ایلامی معتقد است؛‌ شعر دفاع مقدس کودک و نوجوان در ایلام هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است. در این حوزه، شاعران نوجوانی هستند که استعداد پیشرفت و بیشتر دیده شدن را دارند.

اسلام انصاری‌فر، شاعر و نویسنده ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،  گفت: شعر دفاع مقدس کودک و نوجوان در ایلام هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است. در این حوزه، شاعران نوجوانی هستند که استعداد پیشرفت و بیشتر دیده شدن را دارند و از آن سو شاعران جوان و بزرگسال خیلی کم به کار در حوزه شعر کودک و نوجوان رغبت نشان می‌دهند. در حوزه شعر دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان نیز روال به همین منوال است. 

وی ادامه داد: شاعران بزرگسال با افزایش توجه به شعر دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان می‌توانند راوی حماسه‌های ماندگار در روزهای خون و آتش باشند. کودکان و نوجوانان با شعر، همسفر کودکان و نوجوانان دیروز خواهند شد و از دریچه نظم، واقعیت‌های جنگ را درک کرده و با جان و دل حس خواهند کرد.
 
سراینده مجموعه شعر دفاع مقدس «میم» ادامه داد: پرداختن به موضوع جنگ و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در قالب شعر باید بیش از این مورد توجه شاعران و ناشران و متولیان فرهنگی قرارگیرد. اگر مسئولین فرهنگی توجه بیشتری به مقوله شعر دفاع مقدس کودک و نوجوان داشته باشند و در بحث بودجه هم اعتبار بیشتری به چاپ آثار شاعران این حوزه اختصاص دهند؛ بی‌تردید کار فرهنگی عظیمی انجام خواهد شد.
 
انصاری‌فر ادامه داد: امروزه دشمن در قالب جنگ نرم و فضای مجازی، نوجوانان و کودکان سرزمینمان را هدف اهداف شوم خود قرارداده و متاسفانه در این راه توانسته آشوبی کاذب در میان آنان برانگیزد؛ نمونه این اقدامات در اغتشاشات اخیر قابل جستجو است. به گفته مقامات امنیتی، سن اکثر بازداشت‌شدگان مربوط به دهه هشتاد است و این یک زنگ خطر برای مسئولین کم کار فرهنگی کشور است.
 
شاعر «نامه‌های ابری» گفت: متولیان امر باید بیش از پیش  نسبت به چاپ و نشر آثار دفاع مقدس و توجه به شاعران شعر کودک و نوجوان و شاعران نوجوان اهتمام بورزند. شعر دفاع مقدس باید به جشنواره‌ها و کنگره‌ها ختم نشود، بلکه با لالایی مادران آمیخته شده و در رگ‌های گرم کودکان و نوجوانان انقلابی و دوستداران پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران جاری شود.
 
مجموعه شعرنوجوان «خواب ماهی قرمز»‌ پنجمین اثر اسلام انصاری‌فر، نشر نیشتمان، در 500 نسخه شامل 10 قطعه شعر در قالب چهارپاره با تصویرگری «مهتاب قبادیان» منتشر شده است. شاعر در این مجموعه به موضوع جنگ و دفاع مقدس برای گروه سنی کودک و نوجوان پرداخته. «یک‌پا»، «یک‌پوتین»، «خواب ماهی قرمز»، «اردوگاه برفی»، «نامه‌ای برای خدا» و «تپه‌ای از بهشت» ازجمله اشعار این مجموعه است.
 
«اسلام انصاری‌فر» سال 1355 در روستای «میل‌علی‌جابر» شهرستان بدره به دنیا آمد و هم اکنون ساکن ایلام است. دفترهای شعر «تو را می‌ریزد این باران»، «بمبی در سرم جا مانده است»، «میم» و «نامه‌های ابری» از او منتشر شده است. انصاری‌فر سال‌هاست با مطبوعات محلی و پایگاه‌های خبری در استان به‌عنوان نویسنده و ویراستار همکاری می‌کند و چند مقام هم در جشنواره‌های مطبوعات درون استانی به دست آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها