شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
ذوالفقاری دینش را به فرهنگ عامه ادا کرد/ ادیبی بی‌مثال بود

فرهاد درودگریان، دانشیار زبان و ادبیات فارسی با اشاره به تالیف‌ها و پژوهش‌های حسن ذوالفقاری در حوزه فرهنگ عامه تصریح کرد که این استاد فقید از خادمان بزرگ فرهنگ و ادبیات عامه بود که تمام دانش خود را صرف اعتلای این حوزه مغفول مانده کرد.

فرهاد درودگریان، پژوشگر ادبی و دانشیار دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن ابراز تاسف از درگذشت حسن ذوالفقاری، پژوهشگر ادبیات عامه و از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: حسن ذوالفقاری در حوزه نقد ادبی و ادبیات معاصر فعالیت گسترده‌ای داشت و دلباخته و دغدغه‌مند  اعتلای ادبیات داستانی کشورمان بود.

وی یکی از خدمات چشمگیر ذوافقاری را راه‌اندازی نخستین فصلنامه علمی و پژوهشی در حوزه فرهنگ و ادبیات‌عامه عنوان کرد و افزود: وی همواره بر اهمیت فولکلور و ادبیات عامه تاکید داشت و مطالعات عمیقی را در حوزه موسیقی، ترانه، قصه، لالایی، آداب و رسوم، چیستان‌ها، متل‌ها،‌ سرودها و ترانه‌های محلی و بومی انجام داد. مطالعات وی در دوران ما که بیشتر به ادبیات مکتوب و رسمی توجه می‌شود و ادبیات عامیانه مغفول مانده غنیمت و جواهری باارزش بوده است. می‌توان ذوافقاری را در این حوزه ادامه دهنده بزرگانی چون محمدجعفر محجوب و سید ابوالقاسم انجوی شیرازی دانست.

این استاد و پژوهشگر ادبی تصریح کرد: ذوالفقاری عاشق زبان و ادب فارسی و ادیبی بی‌مثال بود که کتاب‌هایش در حوزه فرهنگ عامه و منظومه‌های عاشقانه در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شد و از جمله آثار ماندگار وی می‌توان به «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، « فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی» و «فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی» اشاره کرد.
 
درودگریان با تاکید بر اینکه استادان و فعالان حوزه ادبیات فارسی باید خود نمونه اخلاق و فرهنگ دینی و ملی باشند، گفت: ذوالفقاری در اخلاق حسنه مثال‌زدنی بود. بسیار آرام، متین و خوش‌اخلاق بود، با روی گشاده پذیرای دانشجویان و محققان جوان می‌شد و از هیچ یاوری و راهنمایی دریغ نمی‌کرد. امیدوارم دانشجویان و پژوهشگران جوان ادامه دهنده خدمات بی‌دریغ ذوالفقاری در راه اعتلای فرهنگ و ادبیات کشورمان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها