چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
برگزاری دومین دوره باشگاه کتابخوانی 100تایی‌ها در فصل تابستان

دومین دوره باشگاه کتابخوانی 100تایی‌ها همزمان با فصل تابستان به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به برگزاری دومین دوره باشگاه کتابخوانی 100تایی‌ها، عنوان کرد: این باشگاه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، پرورش عادت به مطالعه در کودکان و نوجوانان و مدیریت اوقات فراغت شهروندان برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی‌ها در دو مرحله و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری میزبان رده‌های سنی کودکان 7 تا 10 ساله و نوجوانان 11 تا ۱۵ ساله است و شامل کارگاه‌های ادبی و حلقه‌های کتابخوانی خواهد بود.
 
باباخانیان با بیان اینکه در این مرحله، هدف اصلی «جذب حداکثری کودکان و نوجوانان» و دعوت از آن‌ها برای پیوستن به باشگاه کتابخوانی است، گفت:‌ مدت زمان مرحله اول، از 15 تیرماه الی 15 شهریورماه، به مدت دو ماه است و مخاطبان بعد از عضویت در باشگاه، با امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌های سازمان و مطالعه آن به جمع اعضای باشگاه کتابخوانی 100 تایی‌ها می‌پیوندند.
 
به گفته وی، اعضا باید در طول دو ماه، حداقل هشت عنوان کتاب، از کتابخانه‌های سازمان امانت گرفته و مطالعه کنند؛ همچنین در محافل خوانش‌ِ کتاب که ویژه‌ اعضای باشگاه است، حضور منظم و فعال داشته باشند.
 
باباخانیان با بیان اینکه در این مرحله برای هر دو گروه «کودک» و «نوجوان»، 1 نفر از کتابدارانِ کتابخانه به‌عنوان «تسهیل‌گر» مشخص می‌شود، توضیح داد: هر تسهیل‌گر، مسئولیت همراهی و راهنمایی اعضای باشگاه و برگزاری محافل خوانش‌ کتاب را برعهده دارد.
 
وی با اشاره به اینکه در پایان مرحله اول، هر کتابخانه باید حداکثر «15 عضو کودک» و «15 عضو نوجوان» را با شاخص‌های یاد شده به‌عنوان «اعضای فعال باشگاه»، به دبیرخانه معرفی کند، گفت: دبیرخانه باید پس از بررسی کارنامه‌ها و مستندات ارائه شده از طرف هر کتابخانه، تایید نهایی را نسبت به اعضای فعال، اعلام کند، در مرحله دوم، محافل خوانش‌ کتاب همچون مرحله اول هفتگی، برگزار می‌شود.
 
باباخانیان تاکید کرد:‌ در این بخش، علاوه‌بـر رویکرد خوانش‌ کتاب به‌دنبال بالا بردن سطح مهارت‌های حوزه کتابخوانیِ اعضا نیـز هستیم و به این منظور کارشناسانی ازسوی دبیرخانه برای حضور در محافل برای نیل به اهداف تعیین‌ شده هماهنگ و فرستاده می‌شود.
 
وی با طرح این موضوع که این مرحله، بالا بردن کیفیت فعالیت‌های باشگاه و اعضای آن است، افزود: در این مرحله کیفیت حضور مخاطب در فعالیت‌های باشگاه مهمترین شاخص است و اعضای باشگاه به اعضای «عادی» و «فعال» تقسیم می‌شوند.
 
باباخانیان همچنین با بیان اینکه مدت‌زمان اجرای این مرحله در دو فصل پاییز و زمستان سال 1401 است، یادآور شد:  اعضایی که تمایل دارند از برنامه‌ و دوره‌های آموزشی مرحله دوم بهره‌مند شوند، باید همچنان در این مرحله حضور منظم و فعال داشته باشند؛ به همین دلیل دو شاخصِ خواندن کتاب و حضور منظم و فعال در محافل خوانش‌ کتاب به‌صورت ماهانه از سوی تسهیل‌گر رصد می‌شود.
 
به گفته وی، در پایان سال براساس گزارش‌ها، مستندات و کارنامه فعالیت اعضای فعال در مرحله دوم که ازسوی تسهیل‌گران به دبیرخانه ارسال شده، 100 عضو کودک و 100 عضو نوجوان که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، انتخاب و به آن‌ها «نشان طلایی باشگاه کتابخوانی100تایی‌ها» و «کارت خرید از باغ کتاب تهران به ارزش 7 میلیون ریال» اهدا می‌شود.

باباخانیان با بیان اینکه اعضایی که در مرحله اول موفق به کسب عنوان عضو فعال نشده‌اند در مرحله دوم اجازه حضور در برنامه، کارگاه آموزشی و محافل خوانش کتاب را نداشته و صرفا باید تا انتـهای سال حداقل 40 عنوان کتاب از کتابخانه‌های سازمان امانت گرفته و آن را مطالعه کنند، گفت: پایان سال، هر کتابخانه باید نمونه برگ‌های مربوط را برای هریک از آن‌ها تکمیل کرده و به دبیرخانه ارسال کند و دبیرخانه پس از بررسی به قید قرعه به 20 نفر کارت خرید از باغ کتاب تهران به ارزش 2 میلیون ریال اهدا می‌کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها