یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
«کنگره بزرگ شیخ اشراق» در زنجان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، از برگزاری «کنگره بزرگ شیخ اشراق» در این استان در مرداد‌ماه خبر داد.

داود سپهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان  گفت: شیخ شهاب‌الدین سهروردی یکی از فیلسوفان نامدار ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد.

وی با اشاره به این‌که سالروز درگذشت سهررودی هشتم مردادماه به‌عنوان «روز زنجان» ثبت شده است، اضافه کرد: هر سال به همین مناسبت همایش‌ها و برنامه‌های متعددی در استان و کل کشور برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان این‌که امسال هم کنگره بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی برگزار خواهد شد، افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع، تئاتر خیابانی، دعوت از فیلسوفان برای معرفی سهروردی و ... از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای «روز زنجان» و روز بزرگداشت سهروردی است.

سپهری با توجه به این‌که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در نظر دارد بزرگداشت سهروردی را به‌صورت مردمی برگزار کند، گفت: سهروردی یکی از مفاخر بزرگ زنجان است و باید بزرگداشت وی باشکوه برگزار شود.

به گزارش ایبنا؛ سهروردی از برجسته‌ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و موسس یکی از مهمترین مکتب‌ها و جریان‌های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است.

«عقل سرخ»، «آواز پر جبرئیل»، «صفیر سیمرغ»، « با جماعت صوفیان» از‌جمله آثار سهروردی است.

«حکمت‌الاشراق» هم مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی نکاشته شده به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها