شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
نویسنده حوزه فرهنگ رضوی باید به مطلبی که می‌نویسد اعتقاد داشته باشد

جواد نعیمی، نویسنده مشهدی و پرکار آثار دینی و رضوی معتقد است برای نهادینه شدن فرهنگ رضوی در کودکان و نوجوانان، خانواده نقش ریشه‌ای و حیاتی دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، جواد نعیمی، نویسنده و معلم پرکار مشهدی دارای آثار متعددی در حوزه‌های مختلف ازجمله آثار امام رضایی و به ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان است؛ نخستین کتاب وی سال 1356 در بیست و یک سالگی با نام «آوایی در سکوت» چاپ شده است.

حدود 138 اثر برای قشر کودکان و نوجوانان و بزرگسالان منتشر کرده و در سال 1395 نیز از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان خادم فرهنگ رضوی انتخاب شد. نعیمی علاوه بر معلمی، نویسندگی و داستان‌نویسی، کارگاه و آموزش نویسندگی را در کارنامه خود دارد و به علاقه‌مندان در حوزه نویسندگی آموزش داده و تاکنون بیش از 120 لوح تقدیر و تقدیرنامه از مراکز گوناگون فرهنگی برای فعالیت‌های نگارشی و فرهنگی دریافت کرده است.

«چکاوک (مجموعه قصه و شعر برای کودکان و نوجوانان)»، «محمد(ص) پیامبر آزادی‌بخش»، «سرود سبز باران (مجموعه‌ی نثر ادبی)»، «قنوت سرخ صنوبر (زندگی نامه ی امام حسین(ع)»، «بچه آهو (مجموعه‌ی شعر برای کودکان)»، «گلبرگ‌ها (نکته‌ها و حکایت‌های خواندنی)»، «شوق پرواز (حکایت‌ها و نکته‌هایی درباره نماز)»، «بوی گل محمدی (قصه‌ی زندگانی پیامبر (ص) برای نوجوانان و جوانان)»، «دخترک و نقاشی (داستان کودکان)» ازجمله آثار جواد نعیمی است.

به بهانه دهه کرامت و میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) با او به گفت‌وگو نشستیم؛ جواد نعیمی با بیان این‌که در بخش کودکان آثاری درباره زیارت به چاپ رسانده است، می‌گوید: کتاب «عشق هشتم» مجموعه‌ایی است که برای کودکان در این حوزه به چاپ رسیده، همچنین کتاب‌های «زیارت» و «قصه زائر کوچک» نیز کتاب‌های کودکانه‌ایی هستند که در این خصوص منتشر کردم.
 
این نویسنده ادامه می‌دهد: در حوزه کودک و نوجوان نیز مجموعه 14 جلدی از سیره ائمه اطهار (ع) با عنوان «قصه‌های زندگانی معصومین» نیز برای بزرگسالان به رشته تحریر درآورده‌ام.
 
138 اثر کتاب منتشر کردم
وی همچنین از جدیدترین اثرش با محوریت امام رضا(ع) با عنوان «پویه در پردیس هشتم» که نثری ادبی است خبر می‌دهد و می‌گوید: این اثر صد و سی‌و‌هشتمین و آخرین کتاب به چاپ رسیده من است.
 
نعیمی همچنین دلیل انتخاب خود به عنوان خادم فرهنگ رضوی در سال 1395 را دارا بودن آثار زیادی در بخش کودک و نوجوان با محوریت ائمه اطهار(ع)  می‌داند و اضافه می‌کند:کسب این عنوان برای هر فردی قطعا اثرگذار و برای من نیز افتخار بزرگی بود و انگیزه و شوقم را برای فعالیت در حوزه رضوی دوچندان کرد، البته کار در حوزه اهل بیت(ع) و خصوصا امام رضا(ع) برای مشهدی‌ها لذت خاصی دارد که اعتقاد و باور درونی افراد نیز در آن اثرگذار است.  
 
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان درباره استقبال مردم نیز از آثار رضوی و دینی به ویژه کتاب‌های خودش می‌گوید: خدا را شکر کارهای بسیار خوبی داشتیم که مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته؛ در آثار بنده نیز کتاب «قصه زائر کوچک» اقبال بیشتری داشت و در دو نوبت مجموعا 30 هزار نسحه چاپ شد و به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت که در حال حاضر نایاب شده است.
 
نعیمی می‌گوید: در سال‌های گذشته استقبال از آثار بیشتر بود اما در حال حاضر به دلایل مختلف چون رغبت جامعه به سمت فضای مجازی، متاسفانه کتاب کاغذی و مطالعه مکتوب تحت الشعاع گرفته است که باید مسئولین هر چه بیشتر نسبت به گذشته در این حوزه‌ها وارد شوند.
 
برای نهادینه شدن فرهنگ رضوی خانواده نقش حیاتی دارد
این خادم فرهنگ رضوی همچنین در حوزه آموزش نویسندگی نیز یادآوری می‌‎کند: برای نهادینه شدن فرهنگ رضوی در کودکان و نوجوانان، خانواده نقش ریشه‌ای و حیاتی دارد و باید از سنین کم آن‌ها را با این فرهنگ، خصوصا مطالعه کتاب‌های مذهبی و دینی آشنا کنند.
 
نعیمی به ارائه راهکار در زمینه ترویج فرهنگ هنر رضوی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: از چند زاویه این مساله قابل بررسی است، اما نکته حائز اهمیت این است که اگر هنرمند و نویسنده بخواهد کلامش تاثیرگذار باشد باید در مرحله اول به آنچه بازگو می‌کند و به رشته تحریر در می‌آورد اعتقاد و باور قلبی داشته باشد؛ به نظر بنده توجه درونی شاید بیشترین تاثیر را خواهد داشت و این سخن معروف را شنیدیم که اگر هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
 
وی در پایان گفت: نکته بسیار مهم تداوم و استمرار است و تمام آثار خوب چه مثبت و منفی براساس استمرار و تمرین جایگزینی بیشتری پیدا می‌کنند؛ کما اینکه خود مطالعه کتاب به‌طور کلی درباره امام رضا(ع) به نهادینه شدن این مساله در دل و جان‌ها کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها