جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
بررسی هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی در دستور کار مجلس

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت نظارت مجلس بر هزینه کرد بودجه‌های فرهنگی گفت: برنامه آینده کمیسیون فرهنگی مجلس، دعوت از دستگاه‌هایی است که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند؛ اخیرا کار نظارتی خود را در این خصوص آغاز کردیم و به زودی از خردادماه گزارش‌گیری‌ها آغاز می‌شود.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران درباره برنامه مجلس برای ترغیب دستگاه‌های دولتی برای عمل به موضوع بند «ز» تبصره «۹» ماده‌‌واحده قانون بودجه، ـ تخصیص تا 2 درصد بودجه هزینه‌ای به حوزه فرهنگ بیان کرد: این تصمیمی بود که در کمیته فرهنگی هیأت دولت گرفته شد، در این مورد با خود وزیر فرهنگ هم صحبت کردیم، همچنین رئیس جمهور نیز روی این موضوع تأکید داشت. وظیفه داریم پس از ابلاغ، کار نظارتی خود را پیگیری کنیم. تجربه نشان داده که اگر بُعد نظارتی را تقویت نکنیم حتی بهترین قوانین هم خاک می‌خورند.

وی افزود:‌ یکی از برنامه‌های 1401 مجلس شورای اسلامی، احصاء قوانین مرتبط با حوزه فرهنگ، از آغاز تاکنون است. قوانینی که در دوره پیشین مجلس مصوب شده را در دستور کار خود قرار می‌دهیم، بخش اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص کمک می‌کند که فهرست این قوانین را داشته باشیم و کار نظارتی خود را آغاز کنیم.

منتظری ادامه داد:‌ برنامه بعدی کمیسیون فرهنگی مجلس، دعوت از دستگاه‌هایی است که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند. ممکن بود برخی از دستگاه‌ها در مضیقه باشند و در این مورد خوب عمل نکرده باشند. کار نظارتی خود را شروع کردیم و حتی اعتباری هم به یک موسسه دادیم و به‌زودی از خردادماه گزارش‌گیری‌ها در این خصوص شروع می‌شود. حتما از آن موسسات می‌پرسیم که اگر سال گذشته پولی گرفتند کجا صرف کرده‌اند و اگر قانع‌کننده نباشد، به آن موسسه کمک نخواهیم کرد. به این موارد کمتر توجه شده و متاسفانه از برخی از بودجه‌های فرهنگی استفاده بهینه نشده است. نظارت‌ها موجب می‌شود، صرف بودجه‌ هدفمند شود.

وی درباره تصویب نهایی لایحه کپی رایت گفت: این موضوع هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته، اما یک ضرورت است و باید به نوبت به آن رسیدگی کنیم، چراکه دستور کار پیش از این زیاد داریم، نمی‌توانم زمان مشخصی را تعیین کنم. به هر حال دستگاه و سازمانی باید این موضوع را طرح کند. هنوز مکاتبه‌ای و درخواستی اعلام نشده تا مجلس به این موضوع ورود پیدا کند؛ اما این موضوع دغدغه اعضاء و پرسش عمومی است و باید تبدیل به طرح شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس درباره پیگیری‌های مجلس درباره قاچاق کتاب یادآور شد: قرار است بعد از اتمام نمایشگاه کتاب تهران، جلسه‌ای با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و چالش‌های حوزه کتاب را بشنویم. براساس شنیده‌ها نمی‌توانیم درباره این موضوع قضاوت کرد. اگر مرجعی تخصصی به این نتیجه برسد که قاچاقی شکل گرفته، کارهای قانونی و نظارتی آن را پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها