دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
«تعلیم و تربیت در قرن بیست‌و‌یک»؛ نکاتی درباره راه‌های آشنایی دانش‌آموزان با تحولات قرن جدید

علی بیرانوند، کتاب «تعلیم و تربیت در قرن بیست ویک» را نتیجه پاسخ به دغدغه خود در جایگاه یک معلم، درباره راه‌های ایجاد آمادگی دانش‌آموزان برای مواجه با تحولات قرن جدید عنوان کرد.

علی بیرانوند، معلم و نویسنده لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، گفت: کتاب «تعلیم و تربیت در قرن بیست ویک» درباره واقعیت وضعیت انسان در قرن حاضر بحث می‌کند. انسان در این قرن با چالش‌های مثبت و منفی بسیاری رو‌به‌رو است؛ جایگزینی هوش مصنوعی با هوش انسانی در بسیاری از مشاغل، اتصال ذهن انسان به دنیای دیجیتال و آنلاین شدن بشر، پیشرفت در فیزیک کوانتوم، ظهور بیماری‌های همه‌گیر، گرمایش زمین، تهدید سلاح‌های کشتار جمعی و سرعت گرفتن پیشرفت دانش در حوزه‌های گوناگون از‌جمله این چالش‌ها است. برای روبه‌رو شدن با بعضی از این تغییرات لازم است، بشر قدرت یادگیری و انعطاف را در خود افزایش دهد و برای عبور از برخی دیگر، به اتحاد همه انسان‌ها نیاز داریم.

وی افزود: در قالب «انجمن علمی‌ ـ‌ آموزشی رسا» که جلسات متعددی برای بررسی مسائل تربیتی و ارائه آموزش به صدها دانش‌آموزش محروم برگزار کردیم. این اتفاق، فرصتی عالی برایم پدید آورد تا تجربه‌ای مفید و گسترده درباره تدریس و مسائل مربوطه به‌ دست آورم. اما طی آن مدت چیزی که ذهنم را به خود مشغول کرده بود، این احساس بود که آنچه به دانش‌آموزان تعلیم می‌دهیم، کافی نیست و نمی‌تواند آن‌ها را برای تحولات پرشتاب قرن بیست‌و‌یکم آماده کند.

این نویسنده لرستانی ادامه داد: به‌عنوان مثال در چند سال گذشته ظهور تلفن‌های هوشمند و بیماری کرونا، به ‌سرعت شیوه زندگی انسان را تغییر داده است؛ اما پیش‌تر در مدرسه چیزی نیاموختیم که برای روبه‌رو شدن با چنین تغییراتی آمادگی ایجاد کند. این مساله، به دغدغه ذهنی من مبدل شد تا زمانی که به‌عنوان مدیر و آموزگار رسمی در یکی از روستاهای محروم کشور آغاز به کار کردم. برای من که بخشی از دوران کودکی را در روستای عشایریِ مادری‌ام گذرانده بودم، سازگاری با این محیط جدید، کار آسانی بود. ساعات آزادی که بیتوته در کوهستانِ محل خدمت برای من به‌ وجود آورد، فرصتی شد تا بیش ‌از پیش به مطالعه و نوشتن درباره دغدغه ذهنی‌ام بپردازم و نتیجه آن تأملات، نگارش کتاب حاضر شد.

بیرانوند گفت: حال سؤال این است؛ نظام آموزشی چگونه می‌تواند نسل آینده را برای روبه‌رویی با این چالش‌ها آماده کند؟ این پرسشی است که من سعی کرده‌ام در این کتاب با توجه به جلسات متعددی که برای بررسی مسائل تربیتی و ارائه آموزش به صدها دانش‌آموز محروم برگزار کرده‌ام به آن پاسخ دهد؛ چراکه معتقد هستم آنچه به دانش‌آموزان تعلیم می‌دهیم، کافی نیست و نمی‌تواند آن‌ها را برای تحولات پرشتاب قرن بیست‌و‌یکم آماده کند.



وی اظهار کرد: زبان و اصطلاحات به ‌کار رفته در این کتاب به نحوی است که برای همه مخاطبان، حتی معلمان و والدین در کشورهای دیگر نیز قابل ‌درک است. این کتاب در هشت فصل شامل «ضرورت تعلیم‌ و تربیت»، «بررسی انسان به‌عنوان خلقتی تعلیم‌پذیر»، «انعطاف‌پذیری ذهن انسان در کودکی و مقطع ابتدایی»، «تربیت دانش‌آموز جهانی»، «لزوم احترام به تفاوت‌ها»، «ضرورت رویکرد دانش‌آموزمحوری»، «زنگ پویش‌های اجتماعی»، «زنگ پویایی شخصیت» تألیف شده است. 


به گزارش ایبنا؛ در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «عبور از بحران‌های قرن بیست‌‌و‌یکم نیازمند همکاری و اتحاد جهانی است و ما باید برای خلق یک جهان متحد تلاش کنیم. اما منظور من از این اتحاد، اعتقاد مردم به ارزش‌های مشترک جهانی و همدلی و همکاری بیشتر انسان‌ها با یکدیگر است و نباید آن را با یکسان‌سازیِ اجباریِ مردم اشتباه گرفت. یک‌دست کردن همۀ افکار و نظرات مردم یا دانش‌آموزان اشتباهی فاجعه‌بار است؛ ما به وجود تنوع نیاز داریم، زیرا رسیدن بشر به نقطۀ کنونی را مدیون وجود نظرات و دیدگاه‌های مستقل و متفاوت هستیم. به این معنا که اگر تنها یک جامعه با نظرات یکسان روی زمین وجود داشت، بشر هرگز به پیشرفت کنونی دست نمی‌یافت.»

 کتاب «تعلیم و تربیت در قرن بیست‌و یک» در قطع رقعی با 71 صفحه به شمارگان 3000 نسخه ازسوی انتشارات هاویر خرم‌آباد به قیمت 40 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است که مراسم رونمایی از این کتاب در هفته گرامی‌داشت معلم در خرم‌آباد با حضور مسئولان استان برگزار می‌شود.

علی بیرانوند پیش از این نیز کتاب‌های «صبح نزدیک است»، «فضا و زمان در فیزیک تئوریک و مکانیک کوانتوم«، «آریا و دختر پارسی» را نگاشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها