سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
تقدیر از 20 چاپخانه‌‌دار استان تهران/ 3000 واحد فعال و غیر‌فعال چاپ در استان وجود دارد

مرضیه محرابی، از برگزاری نخستین آئین بزرگداشت فعالان صنعت چاپ استان تهران با تقدیر از مدیران 20 واحد منتخب خبر داد و گفت: در استان در مجموع نزدیک به 3000 واحد فعال و غیر‌فعال وجود دارد.

مرضیه محرابی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اعلام خبر برگزاری نخستین آئین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران بیان کرد: سال‌هاست که از فعالان حوزه صنعت چاپ در سطح کشوری تجلیل به عمل می‌آید و نخستین‌بار است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همکاری ادره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و اتحادیه لیتوگرفان تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این آئین از 20 واحد منتخب استان تهران با حضور مدیران آن‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد، افزود: نوآوری، التزام به قوانین، توجه به اشتغال‌زایی و فعالیت ویژه چند معیار اصلی برای داوری واحد‌های چاپی استان تهران بود. آئین بزرگداشت ساعت 10 تا 12، چهارشنبه(29 دی‌ماه) در سالن آمفی‌تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با حضور مهمانانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشکده علوم پزشکی، اداره کار، تعزیزات حکومتی، اتاق اصناف و استانداری برگزار می‌شود. همچنین میزبان میهمانانی از اتحادیه‌های حوزه چاپ نیز خواهیم بود.     
 
محرابی با اشاره به فرآیند شناسایی چاپخانه‌‌های شهر و استان تهران گفت: برای شناسایی واحد‌های چاپی استان تهران از اتحادیه‌ها کمک خواستیم اما با توجه به اینکه هنوز اتحادیه چاپخانه‌داران در مقیاس استانی فعالیت نمی‌کنند و محدود شهر هستند؛ بنابراین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به شناسایی واحد‌های چاپی شهر‌ستان‌های تابعه استان تهران اقدام کرد.
 
معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره تعداد چاپخانه‌های فعال و غیر فعال استان تهران بیان کرد: از سال گذشته جریان بازشناسی واحد‌های چاپخانه‌ای استان تهران آغاز شده و در سال 1399 از تعداد 1200 واحد بازدید میدانی به عمل آمد. بازدید‌‌ها در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت تا تعداد قطعی واحد‌های فعال چاپ استان، احصا شود. در استان در مجموع نزدیک به 3000 واحد فعال و غیر‌فعال وجود دارد. بسیاری از واحد‌های چاپی استان به‌دلایل مختلف از‌جمله مسائل اقتصادی توانایی ادامه فعالیت ندارند.
 

محرابی درباره مهم‌ترین مطالبات چاپخانه‌دارن در جریان بازدید از 1200 واحد چاپی افزود: اغلب مطالبات متمرکز بر مسائل اقتصادی است از‌جمله آموزش و مهارت‌افزایی، هزینه‌های تمام شده، تسهیلات برای توسعه فعالیت‌ها. در زمینه آموزش تلاش می‌کنیم سهم خودمان به‌عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ر ایفا کنیم. فروش و صادرات دستگاه‌‌های فرسوده از دیگر مطالبات فعالان حوزه چاپ بود که نیازمند هماهنگی بین چند دستگاه و وزارتخانه است.   
 
یکی از مسائل مهم، تشکیل اتحادیه استانی است تا همه واحد‌های چاپی شهرستان‌های تابعه  استان تهران را پوشش دهد. نبود این اتحادیه موجب شده تا واحد‌های شهرستان ذیل اتحادیه‌های غیر، فعالیت کنند. مکاتباتی در این زمینه با سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف انجام شده. یکی از مزیت‌های مهم تشکیل اتحادیه استانی، افزایش قدرت اتحادیه در پیگیری مطالبات است. امید‌واریم در آئین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران این موضوعات مجدد مطرح شود تا در تحقق آن موثر باشد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها