شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی تدوین می‌شود

حامد علی‌اکبر‌زاده، با اعلام خبر رونمایی از کتاب «روایت رویش» در نخستین روز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی از نتایج انقلاب اسلامی، توفقیات و دستاورد‌های قابل توجهی در حوزه علم، فناوری، پژوهش، فناوری و آموزش داشته است.

حامد علی‌اکبر‌زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره رونمایی از کتاب «روایت یک رویش(تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی)» بیان کرد: آئین رونمایی از کتاب «روایت رویش» یکشنبه(5 دی‌ماه) به مناسبت آغاز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی با حضور حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و  عبدالحسن شاهوردی، رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو، برگزار می‌شود.
 
وی در تشریح جریان تدوین و انتشار تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی از نتایج انقلاب اسلامی، توفقیات و دستاورد‌های قابل توجهی در حوزه علم، فناوری، پژوهش، فناوری و آموزش داشته است؛ از‌جمله پژوهشگاه رویان، کشاورزی، علوم پایه، پزشکی و علوم انسانی؛ همچنین جهاد دانشگاهی با تاسیس دو خبرگزاری ایسنا، ایکنا و «مرکز افکار‌سنجی دانشجویان ایران» در حوزه رسانه نیز پیشگام بوده است.
 
علی‌اکبر‌زاده با اشاره به جایگاه سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی ادامه داد: سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی از‌جمله مهم‌ترین مراکز نشر دانشگاهی و همچینن برنامه‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود. کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، مسابقه دفاع سه‌دقیقه‌ای، مسابقه کتاب سه‌دقیقه‌ای، همایش پژوهش‌‌های نشر و دیگر رویداد‌ها در این سازمان پیگیری و اجرا می‌شود.
 
وی با بیان این مطلب که مجموعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف، جزو دستاورد‌های تاریخ انقلاب محسوب می‌شود، ادامه داد: مجموعه موفقیت‌های جهاد‌دانشگاهی باید ثبت شود، از‌جمله ابزار ثبت نیز  تاریخ شفاهی است. متاسفانه طی 40 سال گذشته اقدامات انجام شده، ثبت نشده بود؛ بنابراین سال گذشته، بعد از حضور در سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی انتشار تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: تدوین تاریخ شفاهی جهاد‌دانشگاهی در دو شاخه کلی شامل «شخصیت‌ها» و «دستاورد‌ها» دنبال شده و به‌مرور مجلداتی از این آثار منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. فصل نخست از بخش «دستاورد‌ها» به دستاورد‌های فرهنگی اختصاص دارد. در بخش شخصیت‌ها نیز به دو موضوع نخست شخصیت‌های تاثیر‌گذار و علمی همچنین شهدای جهاد دانشگاهی. جلد نخست از شخصیت‌های شهید جهاد دانشگاهی با عنوان «بالای آسمان‌ها» زندگی‌نامه  جهاد‌گر شهید امیر‌مهرداد، منتشر شده است. دومین مجلد این مجموعه که شامل زندگی‌نامه شهید علی صبوری نیز در حال تدوین است.
 
علی‌اکبر‌زاده با اشاره به تدوین زندگی‌نامه سعید کاظمی‌آشتیانی، رئیس فقید پژوهشکده رویان افزود: «روایت یک رویش» گفتار‌هایی درباره زیست جهادی، سعید کاظمی‌آشتیانی است. تعداد قابل توجهی گفت‌‌و‌‌گو از همکاران و افراد و رتبه‌های شغلی مختلف تهیه و در قالب کتاب «روایت رویش» جمع‌آوری شده است.
 
وی با بیان این مطلب که تاریخ شفاهی دستگاه‌ها و نهاد‌های انقلابی باید به بهترین کیفیت تدوین شود، گفت: خوشبختانه بسیاری از نهاد‌ها به تدوین تاریخ شفاهی 40 سال فعالیتی خود توجه داشته‌اندو سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به این موضوع توجه داشته است. توجه به این مباحث، علاوه‌براینکه عقل اقتضا می‌کند از سوی مقام معظم رهبری بر نگارش و ثبت و ضبط  تاریخ تاریخ انقلاب، جنگ و دستاورد‌های انقلاب تاکید دارند تا برای آیندگان بماند تا در جریان فرازوفرود‌ها و دستاورد‌ها قرار بگیرند.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: پیش‌بینی می‌کنم، 30 مجلد درباره تاریخ شفاهی را منتشر خواهیم کرد. گروه سیاست‌گذار نیز در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، جریان تدوین این مجموعه را هدایت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها