شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
بازگرداندن اسناد غیرامانی به نهادها باید قانونمند شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با گلایه از مطالبه غیر‌معقول برخی نهادها و دستگاه‌ها مبنی بر بازگرداندن اسناد غیرامانی خود گفت: باید ساز و‌کاری وضع شود تا تکلیف مطالبه بازگشت اسناد غیر‌امانی به دستگاه‌ها مشخص شود.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: در کتابخانه ملی اکنون بحث سیاست‌گذاری جدید در حوزه اسناد را داریم و قرار است یک سری سیاست‌‌های تازه در این بخش وضع شود.
 
بروجردی افزود: اسناد موقع انتقال به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اگر قید امانی درآن درج شود؛ می‌تواند به نهاد و دستگاه مربوطه بازگردانده شود اما تعدادی از دستگاه‌ها؛ خواهان بازگشت سندهای غیرامانی خود هستند. اکنون شورای اسناد ملی می‌تواند یک سیاست‌‌ جدیدی را در این زمینه اتخاذ کند. سندهایی که وارد آرشیو این سازمان می‌شوند، در صورتی اجازه بازگشت به نهادهای مرتبط را دارند که قید امانت را در آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی داشته باشند. 
 
وی با بیان این که بر اساس قانون هر سندی که وارد آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌شود، حق خروج ندارد، عنوان کرد: متاسفانه بر خلاف این قانون؛ برخی نهادها و دستگاه‌ها از ما مطالبه غیرمعقول دارند. در تلاش هستیم این قانون نانوشته را از طریق شورای اسناد ملی هدفمند و مکتوب کنیم. 

بروجردی همچنین درباره سامانه ملی حافظه ایرانیان و سامانه سنا که در سال 99 ایجاد شد، عنوان کرد: سامانه ملی حافظه ایرانیان اکنون هم فعال است و با کتابخانه‌های مهم ایران از جمله آستان قدس و کتابخانه مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد. پیش از این 3000 کتابخانه با این سامانه در ارتباط بودند و اکنون این سامانه به 4000 کتابخانه مرتبط است.
 
وی با بیان این که «سامانه ملی حافظه ایرانیان» مشخص می‌کند کتاب مورد نظر کاربر در چه کتابخانه‌ای وجود دارد، گفت: ممکن است کتابی در سازمان اسناد‌ و‌ کتابخانه ملی ایران موجود نباشد و جست‌وجوی اینترنتی از طریق این سامانه به شما کمک می‌کند، کتاب مورد نظر خود را در کتابخانه‌های دیگر پیدا کنید.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: کسانی که اهل پژوهش هستند، می‌توانند با مراجعه به این سامانه منابع مورد نیاز خود را در کتابخانه‌های کشور پیدا کنند. این سامانه به تمام کتابخانه‌های مهم کشور کشور اعم از کتابخانه‌ آستان قدس، کتابخانه‌های دانشگاهی و همه مراکز علمی وسیع و پژوهشگاه‌ها مرتبط است. البته این ارتباط شامل کتابخانه‌های کوچک نمی‌شود.
 
وی درباره سامانه (سنا) نشریات هم گفت: این سامانه هم با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و مرتب به‌روزرسانی می‌شود. ما بر اساس تعهدی که داریم نشریات روزانه‌ای را که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ما ارسال می‌کند، ظرف 48 ساعت بعد از چاپ؛ روی سامانه سنا بارگذاری می‌کنیم.
 
بروجردی درباره کمک به فرهنگ کتابخوانی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: آنچه اکنون می‌تواند در حوزه کتاب کمک‌ باشد، همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است. بر این اساس، این انجمن اکنون فعالیت خود را در کتابخانه ملی آغاز کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها