دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
نیمی از چاپخانه‌های استان در شهرستان زنجان فعالیت دارند/ ایجرود بدون چاپخانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد ۱۲۵ چاپخانه در استان زنجان فعال است، گفت: نیمی از این چاپخانه‌ها در شهرستان زنجان فعال است؛ اما شهرستان ایجرود اصلا چاپخانه ندارد.

 محمدربیع احمدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: یکی از اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در شرایط کرونا حمایت از ناشران و نویسندگان است.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا خسارات جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر وارد کرده است، گفت: ناشران و چاپخانه‌ها هم مستثنی از این امر نیستند و خسارات آنها بسیار بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به کاهش چاپ کتاب به علت گرانی کاغذ، گرانی و گسترش فضای مجازی بیان کرد: علاوه بر این تمایل خانواده‌ها نیز به خرید کتاب کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه به علت مشکلات اعلامی از کل ناشران استان فقط 15 مورد فعال است، اضافه کرد: گاهی ناشر تنها در صورتی حاضر به چاپ می‌شود که مولف هزینه‌های چاپ را خود به عهده بگیرد.

احمدخانی همچنین به مشکلات چاپخانه‌ها در شرایط کرونا و مشکلات تأمین مواد اولیه و تحریم اشاره کرد و افزود: شرایط سختی برای فعالان این صنف ایجاد شده است؛ اما با درک عمیقی که چاپخانه‌داران داشتند، مانع از رکود در این عرصه شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه صنعت چاپ در چهان پیشرفته نقش بسزایی در تولید ارتقای ناخالص ملی دارد، افزود: اگر بتوانیم با تقویت زیرساخت‌های لازم و تقویت نیروی انسانی کارآمد، استفاده از فناوری‌های نوین کیفیت و هزینه چاپ را متعادل کنیم، به توسعه این صنعت کمک شایانی کرده‌ایم.

احمدخانی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۲۵ چاپخانه در استان داریم که شامل چاپ افست، سیکل، لیتوگرافی است، گفت: 74 باب در زنجان، 23 باب در شهرستان ابهر، 15 باب در خدابنده، 8 باب در خرمدره، دو باب در طارم، یک باب در ماه‌نشان و یک باب در سلطانیه فعال است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ تنها به عنوان یک حوزه اقتصادی مطرح نیست؛ بلکه در فضای جهانی و بین‌المللی به عنوان یک حوزه مولد اقتصاد ارزش افزوده بالا مطرح است، عنوان کرد: صنعت چاپ در کشور ما نیز به‌عنوان حوزه‌ای که دارای فضای اشتغال قابل توجه است، اهمیت دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها