شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
انتشار اولین کتاب مستقل در حوزه تاریخ ورزش خراسان جنوبی

نویسنده کتاب «داستان فوتبال در خراسان جنوبی» می‌گوید: یکی از اهدافم از همان ابتدای کار به‌عنوان خبرنگار ورزشی، مصاحبه با پیشکسوتان بود؛ جمع‌آوری مجموعه‌ای از این مصاحبه‌ها، سرآغازی برای نوشتن این کتاب شد.

سیدحسین حسینی که از سال 1384 تاکنون، به عنوان خبرنگار ورزشی برای روزنامه خراسان جنوبی فعالیت می­‌کند، در خصوص نحوه نگارش کتاب «داستان فوتبال در خراسان جنوبی» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، گفت: این کتاب در دو بخش نوشته شده است؛ بخش اول تاریخچه‌ای از فوتبال خراسان جنوبی از سال 1290 تا 1383 را روایت می‌کند و بخش دوم شامل زندگینامه 51 پیشکسوت فوتبال استان است.

وی با اشاره به اینکه سعی کردم تمامی مطالب ذکر شده در قسمت تاریخچه را مستندسازی کنم، اضافه کرد: بخش مشکل کار همین جا بود، چرا که اداره کل ورزش و جوانان استان و سایر متولیان ورزشی حتی یک عکس یا سند از تاریخ فوتبال استان نداشتند، تعداد کتاب‌های نوشته شده درخصوص ورزش استان هم بسیار کم بود. نهایتا برخی از تصاویر و سندهای کتاب را از پیشکسوتان گرفتم و برخی را در کتاب‌های مرتبط با خراسان جنوبی همچون «دولت یاد» یافتم. اما منبع بیشتر تصاویر و مستندات کتاب، آرشیو روزنامه خراسان و روزنامه اطلاعات است.

حسینی با بیان اینکه در بخش اول بیشتر به دنبال ریشه فوتبال، زمان و چگونگی آغاز آن در شهرهای استان بودم، ادامه داد: نقطه اوج کتاب در این بخش، حضور تیم مدرسه شوکتیه بیرجند در اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در سال 1314 با حضور 15 تیم از تهران و 15 تیم از سایر استان‌های کشور است. اهمیت این موضوع آنجا معلوم می‌شود که هر استانی برای نشان دادن سابقه فوتبال خود در کشور به شرکت در این مسابقات استناد می‌کند.
 

هر مصاحبه برای من، درس اخلاق و تعهد بود
این روزنامه‌نگار پیشکسوت اضافه کرد: بخش دوم کتاب، برای من شیرین‌ترین بخش کار بود؛ مصاحبه با پیشکسوتانی بسیار فروتن و مبادی آداب و شنیدن صحبت‌هایی که تا به حال جایی گفته نشده بود. گنجینه‌هایی که بسیاری از آن‌ها اکنون در میان ما نیستند. برخی از این افراد 70، 80 و حتی بالاتر از 90 سال سن داشتند اما با منِ 50 ساله متواضعانه رفتار می‌کردند. هر مصاحبه درس اخلاق و تعهد بود. برای مثال در یکی از مصاحبه‌­ها، عباس‌نیا، پیشکسوت 78 ساله فوتبال استان، آثار جراحت و مصدومیتی را که با گذشت سال­‌ها همچنان روی ساق پایش باقی مانده بود، نشانم داد و گفت: «بازی بیرجند-زاهدان، 0-1 عقب بودیم و ساق پایم پاره شده بود اما بازیکن امیدیِ تیم بودم و نمی‌توانستم بازی را رها کنم.»

حسینی افزود: تعهد و غیرت این پیشکسوتان در کنار تواضعی که حتی در کلام آن‌ها احساس می‌کردم بسیار لذتبخش بود؛ موضوعی که الان در جوان‌ها کم رنگ شده است.

امکان نگارش کتاب برای سایر رشته‌های ورزشی خراسان جنوبی
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه تنها نهاد حمایت کننده از این کتاب، هیئت فوتبال خراسان جنوبی بود، عنوان کرد: انتظار داشتم متولیان ورزش استان حداقل این کتاب را مطالعه کنند یا از چگونگی نگارش آن، موضوع و مصاحبه‌ها سوالی بپرسند ولی هیچ بازخوردی از آن‌ها ندیدم.

وی با بیان اینکه از تجربه این سال‌ها متوجه شدم می‌توان برای ورزش‌های دیگری مانند کشتی، والیبال، بوکس و ژیمناستیک استان نیز با توجه به تاریخچه و نتایج موثر آن در پیش از انقلاب، کتاب نوشت، اضافه کرد: افراد بسیاری مایل به نوشتن این کتاب‌ها بودند اما سختی کار آن‌ها را منصرف کرده است. حتی هزینه‌های بالای چاپ مجبورمان کرد تا کتاب «داستان فوتبال در خراسان جنوبی» را محدود کرده و نام بسیاری از قهرمان‌های فوتبال را ذکر نکنیم.

نویسنده کتاب «داستان فوتبال در خراسان جنوبی» عنوان کرد: امکان نگارش کتابی جداگانه برای هر کدام از شهرستان‌های استان وجود دارد اما در حال حاضر ترس از هزینه‌های چاپ کتاب، فعالیتم را متوقف کرده است. اگر نهادهایی همچون اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری و حتی کویرتایر که حامی ورزش استان هستند، همکاری کنند می‌توان کتب بیشتری با ذکر نام آنها، درخصوص ورزش استان به چاپ رساند.

یادآوری می‌شود، کتاب «داستان فوتبال در خراسان جنوبی» به عنوان اولین کتاب مستقل در حوزه تاریخ ورزش خراسان جنوبی، توسط انتشارات چهاردرخت با 304 صفحه به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها