دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
مشکل «زمستانه کتاب» به‌روز نبودن کتاب‌هاست

مدیر کتابفروشی «دُرنا» در ارومیه گفت: بیشترِ کتاب‌هایی که از چند سال پیش در موجودیِ ما قرار دارد، به همراه تعدادی که اخیرا چاپ شده‌اند، در سامانه «زمستانه کتاب» ثبت نشده‌اند و در نتیجه نمی‌توانیم آن‌ها را بفروشیم.

رضا تقی‌زاده ابهری، مدیر کتابفروشی «دُرنا» در ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، گفت: برگزاری چنین طرح‌های فصلی و مجازی با توجه به شیوع بیماری کرونا، قدم مثبت و خوبی است؛ ولی درمجموع، من با اجرای طرح‌های فصلی موافق نیستم و انتظار دارم نمایشگاه کتاب در سال یک یا دو بار برگزار شود.

تقی‌زاده افزود: باید توجه داشته باشیم که عالی برگزار شدن نمایشگاه مجازی کتاب و این طرح‌های فصلی و قابل استفاده و مثبت بودن آن نمی‌تواند جای نمایشگاه‌های دائمی را بگیرد. بنابراین انتظار داریم این طرح‌ها همچنان فعال باقی بماند یعنی اطلاعات مربوط به کتاب و ناشر و کتابفروش در هر زمان قابل دسترسی باشند.

وی ادامه داد« در کنار ارائه اطلاعات مورد لزوم، در شهرستان‌ها برگزاری نمایشگاه حضوری نیز لازم و ضروری است؛ زیرا که نمایشگاه حضوری باعث جلب خوانندگان به نمایشگاه می‌شود و شاید بعضی‌ها از روی تفنن و وقت گذرانی به نمایشگاه می‌آیند و در آنجا با مشاهده کتاب‌ها ترغیب شده و عناوینی را خریداری نمایند.

مدیر کتابفروشی «دُرنا» در ارومیه ادامه داد: وقتی نمایشگاه به‌صورت مجازی ارائه می‌شود شاید بیشتر افراد از برگزاری نمایشگاه مطلع نبوده و یا از اینترنت به صورت شاید و باید نمی‌توانند استفاده کنند و کتاب خریداری کنند و به عبارت دیگر دوست دارند به‌صورت سنتی خرید کرده و بهای آن را پرداخت کنند و یا کتاب را در دست گرفته و آن را ورق بزنند و مطالبی را خوانده سپس خریداری کنند که این امر در نمایشگاه‌های مجازی مقدور نیست. 

وی گفت: نمایشگاه‌های حضوری هم فال است و هم تماشا علاقمندان کتاب ناشران را می‌بینند و رودررو با نویسندگان صحبت می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که علاقه‌ای بین نویسنده و خواننده ایجاد شود در حالی که این امر در نمایشگاه‌های مجازی امکان پذیر نیست.

تقی‌زاده تصریح کرد: من در دو، سه سال گذشته در این طرح‌ها شرکت کرده‌ام و به نظرم می‌رسد از آنجا که یک قدم فرهنگی است، باید هر چه از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. شخصا در کتابفروشی زیاد به فکر درآمد مادی نیستم ولی در کل از اینکه در این طرح‌ها شرکت کرده‌ام، راضی‌ام.

وی همچنین با اشاره به برخی‌ کاستی‌ها در نحوه اجرای طرح «زمستانه کتاب» از جمله به‌روز نبودن کتاب‌ها، افزود: بیشتر کتاب‌ها که از چند سال موجودی داریم و این کتاب‌ها در سامانه مربوطه در خانه کتاب ثبت نشده و در نتیجه نمی‌توانیم آن‌ها را بفروشیم. تعدادی دیگر از کتاب‌ها هم هستند که اخیرا چاپ شده‌اند و هنوز در این سامانه ثبت نشده‌اند، آنها را هم نمی‌توانیم بفروشیم و مشکل پیش می‌آید.

مدیر کتابفروشی «دُرنا» در ارومیه ادامه داد: همچنین در گذشته مشکل قیمت کتاب را نیز داشتیم ولی خوشبختانه امسال این مشکل حل شده و در سایت به کتابفروشی‌ها اجازه تغییر قیمت قانونی داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها