دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
ارسال ۵۰۰ اثر به نخستین جشنواره شعر دوبیتی و رباعی خلیج فارس

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر از ارسال ۵۰۰ اثر به نخستین جشنواره استانی شعر دوبیتی و رباعی خلیج فارس خبر داد.

احمد بارگاهی با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: همان‌گونه که انتظار می‌رفت نخستین جشنواره استانی شعر خلیج فارس که در سال جاری در قالب‌های دوبیتی و رباعی برگزار می‌شود، با استقبال خوب شاعران استان و حتی شاعران کشوری همراه شد که همین امر سبب شد تا تشکیل دبیرخانه دائمی شعر خلیج فارس کلید بخورد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر تصریح کرد: با اتمام مهلت ارسال اثر به این جشنواره، 500 اثر از بیش از 100 شاعر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که اکنون در مرحله داوری قرار دارند.

به‌گفته وی، انتخاب هیئت داوران نخستین جشنواره شعر دوبیتی و رباعی خلیج فارس با همکاری و هماهنگی انجمن شعر و داستان استان بوشهر بر اساس پیشینه هنری و تخصص افراد در زمینه دوبیتی و رباعی صورت گرفت که بر همین اساس، اساتیدی چون رضا معتمد، علی هوشمند و مجید عابدی به‌عنوان هیئت داوران نخستین دوره این رویداد بزرگ ادبی انتخاب شدند.

بارگاهی درباره دلایل انتخاب دو قالب دوبیتی و رباعی برای نخستین دوره جشنواره شعر خلیج فارس توضیح داد: نخست اینکه بوشهر در سطح استان و کشور، خاستگاه دوبیتی‌سرایانی نامی چون فایز و مفتون و باکی و شیدا و... است و همین امر سبب شده چتر گسترده‌ای از دوبیتی، بر سراسر استان گسترده شود. دوم اینکه در پی یک تحلیل کارشناسی‌شده، مشخص شد که تاکنون رویداد ملی خلیج‌ فارس کمتر در قالب دوبیتی و رباعی (در مقایسه با قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی، نیمایی و آزاد) پژواک و انعکاس داشته است و سوم اینکه کوتاه بودن قالب دوبیتی و رباعی، مجال و بستر مناسب‌تر را برای آفرینش و دریافت آثار ایجاد می‌کند و نیز داوری اشعار شاعران را در کمترین نیز تسهیل می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر ادامه داد: در سال آینده برگزاری این‌ جشنواره در سطح ملی در تمام قالب‌های شعری برگزار خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس و استفاده از هنر در اعتلای نام بلند این خلیج، گفت: به‌زودی دبیرخانه دائمی شعر خلیج فارس به‌همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در محل این سازمان دایر می‌شود که امیدواریم با همکاری و همراهی اساتید حوزه شعر و ادب بوشهر، این جشنواره به‌صورت سالانه و در خور نام بزرگ بوشهر و خلیج فارس باشد.

یادآوری می‌شود، برگزیدگان نخستین جشنواره شعر دوبیتی و رباعی خلیج فارس که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر با همکاری انجمن شعر و داستان استان بوشهر برگزار می‌شود، در آیینی معرفی و تجلیل خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها