شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
​کتاب گویا رسانه‌ای مناسب برای ترویج فرهنگ مقاومت است

خضرایی، مدیرعامل موزه دفاع مقدس ضمن شرح برنامه‌های این نهاد فرهنگی در حوزه نشر «کتاب گویا‌» گفت: ترویج و اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و مقاومت و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه در حداقل زمان و در شکل و قالب مناسب مهم‌ترین هدف انتشارات موزه در این عرصه است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- رسانه‌های نوین، لذت مطالعه را باز تعریف کرده‌اند. کتاب گویا از‌جمله این رسانه‌هاست. جذابیت‌های این روش مطالعه به گفته بسیاری از کتاب‌دوستان هر چند به پای ورق زدن کتاب کاغذی نمی‌رسد اما توانسته در قفسه کتابخانه‌ها جایی برای خود باز کند. انتشارات باغ موزه دفاع مقدس با توجه به مزیت‌ها، جذابیت‌ها همچنین تمایل روز‌افزون مخاطبان، تولید کتاب گویا را از زمستان سال گذشته با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت در کمترین زمان و در قالب‌های نوین در دستور کار خود قرار داده است. گفت‌و‌گو با سردار جواد خضرایی، مدیرعامل موزه دفاع مقدس درباره اهداف و برنامه‌های این نهاد فرهنگی در حوزه تولید کتاب گویا در ادامه آمده است. وی معتقد است که کتاب گویا قالب مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است.  
                  
اهداف تعیین شده برای تاسیس انتشارات باغ موزه دفاع مقدس را تشریح کنید.  
در ایران همانند اروپا و امریکا، کتاب گویا، نخستین‌بار با هدف پاسخ به نیاز کاربران نابینا تولید شد. ناشران نیز با توجه به تمایل روزافزون کاربران بینا که اجباری برای گوش دادن به کتاب‌ها نداشتند و از سر علاقه و کنجکاوی به تولید این محصول در قالب تجاری اقدام کردند. اکنون نیز کتاب‌های زیادی به شکل رایگان برای عموم علاقه‌مندان به‌صورت کتاب‌های گویا، در دسترس قرار گرفته است. بیشتر این کتاب‌ها برای نابینایان و از سوی مراکز خدمات‌دهی تولید شد‌ه‌اند؛ یا افراد علاقه‌مند به شکل داوطلبانه و با امکانات محدود و غیرحرفه‌ای به ضبط و انتشار کتاب‌های محبوب خود به شکل گویا اقدام کرده‌اند؛ بنابراین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با توجه به افزایش علاقه مخاطبان به استفاده از کتاب‌های گویا اواخر سال گذشته فعالیت خود را در عرصه تولید کتاب گویا آغاز کرده است. ترویج و اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و مقاومت و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه در حداقل زمان و در شکل و قالب مناسب مهم‌ترین هدف انتشارات موزه در این عرصه است.     
 
طی یکسال گذشته کدام یک از اهداف انتشارات در عرصه تولید کتاب گویا محقق شده است؟
انتشارات موزه دفاع مقدس تولید 140 عنوان کتاب گویا را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده این در حالی است که بسیاری از ناشران با دشواری به گویا شدن کتاب‌هایشان رضایت دادند؛ با توجه به این رویکرد به نظر می‌‌رسد تا ترویج و اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و مقاومت و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه با ابزار‌های نوین فاصله داریم.
 
در این مدت چه تعداد محصول تولید کرده‌اید؟
تولید 70 عنوان کتاب گویا از اهداف تعیین شده سال 95 بود اما با توجه به نظر ناشران فقط 16 عنوان به مرحله تولید انبوه رسید؛ علاوه بر این، سال 96 نیز برای صوتی شدن 70 عنوان کتاب برنامه‌ریزی شده، اما فقط 19 عنوان کتاب با نظر ناشران در جریان این کار قرار گرفته است. بنابراین از این تعداد 6 عنوان صوتی شده، چهار عنوان در مرحله دریافت مجوز است و دو عنوان دیگر نیز در آستانه ارسال به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای اخذ مجوز نشر قرار دارد.‌

درباره کتاب‌های تولید شده و در آستانه انتشار کمی توضیح دهید. 
کتاب‌ «عباس دست طلا» به‌عنوان نخستین کتاب صوتی انتشارات موزه از یک ماه پیش با شمارگان هزار نسخه تولید و وارد بازار شده؛ همچنین تعداد 9 عنوان کتاب گویا شامل «سال بازگشت» «از الوند تا قراویز»، «حماسه هویزه»، «6410‌(زندگی سرتیپ خلبان آزاده حسین لشگری)»، «راز گمشده مجنون»، «شاهرخ؛ حُر انقلاب»، «دستاوردهای دفاع‌ مقدس»، «سلام بر ابراهیم»، «یاور صادق» در مرحله تولید انبوه قرار دارد و به زودی وارد بازار نشر می‌شود؛ همچنین کتاب‌های «طعم باروت»، «چریک پیر»، «سفر سرخ»، «528(بازروایی خاطرات بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی 528 سومار)»، «شیخ شریف»، «دختران خرمشهر»، «هلال پنهان»، «غواص‌ها بوی نعناع می‌دهند» در مرحله دریافت مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هستند.
 
چه برنامه‌هایی برای این نهاد فرهنگی در نظر دارید؟
نخست باید در نظر داشته باشیم که کتاب صوتی در ایران، هنوز به مثابه طفل نوپاست. من این حرف را به‌عنوان کسی می‌گویم که در این عرصه فعالیت داشته است؛ انتشارات موزه دفاع مقدس، نخستین‌بار با نگاه حرفه‌ای به کتاب گویا به‌عنوان یک رسانه موفق شد آغازگر جریانی باشد که بعدها مراکز انتشاراتی دیگر آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین حجم فعالیت‌ها را از قالب لوح فشرده به فضای مجازی نیز گسترش خواهیم داد و برنامه‌های مدونی در این زمینه در حال تحقیق و انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها