چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
فرصتي مناسب با قيمتي نامناسب!

انتشارات عصر انتظار (تربيت‌بدني و علوم ورزشي حتمي) به مناسبت هفته پزوهش از روز شنبه (21آذر ماه) در دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد واحد تهران‌مركز اقدام به برگزاري نمايشگاه كتاب كرده‌ است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نمايشگاه كه تا روز پنج‌شنبه (26 اذر ماه) ادامه دارد، به ارايه بيش از 200 عنوان كتاب ورزشي از انتشارات مختلف اين حوزه مي‌پردازد كه دانشگاه‌ها و به ويژه نشر «سمت» نقش به سزايي در آن دارند و درمجموع بيش از 10 ناشر ورزشي با ارايه كتاب‌هاي خود به انتشارات ورزشي حتمي، در اين نمايشگاه كتاب‌هاي ورزشي شركت كرده‌اند.

امير جليل‌زاده، مسوول اين نمايشگاه، درباره اهداف برگزاري آن اظهار داشت: با توجه به حضور در هفته پژوهش و با هدف سهولت فعاليت‌هاي دانشجوياني كه به انجام امور پژوهشي مي‌پردازند، به ارايه كتاب‌هاي دانشگاهي، علوم كاربردي و پژوهشي پرداخته‌ايم. از ديگر اهداف مي‌توان به ارايه كتاب‌هاي تازه منتشر شده انتشارات ورزشي حتمي و همچنين فاصله گرفتن از ركود اقتصادي در صنف كتاب‌هاي ورزشي اشاره كرد.

وي درباره برگزاري نمايشگاه در فضاي دانشگا‌هي و حضور در اين‌گونه مكان‌ها به صورت مكرر، تصريح كرد: متمركز شدن در دانشگاه‌ها و به ويژه يك دانشگاه نمي‌تواند فعاليت موثري براي رسيدن به اهداف بلند مدت يك ناشر ورزشي واقع شود و بهتر است براي برپايي نمايشگاه كتاب با اطلاع‌رساني مناسب يا فراخوان، براي جذب فضا‌هايي براي ارايه كتاب‌هاي ورزشي اقدام كرد.

وي گفت: استقبال از اين نمايشگاه نسبت به نمايشگاهي كه در ابتداي ترم تحصيلي برگزار شد، كاهش يافته است و از دلايل آن مي‌توان به مشغله بسياري از دانشجويان در پايان ترم تحصيلي اشاره كرد. همچنين بايد در نظر داشت كه امروزه دانشجويان تربيت بدني و علوم ورزشي به سوي مطالعه كتاب‌هاي عمومي و گرايش‌هاي تخصصي ورزشي روي آورده‌اند، در صورتي كه بخش عمده اين نمايشگاه را كتاب‌هاي دانشگاهي و درسي تشكيل داده‌اند. 

يكي از مخاطبان اين نمايشگاه كه از دانشجويان رشته‌ تربيت بدني و علوم ورزشي اين مركز است، ضمن انتقاد از بالا بودن قيمت كتاب‌هاي ارايه شده در اين نمايشگاه، عنوان كرد: برخي از انتشارات با وجود قديمي بودن كتاب‌هايشان به افزايش قيمت آنها اقدام كرده‌اند. همچنين تعدادي از انتشارات نظير «كميته ملي المپيك» بدون در نظر گرفتن ارايه كتاب‌هايش در دانشگاه، آثارشان را با قيمت‌هايي كه براي دانشجويان نامناسب است و بدون هيچ تخفيفي، به فروش مي‌رسانند. 

مسوول اين نمايشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه چرا قيمت كتاب‌هاي ارايه شده، با موقعيت فروش نمايشگاهي متناسب نيست? گفت: افزايش قيمت كتاب از سوي انتشارات، دلايل متفاوتي دارد. براي مثالT بسياري از انتشارات و موسسه‌هاي خصوصي كه به چاپ كتاب اقدام مي‌كنند، داراي انبار مناسب ذخيره كتاب نيستند و به اجبار به اجاره مكاني براي اين امر اقدام مي‌كند و با گذشت چندين ماه يا حتي چند سال از چاپ يك كتاب و ذخيره آن و پرداخت اجاره مكان براي نگهداري آن‌ها، حق نيست كه قيمت كتاب به همان ميزان افزايش يابد?! 

وي ادامه داد: همچنين بايد توجه داشت كه قيمت كاغذ و حق چاپ كتاب در سال‌هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است. موسسات دولتي با حمايت‌هاي مناسب و عدم وجود مشكلات مالي به راحتي مي‌توانند بدون تغيير قيمت كتاب‌ها به عرضه آن‌ها بپردازند، در صورتي كه انتشارات خصوصي بايد با استفاده از مهارت، هوش و به ويژه تجربه خود با مشكلات مختلف دست‌و پنجه نرم كنند. مي‌توان اين‌گونه نتيجه گرفت كه افزايش مناسب قيمت كتاب‌هاي چاپ شده در سال‌هاي گذشته يا تجديد چاپ شده، راهي براي بقاي ناشراني است كه از حمايت‌هاي دولتي محروم‌اند و بايد به بررسي و حل اين مشكل از روش‌هاي مديريتي و برنامه‌ريزي‌هاي مناسب از سوي مسوولان اميدوار بود.  

در بازديد از اين نمايشگاه، برخي آثار به چشم مي‌آمد كه از سوي موسسات دولتي و شايد هم سازمان‌هاي مختلف نظير «شهرداري تهران» و «سازمان بهداشت و درمان» منتشر شده‌اند. 

مسوول نمايشگاه در پاسخ به اين سوال كه اين‌گونه آثار چگونه و چرا به‌دست شما سپرده شده‌اند تا آن‌ها را به فروش برسانيد? تصريح كرد: ورزش به ويژه حوزه عمومي و همگاني آن، در بسياري از نهادها و سازمان‌ها مورد توجه است و با توجه به اين كه رقابت در چاپ كتاب‌هاي ورزشي در سال‌هاي اخير افزايش يافته و طرفداران زيادي نيز دارد، بسياري از سازمان‌ها براي آن‌كه از صحنه رقابت از حريفان پيشي بگيرند، به انتشار كتاب؛ آن‌هم در حوزه ورزش مي‌پردازند و پس از چاپ، در مرحله عرضه اثر و همچنين شناساندن انتشارات خود گام برمي‌دارند كه اين نمايشگاه اين فرصت را براي آن‌ها فراهم كرده است.

جليل‌زاده با بيان اين كه 25 تا 30 درصد فروش اين نمايشگاه به كتاب‌هاي نشر «سمت» اختصاص دارد، تاكيد كرد: امروزه در چاپ كتاب‌هاي دانشگاهي حوزه علوم انساني، انتشارات «سمت» حرف اول و آخر را مي‌زند و با توجه به اين كه انتشارات تربيت‌بدني و علوم ورزشي «حتمي» نمايندگي عرضه محصولات اين نشر را در اختيار دارد، با تكميل منابع خود و ارايه كامل كتاب‌هاي حوزه علوم ورزشي اين انتشارات توانسته است مخاطبان اين آثار را گردهم جمع كند و فضايي مناسب براي تهيه هرآنچه يك دانشجوي تربيت بدني و علوم ورزشي نياز دارد، ايجاد كند.

وي درباره روش‌هاي تثبيت انتشارات نوپايي نظير «حتمي» در حوزه كتاب‌هاي ورزشي، با بيان اين كه فعاليت‌هايي مانند برگزاري نمايشگاه‌ها در سراسر كشور و همچنين ايجاد سايت اينترنتي مناسب براي ارايه اطلاعات و خدمات به مخاطبان مي‌تواند از راه‌هاي مناسب باشد، گفت: تاكنون در شهر‌ستان‌هاي مازندران، گيلان، لرستان و سمنان نمايشگاه كتاب برپا كرده‌ايم و اين امر كمك شاياني در شناخته شدن ما در بسياري از شهرستان‌هاي كشور كرده است و براي يك ناشر امتياز مناسبي به شمار مي‌رود.

نمايشگاه كتاب دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد واحد تهران‌مركز با وجود كوچك بودن، توانسته است با ارايه منابع اصلي و بسيار متنوع در حوزه‌هاي مختلف تربيت بدني و علوم ورزشي، مكاني مناسب براي تهيه كتاب‌هاي ورزشي از انتشارات مختلف كشور فراهم كند. اين نمايشگاه تا عصر روز پنج‌شنبه(26 آذرماه) در دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه آزاد واحد تهران‌مركز واقع در ميدان صنعت، خيابان ايران‌زمين داير خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط