دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
جايزه ادبي زنان فرهيخته ايراني در گام سوم

سومين دوره جايزه ادبي «پروين اعتصامي» در حالي به مراسم اختتاميه نزديك مي‌شود كه پس از سه دوره برگزاري، نقاط قوت و ضعف خود را شناخته است و اكنون در جايگاه جشن بزرگ ادبي براي زنان نويسنده و فرهيخته ايراني قرار دارد. اهميت اين جايزه زماني مضاعف مي‌شود كه بدانيم «پروين» تنها جايزه ادبي مختص بانوان ايراني است./

مهدي محبعلي، خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا): تنها جايزه ادبي ويژه بانوان ايراني با احترام به نام شاعره بزرگ ادبيات فارسي، كه به عنوان نماد زن نيك‌انديش ايراني و مسلمان دوره خود شناخته مي‌شود و توجه به انسانيت و سجاياي اخلاقي نماد اصلي شعرهايش بود، «پروين اعتصامي» نام گرفته است.

هدف از برگزاري جايزۀ ادبي پروين اعتصامي و اهدای جایزۀ ادبی آن، بزرگداشت مقام و شخصيت شاعره نامداري از خطه ايران زمين و كمك به رشد و اعتلاي خلاقيت‌ها و آفرينش‌هاي ادبي بانوان، ترويج و تقويت زبان فارسي در خارج از كشور، ايجاد پيوند بين ادبيات ملل ـ به ويژه در حوزه جهان اسلام ـ معرفي چهره‌هاي شاخص زنان اديب و پژوهنده و تقدير از زنان در عرصۀ زبان و ادب فارسي است.

نخستين دوره جايزه ادبي پروين در چهار رشته نقد ادبي، شعر، داستان و پژوهش ادبي همزمان با سالروز تولد پروين اعتصامي در 15 اسفند 1384برگزار شد.

گام اول 
نخستين برگزيدگان جايزه ادبي پروين اعتصامي در حوزه‌هاي مختلف داستان، شعر، ترجمه، نقد و پژوهش، نمایشنامه و پایان‌نامه دانشجويي با محوريت ادبيات عبارت بودند از: 

ادبيات بزرگسالان
 در حوزه داستان، منصوره شریف‌زاده (به خاطر قدرت بالا در شخصیت‌پردازی و رویكرد و پیرنگ مناسب و نمادپردازی در رمان «چنار دالتی») 

در حوزه نمایشنامه‌نويسي، چیستا یثربی (به خاطر شخصیت پردازی مناسب در نمایشنامه «زنان مهتابی، مردان آفتابی» كه بر اساس ادبیات كلاسیك متون ادبی و منطق‌الطیر عطار نيشابوري نوشته شده بود.) 

در حوزه شعر، فرشته ساری، (شاعر، نویسنده و پژوهشگر) به خاطر مجموعه آثارش در حوزه شعر و نغمه رضایی، شاعر  منظومه «فریاد».  

در بخش پژوهش، از رویا صدر با كتاب «۲۰ سال با طنز» به خاطر تصویر جامع از وضعیت طنز و نقش مسائل اجتماعی سیاسی در شكل گیری و پرداختن به طنز و همچنین نرجس افشاری در بخش پایان‌نامه، تقدیر شد.

 ادبيات كودك و نوجوان
 فریبا كلهر، فروزنده خداجو، سوسن طاقدیس، افسانه شعبان‌نژاد و عرفان نظرآهاری به خاطر خلق آثار ماندگار انتخاب شدند.

گام دوم
دومين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي نيز همزمان با يکصدمين سالروز تولد وي در 15 اسفندماه 85 در تالار وحدت برگزار شد.

در اين دوره با توجه به حمايت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تلاش براي زمنيه‌سازي به منظور تبديل اين جايزه ادبي به يك جشن فراگير و بين‌المللي، آثار بيشتري شركت داده شدند. 

برگزيدگان دومين دوره اين جايزه عبارت بودند از: 

داستان بزرگسالان
 راضيه تجار به ‌خاطر 30 سال تجربه مستمر در ادبيات داستاني و خلق آثار ماندگار تجليل شد.

ادبيات كودك و نوجوان

در حوزه شعر، زنده‌ياد پروين دولت‌آبادي، در اين دوره به ‌عنوان پيشکسوت ادبي و چهره شاخص در ميان بانوان تقدير شد.

در حوزه داستان کودک: سوسن طاقديس، با كتاب «قدم يازدهم»، زهره پريرخ، «دو فسقلي» و اکرم قاسم‌پور به خاطر نگارش داستان «يک نقاشي».
 
در حوزه داستان نوجوان، مژگان کلهر براي «کسي که موهايم را شانه زد» جايزه گرفت، طاهره ايبد با كتاب «خانواده آقاي چرخشي» و عذرا جوزداني براي نگارش داستان «عکس چندم بابام». 

ترجمه
موگه رازاني براي ترجمه «بهت و لرزه» اثر «املي نوتومب» 

تحقيق و پژوهش 
کتايون مزداپور، با كتاب پژوهشي «داغ گل سرخ» و انسيه خزعلي، با  كتاب «امام حسين(ع) در شعر معاصر عربي»
 
پايان‌نامه دانشجويي 
آتوسا فروهي براي «بررسي ويرايش و نگارش و نقد آن در فارسي»  

گام سوم
اما سومين تجربه جايزه ادبي «پروين اعتصامي» تا ساعاتي ديگر با معرفي برگزيدگان خود در همه رشته‌ها، رقم خواهد خورد تا چراغ راه دوره‌هاي بعدي باشد. در اين دوره، در مجموع 4 هزار و 731 اثر به دبيرخانه جشنواره پروين ارسال شده بود كه در نهايت، 278 اثر به مرحله دوم داوري راه يافتند. 

ماحصل داوري‌هاي مختلف، انتخاب 16 اثر به عنوان برگزيده و 2 اثر به عنوان آثار شايسته بوده است؛ پس بايد تا مراسم پاياني آن در سيزدهم اسفند منتظر بمانيم و  نتيجه تلاش بانوان فرهيخته ايراني، هموطنان بانو پروين اعتصامي و نتيجه كارشناسي‌هاي هيات‌داوران سومين جايزه پروين اعتصامي را نظاره كنيم.
    
هيات علمي سومين دوره اين جايزه عبارتند از: «علي معلم‌دامغاني»، «راضيه تجار»، «ناديا مفتوني»، «سپيده خليلي» و «شهريار زرشناس».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط