یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
اهمیت زمین موزه‌ها و دلایل تشکیل آنها در طول تاریخ/ نقش موزه‌ها در گردشگری

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در کارکردهای جدید، موزه ها دیگر تنها مکانی برای حفاظت و نگهداری نیستند بلکه به عنوان منابع گردشگری، ایفای نقش کارکردی دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  همزمان با هفته میراث‌فرهنگی، موضوعات «گذری بر ثبت میراث زمین در قالب زمین موزه‌ها» و« اقتصاد گردشگری و موزه‌ها» توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در قالب نشست تخصصی به بحث نهاده شد.

ارشک مسائلی، استادیار اقتصاد گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه در این نشست، موزه‌ها را به مثابه مشعل روشن تمدن، فرهنگ و هویت یک جامعه خواند و با اشاره به کارکاردهای موزه‌ها شامل جمع‌آوری، نگهداری، مطالعه، تفسیر و نمایش تصریح‌کرد: در کارکردهای جدید، موزه ها دیگر تنها مکانی برای حفاظت و نگهداری نیستند بلکه به عنوان منابع گردشگری، ایفای نقش کارکردی دارند.

او با بیان‌اینکه موزه‌ها به عنوان جاذبه‌های گردشگری، نقش مستقیم بر این صنعت و اقتصاد محلی و ملی دارند در تشریح مدل اقتصاد موزه‌ها به دو نوع تقاضا برای موزه ها اشاره کرد و گفت: اولین مورد، تقاضای خصوصی اعمال شده توسط بازدید کنندگان و نوع دوم از تقاضا از سوی افراد و سازمان‌هایی است که از موزه بهره می‌برند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افزود: در مدل تقاضای خصوصی موزه ها سه عامل اصلی مبلغ ورودی، هزینه فرصت زمان و قیمت فعالیت‌های دیگر در رابطه با قیمت ها یا هزینه ها وجود دارد.

او درادامه به بیان برخی از پیشنهادات در شبکه عرضه و تقاضا نظیر ایجاد بسته‌های جذاب برای موزه‌ها، ایجاد پیوست فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی برای موزه‌ها، ایجاد بسته‌هایی برای فرهنگ بازدید از موزه‌ها، ایجاد فرهنگ موزه‌گردی، بسته کامل (ایجاد موارد جانبی مانند نمایشگاه مرمت آثار، کتابخانه‌های تخصصی،سالن اجتماعات، کافی‌نت، کافه کتاب  و کافی‌شاپ)، تقویم مناسبتی و تعریف هر یک پرداخت.

در ادامه این نشست، پویا صادقی فرشباف، استادیار گروه میراث‌طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با گذری بر ثبت میراث زمین در قالب زمین موزه‌ها به تعریف زمین موزه به عنوان محلی برای درک تاریخ علم زمین اشاره کرد و سپس به اهمیت زمین موزه‌ها و دلایل تشکیل آنها در طول تاریخ پرداخت.

او با بیان‌اینکه اولین زمین موزه رسمی در انگلستان تأسیس و سپس به زمین موزه با مفاهیم امروزی در بحث کاربرد و آموزش تبدیل شد به پراکندگی زمین موزه‌های مهم در اطراف ایران اشاره کرد و به تشریح ساختار چند نمونه از آنها در کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه پرداخت و خاطر‌نشان‌کرد: چیدمان زمین موزه‌ها آمیزه‌ای از علم و هنر است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه  به معرفی اجمالی زمین موزه ایران در تهران پرداخت و ساختار این زمین موزه را با موارد مشابه در کشورهای همسایه مقایسه کرد.

او افزود: این زمین موزه با آرمان‌های علمی و تعریف مرجعیت زمین‌شناسی در شاخه‌های علمی مختلف تاسیس شده و در آن، ساختار سالن‌های نمایش و سخنرانی با اهداف مختلف علمی و آموزشی، در راستای تبیین میراث‌زمین شکل گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها