شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
پرفروش‌های ادبیات در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در آخرین روز از برگزاری به سراغ انتشارات حوزه زبان و ادبیات فارسی رفتیم تا مشخص شود اقشار مختلف جامعه با علایق و دغدغه‌های متفاوت چه کتاب‌هایی در حوزه ادبیات خریداری کردند و آثار پرفروش‌ نشرهای مهم حوزه ادبیات کدام است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشگاه کتاب 1402 در حالی به فعالیت 10 روزه خود ادامه داد و غرفه‌ها از کتاب‌ خالی شدند که استقبال پرشور مردم از تمام بخش‌ها به‌ویژه انتشارات حوزه ادبیات همه را متعجب کرد.

سی‌و‌‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که 20 اردیبهشت‌ماه با مشارکت 2700 ناشر داخلی آغاز شده، بنابر اعلام علی رمضانی، قائم‌مقام رئیس نمایشگاه تا دهمین روز 281 میلیارد تومان فروش داشته است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مدت 10 روز در مصلی تهران در بخش‌های مختلف آثار حوزه ادبیات، فلسفه،‌ دینی، کسب و کار، روانشناسی و علمی برگزار شد و در آخرین روز از برگزاری به سراغ انتشارات حوزه زبان و ادبیات فارسی رفتیم تا مشخص شود اقشار مختلف جامعه با علایق و دغدغه‌های متفاوت چه کتاب‌هایی در حوزه ادبیات خریداری کردند و آثار پر فروش‌ نشرهای مهم حوزه ادبیات چیست؟
 
 

در این دوره نمایشگاه، پر فروش‌های نشر شهرستان ادب در بخش شعر شامل «محال» نوشته امیر مرادی، «آنات» از حامد طونی، «صبح تازه دم» نوشته عاطفه جوشقانیان و «یادآوری» اثر محمدمهدی سیار است. همچنین از پرفروش‌های این نشر در بخش داستان می‌توان به «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور، «فصل توت‌های سفید» اثر عذرا موسوی،‌ «قاف» نوشته یاسین حجازی و «ایران شهر ۱» و «وقتی دلی» به قلم محمدحسن شهسواری اشاره کرد.

در ادامه به سراغ نشر سوره مهر در راهروهای ابتدایی شبستان نمایشگاه رفتیم، نشری که همواره شلوغ و مملو از علاقه‌مندان به کتاب‌های تألیفی و آثار ترجمه و فلسفی است. از میان کتاب‌های سوره مهر در نمایشگاه امسال، « وجود»، «مهاجر سرزمین آفتاب»، «آبنبات هل‌دار»، «‌آبنبات نارگیلی»، «آبنبات دارچینی»، «خاطرات سفیر»، «ارتداد»، «سرگذشت استعمار» و «عصرهای کریسکان» بیشترین فروش را داشته‌اند.

پس از سوره مهر به غرفه نشر هرمس رسیدیم؛ غرفه‌ای که از لحاظ حضور بازدیدکننده دست کمی از سوره مهر نداشت و یکی دیگر از نشرهای شلوغ و پرفروش بود.
 
به گفته مدیر غرفه نشر هرمس، کتاب‌های تله موش،‌ دفترچه زنگی، ورق‌های روی میز، راز سیتافورد ،‌ خرد رنج آموخته، اندرونی اولیا، دلداده زمین، دنیای صوفی، دنیای دقیقا مناسب، مجموعه کتاب‌های آثار همینگوی با ترجمه کسایی پور،‌ اتاق شماره ۶، درخت‌ها و قتل مرزوق، فرزندان سانچز، سینمای آمریکا، روایت و روایت‌گری، صدق در فلسفه تحلیلی،‌ میلان کوندرا، امپراطوری عقل، وارث پیامبر، پرسیدن مهم تر از پاسخ دادن است، جهان هولوگرافیک و تاریخ بیهقی فروش خوبی داشته‌اند.عبدالحسین میرگهر از جمله مترجمانی است که بازدیدکنندگان پیگیر آثارش بوده‌اند و آثار ترجمه وی فروش خوبی داشته است.

مسئول غرفه نیماژ نیز با ابراز خرسندی از میزان استقبال عمومی از کتاب‌های این نشر گفت: در حوزه رمان خارجی، مجموعه چهارگانه گورستان کتاب‌های فراموش شده،‌ فرم و خلا، کلارا و خورشید،‌ زندگی رویایی سوخانف،‌ قوانین چارتین و انجمن شاعران مرده جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. همچنین در بخش آثار تالیفی، کتاب‌های قهوه سرد آقای نویسنده،‌ الفبای لازاروس، اسرار عمارت تابان، ایشان، ملکان عذاب و  پیرزن جوانی که خواهر من بود، بیشترین فروش را داشته‌اند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از آثار غرفه نشر ترجمان نیز استقبال خوبی داشته‌اند و از میان پرفروش‌های این غرفه می‌توان به فقر احمق می‌کند،‌ مادری که کم داشتم و عاقلانه خرج کردن اشاره کرد.

چهرزاد نیز که در حوزه بازآفرینی آثار بزرگ ادبیات کلاسیک جهان فعال است، فروش خوبی داشته و از جمله پرفروش‌های غرفه این نشر می‌توان به کتاب‌های بنجامین فرانکلین، افلاطون،‌ گفت‌وگوها با گوته و ژولی اشاره کرد.

استقبال بازدیدکنندگان از غرفه نشر خوب نیز مطلوب بوده و رمان‌های «برخورد تمدن‌ها» و «مسرور» فروش مطلوبی داشته است.

مدیر غرفه ترنجستان نیز با ابراز خرسندی از فروش محصولات این نشر به استقبال خوب بازدیدکنندگان از گزیده شعرهای ایلهان برک، کلمه‌ها شعله‌های آتش هستند، عیلام بعد از حمله آشور بانیپال، هیچوقت، شعر سپید شهلا اسماعیلی،‌ رز، رمان فرانک بوییس، دارم تمام می‌شوم و پیرمرد و دریا اشاره کرد.

نشر علمی نیز ازجمله غرفه‌های بزرگ و تخصصی نمایشگاه امسال بوده که آثار چشم‌گیری را ارائه کرد. از پرفروش‌های نشر علمی می‌توان به دیوان شمس تبریزی، پیامبر دیگر،‌ پله پله تا ملاقات خدا، احمد شاملو در پس آینه، چهره جدید شخصیت، زنانی که از ریشه می‌رویند، خاطرات و تالمات دکتر محمد مصدق، خاطرات ایرج اسکندری،‌ کتب حسن انصاری با عنوان شریف مرتضی و ادبیات کرامیه خراسان، چشمه روشن، آشنایی با معنی‌شناسی صوری و جغرافیای اندیشه اشاره کرد.

نشر فرهنگستان ادب و زبان فارسی نیز در این دوره از نمایشگاه حضور داشته که با استقبال خوبی همراه بوده است.

پرفروش‌های انتشارات فرهنگستان ادب و زبان فارسی شامل فرهنگ جامع زبان فارسی، دستور خط فارسی، سیر تحول ادبیات ژورنالیستی، مثنوی معنوی به تصحیح محمدعلی موحد، دفتر دگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ، تبصره‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ ، دیوان قطران تبریزی،‌ فرهنگ املایی خط فارسی و مجموعه مقالات همایش هزاره شاهنامه است.

در پایان نیز به سراغ غرفه نشر سخن رفتیم که در این دوره از نمایشگاه با استقبال عمومی خوبی روبه‌رو بوده است. از پرفروش‌های این نشر می‌توان به دو قرن سکوت، در صحبت فردوسی، تذکره‌الولیا، منطق‌‌الطیر،‌ این کیمیای هستی، در صحبت حافظ، زمان صفر،‌ برف جنوب، مادام هل، موهیتو، ‌اسپرسو و طفلی به نام شادی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها