شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
آشنایی با مرمت کتاب‌های آسیب‌دیده پشت میز مرمت غرفه کتابخانه مجلس

غرفه کتابخانه مجلس شورای اسلامی امسال با میز خدمت، معرفی موزه مجازی در قالب کیوسک اطلاع‌رسانی، نمایش 28 عنوان کتاب جدید و ایجاد یک میز مرمت در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گشتی در قسمت انتهایی شبستان نمایشگاه کتاب تهران شما را به سمت غرفه کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ‌می‌رساند. امسال غرفه کتابخانه مجلس با 100 متر مربع مساحت، در شبستان، روبه‌روی راهروی شماره 9 غرفه 31 قرار گرفته است. غرفه کتابخانه مجلس با 28 عنوان کتاب جدید در بخش‌های ایران‌شناشسی، اسلام‌شناسی، مطالعات پارلمانی و تصحیح متون وارد نمایشگاه کتاب تهران سی‌و‌چهارم شده است. اکنون در غرفه کتابخانه مجلس 60 عنوان از کتاب‌های چاپ جدید و قدیم به نمایش گذاشته شده است. 
 
میز خدمت مجازی و موزه مجازی کتابخانه مجلس 
غرفه کتابخانه مجلس مانند سال گذشته با ارائه «میز خدمت مجازی»، امکان استفاده از کتابخانه مجازی مجلس را با عنوان سامانه «باغ میراث بهارستان» برای مخاطبان تخصصی فراهم کرده است. میز خدمت مجازی؛ امکان ارائه خدمات کتابی، اسنادی و نشریات را به‌صورت مجازی فراهم می‌کند. خدمت دیگر غرفه کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب سی‌و‌چهارم، معرفی موزه مجازی کتابخانه مجلس با یک وب کیوسک اطلاع‌رسانی است که خارج از غرفه به نمایش گذاشته شده است. تور مجازی کتابخانه مجلس سال 1400 ایجاد شد.

گشت در موزه مجازی از دیدن حضوری موزه زیباتر است؛ زیرا تصاویر با چرخش ۳۶۰ درجه قابل مشاهده است. اسناد موجود قابل رو‌نوشت و ارائه است؛ به‌طور کلی تاریخ تحلیلی دوره مشروطه را می‌توان در این موزه دید. سال گذشته زبان انگلیسی و عربی نیز به بخش روایت موزه اضافه شد.

میز مرمت کتابخانه مجلس
«میز مرمت و‌ آسیب» کتابخانه مجلس شورای اسلامی امسال یکی از بخش‌های موفق غرفه کتابخانه مجلس بود، میزی که بر روی آن دو نسخه خطی مربوط به دوره صفوی با جلد لاکی که 400 سال قدمت دارد و یک نسخه چاپ سنگی که موریانه‌خوردگی دارد و 100 سال قدمت دارد، دیده می‌شود و وسایل مرمتی مانند «اتو قلمی» و «حلال‌ها» نیز در روی این میزدیده می‌شود؛ به‌گفته حسینعلی جعفریان، مدیر واحد مرمت کتابخانه مجلس امسال نیز یکسری اسناد دوره قاجار و چند نسخه خطی و چاپ سنگی  که انواع آسیب‌ها را داشتند و به‌صورت شخصی دریافت کرده بودم برای مرمت وارد نمایشگاه کتاب کردم؛ به‌گفته جعفریان 29 سند دوره قاجار را در نمایشگاه کتاب مرمت شده است. این ایده و الگوی مرمت و آسیب از کانون پرورش فکری کودکان و جوانان وام گرفته شده است؛ به‌گفته جعفریان، کتابخانه مجلس شورای اسلامی در یک دوره یک میزی ایجاد کردند و با دعوت از کارشناسان مرمت این کتابخانه، خواستند تا شیوه‌های حفاظت و نگهداری اسناد و کتاب‌های قدیمی  را به کودکان و نوجونان کانون آموزش دهیم.

                          

حضور چشمگیر خطاط و نقاشان به میز مرمت کتابخانه مجلس 
جعفریان معتقد است: «امسال هدفمان از حضور در نمایشگاه کتاب تهران فقط نمایش میز مرمت و آسیب نبود بلکه در غرفه کتابخانه مجلس کار مرمت نیز انجام دادیم و استقبال بسیار خوب بود. در طول نمایشگاه کتاب تهران، روزانه 50 تا 60 نفر از مخاطبان تخصصی و حرفه‌ای که سند مرمتی داشتند به غرفه کتابخانه مجلس مراجعه می‌کنند.» امسال بیشتر خطاطان و نقاشان برای ترمیم مجموعه‌های آسیب‌دیده به بخش مرمت کتابخانه مجلس مراجعه کردند. او به مردم توصیه می‌کند به هیچ عنوان در منزل به صورت شخصی به مرمت اقدام نکنند زیرا مرمت باید برگشت‌پذیری داشته باشد. 

رکورد کتابخانه مجلس در بخش مرمت نسخ خطی 
حجت‌الاسلام مجتبی عباسلو، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با یبان اینکه واحد مرمت کتابخانه مجلس؛ اشیاء موزه‌ای سند و نسخ خطی را مرمت می‌کند و طی دو سال گذشته یک رکورد خوبی را در حوزه مرمت کتاب‌های خطی و سند ثبت کرده است. می‌گوید: «کتابخانه مجلس 28 هزار نسخه خطی دارد و اکنون 2‌هزار نسخه کتاب از این منابع نیاز به مرمت دارند و در طول دو سال گذشته این بخش توانسته، هزار نسخه خطی کتابخانه را مرمت کند.

او می‌افزاید: «این پروژه به تعبیر مرمت‌کاران اگر با همیان سرعت قبلی انجام می‌شد 30 سال زمان نیاز داشت اما با تغییر رویکرد و تعریف یک طرح چهار ساله؛ تاکنون نیمی از نسخه خطی مرمت شدند.»

استقبال از کتاب‌های مطالعات پارلمانی و اسلام شناسی ازسوی نمایندگان مجلس
حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و بخش زیادی از مسئولان لشگری و کشوری و فرهنگی از غرفه کتابخانه مجلس بازدید کردند و بخش عمده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استقبال از  کتاب‌های مطالعات پارلمانی و دو کتاب «الهیات سایبر» و«‌علوم انسانی و اسلامی» خواستار داشتن آن‌ها شدند. 

قول احیای کتابخانه ویژه نمایندگان در نمایشگاه کتاب 
پیگیری احیای کتابخانه ویژه نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی با احمد نادری، نماینده دوره یازدهم، تهران، اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات مطرح شد و این نماینده قول داد، پیگیر دایر شدن این کتابخانه در صحن مجلس شورای اسلامی را داد.

به گفته عباسلو، بحث جانمایی و ساخت دکور کتابخانه ویژه نمایندگان نیز در حال انجام  و قرار است در کریدور اصلی و محل ورود و خروج نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی در فضایی 50 متری دایر شود و  کتابخانه مجلس با استفاده از این فضا، خدمات تازه‌های نشر و کتاب‌های مطالعات پارلمانی خود را  ارائه خواهد کرد؛ البته اکنون در تبلت نمایندگان مجلس، نرم‌افزار «مجلس‌یار»، آیکونی برای نمایندگان ومجلس  قرار دادیم و تا نمایندگان دسترسی ویژه به سامانه باغ میراث بهارستان داشته باشند. دلیل تاخیر در ایجاد کتابخانه ویژه نمایندگان مجلس، هماهنگی برای کارهای اجرایی بود و بعد از نمایشگاه کتاب حتما ایجاد این کتابخانه را پیگری می‌کنیم.

                       

نمایش کتاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه کتابخانه مجلس 
انتشار کتاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با نام  «تکوین و تحول مفهوم دولت در دوره جمهوری اسلامی» از‌سوی انتشارات کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از کتاب‌های تازه منتشر شده این کتابخانه در نمایشگاه کتاب امسال است. این کتاب با مقدمه حجت‌السلام غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر و امسال در غرفه کتابخانه مجلس به نمایش گذاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها