دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
کمک کاغذ ایرانی به کاهش قیمت کاغذ در بازار/قیمت مرکب ایرانی بالا رفت

کارشناسان بازار کاغذ بر این عقیده‌اند که به دنبال عرضه کاغذ ایرانی در بازار، بهای برخی اقلام مورد نیاز اهالی چاپ و نشر طی هفته‌های اخیر کاهش داشته و این شیب نزولی طی هفته‌های آتی ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بازار ملزومات حوزه کتاب طی هفته‌های اخیر با فراز و فرودهایی در برخی حوزه‌ها همراه بوده است، درحالی‌ که برخی ملزومات مثل کاغذ به‌دلیل تقاضای زیاد در بازار کاهش قیمت داشته، اما برخی مواد، مثل مرکب ایرانی با افزایش قیمت همراه بوده است.
 
نیمه دوم سال، به‌ویژه سه ماه پایانی سال، همواره بازار با افزایش سفارش و تقاضا همراه است و بخش زیادی از فعالان حوزه چاپ و نشر با برنامه‌ریزی برای ماه پایانی سال جاری و ماه‌های نخست سال آینده، به خریداری و تأمین کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز خود می‌پردازند که همین عرضه و تقاضا بر قیمت‌های مواد اولیه این حوزه تاثیر زیادی دارد.
 
نگاهی به بازار کاغذ دوشنبه‌‌(19 دی‌ماه) حاکی از این است که قیمت‌ها برای گرماژ 100 در 70 کاهش داشته است، به‌طوری که این کالا با 5 درصد کاهش قیمت همراه بوده، امروز هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به‌قیمت یک‌میلیون و 180 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این موضوع درحالی رخ داده که هفته گذشته بهای این نوع کاغذ تا بندی یک‌میلیون و 200 هزار تومان هم رسیده بود.
 
همچنین هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز در هفته جاری به قیمت 870 تا 880 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که بین 20 تا 30 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
 
در عین حال کاغذ 80 گرمی که کمتر در حوزه نشر از آن استفاده می‌شود، در این هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شده است و قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی 70 در 100 حدود یک‌میلیون و 300 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
رصد بازار کاغذ همچنین نشان‌دهنده افزایش قیمت کاغذ A4 است، این کالا امروز در بازار بسته‌ای 120 هزار تومان فروخته می‌شود. در عین حال کاغذ گلاسه بدون تغییر نسبت به سه هفته اخیر تغییر چشمگیری نداشته و هر کیلو گلاسه گرم پایین به قیمت 36 و 500 هزار تومان و کاغذ گلاسه گرم بالا نیز کیلویی 40 تا 41 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
کاغذ شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز که در بازار عرضه شده است با کمی افزایش قیمت همراه بوده، به طوری که هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 این شرکت به قیمت 850 هزار تومان و سایز 60 در 90 آن به قیمت 650 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
حسین بنایی، فعال و بنکدار حوزه کاغذ درباره وضعیت این‌روزهای بازار کاغذ، گفت: طبق اطلاعات رسیده، قرار است به زودی کاغذ زیادی وارد کشور ‌شود و پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده کاهش قیمت طی هفته‌های آتی است، زیرا وقتی عرضه زیاد می‌شود قیمت‌ها شکسته می‌شود.
 
وی افزود: بازار کاغذ طی دو – هفته اخیر تقاضای زیادی نداشته است و خرید و فروش‌ها جزئی و محدود بوده است، پیش‌بینی می‌‌شود قمیت‌ها تا یک هفته دیگر همین روند را ادامه بدهد و بعد از آن به دلیل شب عید و بعد عید تقاضا زیاد می‌شود.
 
بنایی همچنین معتقد است که به دلیل بازاری که برای بعد از عید برای برخی مشاغل وجود دارد طی یک ماه آتی این بازار رونق پیدا خواهد کرد، از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و فعالیت ناشران برای آماده‌سازی کتاب‌هایشان قبل نمایشگاه اغلب خریدها قبل عید انجام می‌شود.
 
بالا رفتن قیمت مرکب ایرانی
و اما نگاهی به بازار دیگر ملزومات حوزه چاپ و نشر نمایانگر تغییرات جزئی در برخی قیمت‌ها است؛ مرکب ایرانی که از حدود یک ماه پیش توسط تولیدکنندگان اعلام شده بود افزایش قیمت خواهد داشت، طی هفته اخیر با 10 درصد افزایش بها همراه بوده است که بخش عمده آن به دلیل تامین مواداولیه تولید مرکب
 
هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 153 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 120 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 133 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 107 هزار تومان رسیده است.
 
در حوزه مرکب گلاسه خارجی نیز تغییر قیمت زیادی رخ نداده و هر کیلوی آن حدود 240 تا 250 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
بها زینک نیز رشد زیادی نداشته و هر ورق آن حدود 70 هزار تومان است. در عین حال الکل ایزوپروپیل نیز طی دو هفته اخیر 5 درصد افزایش قیمت داشته و امروز حدود 75 هزار تومان در بازار رسیده است.
 
بر اساس این گزارش، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز افزایش قیمت داشته و امروز در بازار حدود 90 هزار تومان و چسب گرم کیلویی 190 هزار تومان عرضه شده است.

به نظر می‌رسد، سیاست دولت سیزدهم در بخش خودکفایی و اتکا به توان تولید داخلی در دراز‌مدت جواب داده است و عرضه کاغذ ایرانی شرکت چوب و کاغذ مازندران در بازار و تزریق آن به حوزه نشر، همچنین ارتقا کیفیت این کالا به استقبال سفارش‌دهندگان در بازار کمک کرده است.
 
با توجه به اینکه صنایع کاغذ پارس برای تامین 20 هزار تُن کاغذ چاپ و تحریر در سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند، باید امیدوار بود که تابوی افزایش قیمت کاغذ وارداتی در سال جدید شکسته می‌شود و فعالان حوزه کاغذ داخلی با بارورسازی توان تولید و اتکا به نیروی کار ایرانی سهم بیشتری در بازار کاغذ کشور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها