شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
ایام «فاطمیه» چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

ایام فاطمیه فرصت مناسبی است تا با مطالعه و خواندن کتاب‌هایی با این موضوع شناخت خود را از جنبه‌های مختلف زندگی حضرت زهرا (س) و اتفاقاتی که در عصر ایشان افتاد، افزایش ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، درباره شهادت حضرت زهرا‌(س) دو روایت نقل شده است و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت با برگزاری مراسم طی دو مقطع فاطمیه اول و دوم، سالروز شهادت ایشان را عزاداری می‌کنند.  

زندگی کوتاه حضرت زهرا‌(س) از‌جمله مهم‌ترین مقاطع تاریخ اسلامی و شیعه محسوب می‌شود؛ بنابراین آشنایی با این برهه از طریق منابع مختلف به‌ویژه کتاب ضروری است. 
در معرفی کتاب‌های مرتبط با زندگی حضرت صدیقه طاهره(س) به گروه‌های سنی  همچنین قالب‌های متنوع که هرکدام از زوایای مختلف به زندگی و سیره فاطمه زهرا(س) پرداخته‌اند توجه شده است.
 
 

«مقتل فاطمی نوجوان»
زندگی کوتاه حضرت فاطمه زهرا‌(س) سرشار از درس‌هایی است که هر شیعه عاشق اهل‌بیت با مطالعه و سرمشق قرار دادن آن‌ها می‌تواند زندگی هدفمندی برای خود ترسیم کند. در این بین ماجراهای بعد از شهادت رسول خدا‌(ص) و غصب خلافت امیرالمؤمنین‌(ع) و جانفشانی حضرت فاطمه زهرا‌(س) می‌تواند به ما درس ولایت‌پذیری و دفاع از حق را بیاموزد؛ حضرت صدیقه طاهره‌(س) برای دفاع از امام خود همه وجودش را داد.
 
علی شعیبی در «مقتل فاطمی نوجوان» سعی کرده با زبانی ساده و روان ابتدا نوجوانان با جایگاه امام علی‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) آشنا کند و سپس اتفاقات بعد از رحلت رسول خدا‌(ص) و شهادت حضرت زهرا‌(س) شرح داده شود.
 
 
«آیات کوثر»
این معجم شامل احادیث حضرت فاطمه‌(س) منقول از پیامبر اکرم‌(ص) و احادیثی است که مرد و زن صحابی و یا اهل‌بیت از حضرت فاطمه‌(س) با واسطه یا بی‌واسطه روایت کرده‌اند که بیش از 200 حدیث می‌شود. اما احادیث حضرت فاطمه(س) از نبی مکرم‌(ص) غالبا بدون واسطه و برخی به واسطه امیرمومنان علی‌ابن‌ابی طالب‌(ع) و یک حدیث نیز به واسطه بانو ام سلمه، همسر گرامی پیامبر، منقول است. این کتاب را محمدجواد مروجی طبسی نوشته است و آن را نشر معارف در قطع رقعی در 240 صفحه منتشر کرده است.
 
 

«فاطمه علی است»
علی قهرمانی، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی علی(ع) و حضرت زهرا(س) را نوشته است. داستان‌های این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول «تولد دو نور» به داستان ولادت و بالندگی آن دو معصوم می‌پردازد. در فصل دوم به نام «پیوند دو دریا» ماجراهای شورانگیز وصلت آن دو نور را می‌خوانیم. در سومین فصل که «داستان زندگی» نام دارد کام‌مان با داستانک‌هایی از زندگی و سلوک آن دو چراغ هدایت شیرین می‌شود. فصل آخر حین و بعد از شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند و «در فراق یار» نام دارد.
 

«بصیرت حضرت فاطمه(س)»
درعبارت پشت جلد کتاب چنین آمده است: «حضرت فاطمه سلام الله علیها بنیانگذار نهضتی است که هنوز ادامه دارد، او با ارائه خطبه‌های خود جبهه‌هایی را گشود تا پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه و آله اسلام و حاکمیت اسلام در تاریخ گم نشود و آرام آرام معنی خود را بیابد. و جبهه‌ای که او گشوده هم اکنون در حال پیشروی است.»
 
این کتاب در قیام حضرت زهرا «مبارزه با حذف معصوم از مدیریت و حاکمیت جهان» را نشان می‌دهد و با شرح دقیق خطبه‌ها و سخنان حضرت به بازخوانی و روایت غم اصلی فاطمه‌(س) که همان حذف حاکمیت معصوم از مدیریت جهان است، می‌پردازد.
 
اصغر طاهرزاده، نویسنده «بصیرت حضرت فاطمه(س)» در مقدمه کتاب در معرفی اثر می‌نویسد: «تمام تلاش این کتاب برای روشن نمودن مسائلی بوده است که فاطمه‌(س) در جهت‌گیری اصلی خود مقابل ظهور انحراف در صدر اسلام به کار برده است و راهی را به بشریت عرضه نموده است که به ظهور حضرت مهدی منتهی خواهد شد… مسلم دیانت از سیاست جدا نیست، ولی آن سیاستی که منشأ اعمال حکیمانه شود و در هر مرحله‌ای از تاریخ بهترین موضع‌گیری را انجام دهد، مخصوص اهل‌بیت است و ما معتقدیم با دقت هرچه بیشتر در جملات حضرت زهرا (س)  در دو خطبه مطرح شده در این کتاب معنی سیاست‌مداری واقعی و اصیل را دریافت خواهیم کرد.»
 
 
 
«فاطمه اسوه بشر»
ستودن فاطمه زهرا‌(س) همواره از بحث‌ها و موضوع‌های محوری در سخنان و آثار آیت‌الله جوادی آملی است که در فرصت‌های مختلف به آن پرداخته شده است. کتاب «فاطمه اسوه بشر» ازجمله این کتاب‌هاست که شامل پنج بخش است. در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل‌بیت‌(ع)، گستره شناخت اهل‌بیت‌(ع)، اهل‌بیت‌(ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه‌(س) آینه تمام‌نمای اهل‌بیت، فاطمه‌(س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه‌(س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است. بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل‌بیت‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) اختصاص یافته است. حضرت فاطمه‌(س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه‌(س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره‌هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است. کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه‌(س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه‌(س) اختصاص یافته است.
 
 

«مقتل‌الزهرا»
کتاب «مقتل‌الزهرا» اثر علیرضا صادقی واعظ، یک روایت سلسه‌وار و مدون از لحظه شروع هجوم دشمنان به خانه حضرت زهرا‌(س) تا دفن آن حضرت با بیان همه جزئیات ارائه می‌کند. اگر کسی قصد دارد در مورد مصائب حضرت زهرا (س) و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر(ص) بر اهل بیت‌(ع) به وجود آوردند، آگاهی و اطلاعاتی داشته باشد، با مطالعه این کتاب، راحت و روان به همه مسائل تاریخی خواهد رسد.
 
از ویژگی این کتاب مصادر و سند است که از 46 کتاب معتبر که نیمی از منابع اهل‌سنت و نیمی دیگر از منابع اهل شیعه به همراه صفحه است، اخذ و در این کتاب گنجانده شده است.
 
 
«سیره فاطمی»
کتاب «سیره فاطمی» به قلم محمدجواد مروجی طبسی شامل بخش بزرگی از جلوه‌های رفتاری حضرت فاطمه‌(س) است که در حد توان خود رفتارهای اجتماعی و فردی ایشان را بیان می‌کند.
 
این اثر در شش فصل تنظیم شده است؛ فصل اول این اثر، با عنوان «فاطمه‌(س) و ارتباط با خدا» است که در این فصل به مباحثی همچون پیراهن ویژه برای نماز، روزه شکرگزاری، دعاهای فاطمه در ایام هفته، تعلیم دعا به امام حسین‌(ع) و مواظبت بر دعای آخرین ساعت روز جمعه، اشاره شده است.
 
نویسنده در فصل دوم به «فاطمه (س) و ارتباط با رسول خدا» پرداخته است که برخی از عناوین این فصل عبارتند از: شستن پای پدر، قطع نماز مستحبی به احترام پدر، ضیافت‌های مکرر برای پدر و حضور در کنار پدر در حفر خندق.
 
سومین فصل از کتاب «سیره فاطمی» به ارتباط فاطمه‌(س) با رهبری امیر مؤمنان‌(ع) می‌پردازد؛ تبیین جایگاه امامت، دفاع از رهبری و خلافت امیرمؤمنان، همراهی با علی‌(ع) برای احقاق حق، بیان مظلومیت امیرمؤمنان‌(ع)، گریه برای مظلومیت امیرمؤمنان‌(ع)، انتقاد شدید از سکوت نفاق آمیز، نقل روایت درباره جانشینی امیرمؤمنان‌(ع)، از جمله مباحث این فصل به شمار می‌رود.
 
فصل چهارم این اثر، با عنوان «فاطمه‌(س) و زندگی مشترک» اختصاص یافته است؛ این فصل، به ازدواج آسان، پیشنهاد فاطمه(س) به علی(ع) در شب زفاف، تقدیم لباس عروسی به فقیر، احترام به شوهر، متابعت از شوهر، دلداری شوهر، مراعات حال همسر، احتیاط در مصرف خانه، استعمال بوی خوش، توقع نداشتن در زندگی، خانه‌داری، رازداری، مایه دل خوشی و آرامش، عنایت ویژه به فرزندان، مهمان دوستی فاطمه (س) می‌پردازد.
 
فصل پنجم این اثر با عنوان «فاطمه و آداب اسلامی و روابط اجتماعی» منتشر شده که تکریم شهدا، سبقت در اسلام، فرستادن غذا برای همسایگان، صدقه و وقف اموال، انفاق در راه خدا، احترام به پرستاران و خدمتگزاران، حضور در تشیع جنازه خواهر، بالابردن توان علمی، دعا برای دیگران، از جمله عناوین فصل است.
 
ششمین و آخرین فصل از کتاب «سیره فاطمی» به موضوع «فاطمه و مکارم اخلاق» می‌پردازد و حجب و حیای آن حضرت، ترویج فرهنگ حجاب، اصرار در پیدا نبودن حجم اندام، پرهیز از اختلاط نامشروع را مطرح می‌کند و در پایان به یک هشدار تربیتی حضرت زهرا (س) به روزه داران اشاره دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها