یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
جدیدترین کتاب‌های دفاع مقدس در خردادماه

در سومین ماه از بهار سال 1401 کتاب‌های دفاع مقدس جدیدی در حوزه‌های گوناگونی اعم از موضوعات تحقیقی و اسنادی، حقوقی، شعر، داستان و خاطره منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اتمام نمایشگاه کتاب تهران ناشران مختلف در حوزه‌های گوناگون برای یکسال بعدشان برنامه‌ریزی می‌کنند. امسال هم ناشران حوزه فرهنگ مقاومت از ابتدای خرداد ماه اقدام به انتشار آثاری جدیدی کرده‌اند.

نگاهی به کتاب‌های تازه انتشار پیدا کرده حوزه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس در خرداد ماه نشان می‌دهد این آثار در حوزه‌های گوناگونی شامل از حوزه‌های سندی و تحقیقی، حقوقی، داستان و رمان، شعر، خاطره‌ نگاری و... است. 

خبرنگار ایبنا در ادامه نگاهی به کتاب‌های تازه منتشر شده حوزه دفاع مقدس انداخته است که در آخرین ماه از بهار سال جاری منتشر شده‌اند.

 
دانستنی‌های حقوقی دفاع مقدس
کتاب «دانستنی‌های حقوقی دفاع مقدس» توسط انتشارات نیلوفران منتشر شده است. این کتاب حاصل کار فروغ قاسم زاده و نوشین سادات اطیابی است. این کتاب شامل 132 صفحه و 8 فصل است. در فصل اول ضمن ارائه یکسری از کلیات درباره قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران بحث شده است.

از فصل دوم به بعد کتاب، حوزه‌های بحث تخصصی‌تر می‌شود. فصل دوم شامل موضوع مسکن است، فصل سوم به بهداشت و درمان می‌پردازد. در فصل چهارم پیرامون تسهیلات اداری و استخدامی صحبت شده است، نویسنده در فصل پنجم موضوع اشتغال و کارآفرینی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. فصل ششم کتاب درباره معیشت و رفاه است. در فصل هفتم امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در فصل هشتم موضوع منابع مالی و نظارت از سوی نویسندگان اثر مطرح شده است.

بخشی از مباحث پایانی کتاب هم به موضوع آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری می‌پردازد. همچنین در یک بررسی اجمالی رویه قضایی قانون جامع ایثارگران مورد بحث قرار گرفته است.
 
 
نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ
کتاب « نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» براساس گفتگو با فرماندهان و مسئولان جنگ آماده شده است. این اثر توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 520 صفحه آماده شده و غلامعلی رشید، محمد درودیان و الهام رضا نژاد در آماده سازی آن نقش داشته‌اند.

در این کتاب گفت‌وگوها با چند دسته از افراد انجام شده است، دسته اول فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، که از جمله آنها می‌توان به سردارانی همچون محسن رضایی، علی شمخانی، محسن رفیق دوست، غلامعلی رشید، محمد علی (عزیز) جعفری، حسین علایی، محمد جعفر اسدی، احمد غلامپور، مصطفی ایزدی و عبدالمحمد رئوفی اشاره کرد.

دسته دوم مصاحبه شوندگان فرماندهان ارتش هستند که در بین آنها نام امیران و سردارانی همچون حسین حسنی سعدی، کریم قوامی، عبدالحسین مفید، مسعود بختیاری، حبیب الله سیاری، نصرت الله معین وزیری، سید تراب ذاکری به چشم می‌خورد.

در فصل سوم کتاب گفت‌وگوهایی با شخصیت‌های غیر نظامی به چشم می‌خورد. این فصل از سایر بخش‌های کتاب کوتاه‌تر است و در بین اسامی افراد مورد مصاحبه قرار گرفته، نام‌هایی همچون اکبر ترکان، مسعود روغنی زنجانی، محمد جواد ظریف، عباس ملکی، علی خرم و سید کاظم سجاد پور دیده می‌شود.
 
نبرد ماووت
کتاب «نبرد ماووت» به شرح عملیات نصر 4 می‌پردازد و مربوط به یک مجموعه بزرگتر با عنوان «آغاز تا پایان: بررسی وقایع سیاسی - نظامی جنگ از زمینه‌سازی تهاجم عراق تا آتش‌بس» است. در این کتاب حسن جعفر زاده و سید حمید رهنما نقش داشته‌اند. ضمن اینکه کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آماده شده و اثر در گروه مطالعات و جغرافیای نظامی این مرکز حاضر شده است.

این کتاب شامل 544 صفحه است و شامل شش فصل است که در آن می‌توان درباره عملیات نصر 4 اطلاعات زیادی را پیدا کرد. در فصل اول این کتاب درباره جبهه شمال غرب در جنگ تحمیلی و اهمیت این جبهه بحث شده است. در فصل دوم کتاب درباره موقعیت جغرافیایی منطقه کردستان بیشتر معرفی شده است و در فصل سوم درباره عملیات‌ها در این مناطق صحبت شده است. ضمن اینکه درباره امکانات لشکرهای مختلف فعال در منطقه صحبت شده و دیدگاه‌هایی درباره جنگ در جبهه‌های مختلف در این فصل مورد کنکاش قرار گرفته است. در فصل چهارم و پنجم درباره اجرای عملیات بیشتر صحبت شده است و در فصل ششم حتی بازتاب رسانه‌ای اجرای عملیات نصر 4 مورد بحث قرار گرفته است.
 
جان بی قرار
کتاب «جان بی قرار» شامل روایت مستندی از سرگذشت همافر شهید حسین شاه‌ حسینی فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان از زبان بستگان، دوستان و همرزمانش است. این کتاب توسط باقر سیلواری و فاطمه رنجبران آماده شده است و انتشارات حماسه ماندگار ( وابسته به حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان) آن را در 276 صفحه منتشر کرده است.

 
سایه‌های نور 2
کتاب «سایه‌های نور 2» تلاش کرده به ابهامات مرتبط با 8 سال دفاع مقدس پاسخ دهد. در این کتاب 213 پرسش و پاسخ گنجانده شده و این کتاب در 222 صفحه توسط الهه آموزگار و ناصر آراسته و عباس تقیان پور توسط انتشارات ایران سبز منتشر شده است.

در این کتاب موضوعاتی مانند قراردادهای بین ایران و عراق، قطعنامه‌ها و عملکرد شورای امنیت در آن مقطع مورد بحث قرار گرفته است. ضمن اینکه مسائل نظامی و سیاسی و اقتصادی، عملکرد سپاه و بسیج و شخصیت‌ها مورد کنکاش مولفان کتاب است. در بخشی از کتاب پیرامون اجرای عملیات‌ها و عملکرد نیروی هوایی و دریایی نیز صحبت شده است.
 
پسرها مادری‌اند
کتاب «پسرها مادری‌اند» توسط لیلا گودرزیان فرد به رشته تحریر درآمده و این اثر توسط انتشارات حماسه ماندگار( وابسته به حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان) در 72 صفحه منتشر شده است. این کتاب شامل شش فصل با این عناوین است: به نام مادر (شهید مسعود مرادی)، مادر عروجی (شهید احمد رضا احدی)، همپای مادر (شهید اصغر الیاسی)، مادرانه (شهید احمد روستایی)، مهر مادری (شهید حیدر کاظمی)، و حس مادر (شهیدان عمادی).
 
حکایت‌ها و چامه‌ها
کتاب «حکایت‌ها و چامه‌ها» شامل آثار منتجب جشنواره‌های داستان و شعر دفاع مقدس استان مرکزی طی دو سال گذشته است. این کتاب توسط شاهرخ حکمت و بابک روزبه در 110 صفحه تدوین شده و این کتاب توسط انتشارات یوحنا منتشر شده است و شامل داستان‌هایی با این اسامی است: چنارها از برگ خالی نمی‌شوند، نفس عشق، تولد دوباره، بازگشت، رویای محمد، سرنیزه، چهل روز، شربت شاتوت، مرد خانه، آرمگاه آب.

در بخش اشعار این کتاب نیز عناوین ذیل به چشم می‌خورد: بچه‌های ایران، موج‌ها جنگ، آقازاده، والصافات صفا، شعر مقاومت و پایداری، حدیث سرو، پلاک، شهر ورشو، غواص‌های بی نفس، عاشورا و جوانان، حسینی که فهمیده بود، شب 2، سردار عشق، مدافع حرم، معصومیت شهر و سربازهای وطن.
 
کهنه سرباز ایران
کتاب «کهنه سرباز ایران» به تاریخ شفاهی حسنعلی ابراهیمی سعید می‌پردازد، این کتاب توسط اسماعیل هدایتی و مهدی دانایی منتشر شده است. این کتاب 202 صفحه‌ای توسط نشر معبر آسمانی (وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی) منتشر شده است.

این اثر شامل 10 فصل است که عناوین آن به ترتیب به این شرح است: زندگی‌نامه، تثبیت نیروهای متجاوز رژیم بعثی عراق در روزهای اول جنگ، عملیات بیت المقدس، عملیات رمضان، از جفیر تا عملیات خیبر، ماموریت در گردان 151 دژ، ماموریت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از کوشک تا عملیات کربلای 5، پذیرش قطعنامه 598، دوران پس از جنگ و بازنشستگی.
 
آن مرد بی تکرار
کتاب «آن مرد بی تکرار» شامل اشعار جمعی از شاعران آذربایجان در سوگ و ستایش سردار قاسم سلیمانی است. این کتاب توسط جلال محمدی و مختار صدر محمدی توسط انتشارات معبر آسمانی، وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی آماده و  در 220 صفحه تدوین شده است و در آن 80 شعر با محوریت سردار سلیمانی را می‌توان ملاحظه کرد.
 
آدینه خون
کتاب «آدینه خون» مربوط به زندگی نامه شهید کبری گنجی است، این کتاب توسط مریم مهدوی حرمت و محمد برخوردار منتشر شده است. این کتاب توسط نشر حماسه ماندگار( وابسته به حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان) روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در 142 صفحه شامل دوران مختلفی از زندگی شخصیت شهید محوری کتاب است. از دوران تولد، نوزادی تا کودکی و نوجوانی همچنین بخشی از کتاب شامل وصیت نامه بستگان شهید کبری جنگی است. در پایان کتاب هم ضمیمه ای از عکس‌های مرتبط با شهید کبری گنجی منتشر شده است.
 
رسا
کتاب «رسا» شامل خاطرات قدرت‌الله میرزایی مدیر گروه مهمات‌سازی سپاه ناحیه اصفهان در دوران دفاع مقدس است. به باور کسانی که این کتاب را آماده کرده‌اند این اثر الگویی بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی هم هست.
 
این کتاب توسط مرضیه نصیری، مهدی علیدادی و علی هاشمی به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات مرز و بوم وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است. کتاب مذکور در 748 صفحه تهیه و تدوین شده است.
 
این کتاب در 5 فصل با محوریت شخصیت قدرت الله میرزایی است که فصل اول آن به کودکی وی تعلق دارد. فصل دوم موضوع دفاع این شخصیت از انقلاب اسلامی است. در فصل سوم موضوع دفاع سرزمینی مطرح شده و فصل چهارم به موضوع صنایع دفاعی اختصاص دارد. در فصل پنجم هم با عنوان دفاع از صنعت مربوط به شخصیت میرازیی در حوزه صنعت است.
 
ارتش در دفاع مقدس (سال ششم)
کتاب «ارتش در دفاع مقدس (سال ششم)» توسط نشر دافوس منتشر شده است و کتاب ذیل عنوان اصلی دارای عنوان فرعی «سال تعیین سرنوشت جنگ» هم هست. این کتاب توسط حمید همت، وحید سجادی اصل و حسین حسنی سعدی آماده شده است. این کتاب در 384 صفحه گردآوری و تدوین شده است و شامل 7 فصل اصلی است که هر کدام از فصل‌ها شامل چند بخش می‌شوند.
 
الف دزفول
کتاب «الف دزفول» شامل خاطراتی از مقاومت اسطوره‌ای مردم قهرمان دزفول در هشت سال دفاع مقدس است. زمانی که بیشترین موشک‌های صدام به این شهر اصابت می‌کرد. این کتاب توسط عبدالرضا سالمی نژاد به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات آوان جنوب در 152 صفحه منتشر شده است.

عناوین فهرست کتاب به این شرح است: به جای مقدمه، نگذار زنده بمانند، جاسوس یونسکو، پاسگاه بیات، آغاز جنگ، در برابر اشغال، ماموریت‌های نخست، تولد بسیج، تشکیل خطوط مقدم، اولین اعزام، فصل موشکباران، سیبل دشمن، آیت الله محله سیاه‌پوشان، صفر کیلومتر، به لهجه دزفولی، انهدام ردیاب صوت، امام شهر، بیعت با امام، انفجار محراب، جعبه صالح مشطط، خانه‌ای در آسمان، شهر بی پناه، زنان این شهر، گل سرخ اعظم، رادیو دزفول، سقف کوتاه آسمان، سهم عاشقانه جنگ، تونل‌ها، 20 هزار مجروح، پولدارهای شهر، جنگ مردمی، همراه آیت الله و عکس‌ها و یادها.
 
۱۴۰ military necklace
کتاب « ۱۴۰ military necklace» ترجمه انگلیسی اثر «تا پلاک 140» است، در این اثر خاطرات اهالی قلم در دوران دفاع مقدس به قلم آذر خزاعی سرچشمه است. اثر انگلیسی هم به تازگی توسط علی شهسواری ترجمه و روانه بازار نشر شده و این کتاب توسط انتشارات صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) در 462 صفحه برای بازار بین الملل کتاب آماده شده است.
 
گنج بی پایان
کتاب «گنج بی پایان» روایتی از خاطرات شهدا و ایثارگران استاد، دانشجو و کارمند دانشگاه سمنان است. در این کتاب درباره عملکرد این دانشگاه در دوران دفاع مقدس صحبت شده است و این کتاب در 448 صفحه توسط انتشارات همین دانشگاه منتشر شده است.

روایت نخل
کتاب «روایت نخل» توسط صمد علی بیگلو و رضا قلی زاده علیار به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط نشر معبر آسمانی (وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی)  در 36 صفحه روانه بازار نشر شده است. این کتاب با هدف در اختیار قرار گرفتن نزد شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور آماده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها