پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کتاب  باید جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: باتوجه به اهمیت مقوله کتابخوانی و نقش آن در توسعه جوامع، کتاب باید جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی در سال‌جاری به ریاست رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور طاهر بخشایی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی؛ نمایندگان  سایر ادارات و  اعضای انجمن در سالن جلسات شهید نیکخواه استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی ضمن تبریک میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و تسلیت رحلت جانگذار رهبر کبیر انقلاب اسلامی گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه قبل و عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی ارائه داد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده در حوزه فناوری در شش ماهه دوم سال گذشته، ارتقا سرعت اینترنت در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان و اتمام روند برقراری اینترنت بی‌سیم رایگان در کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌هاست.

وی افزود: ایجاد بخش مستقل ناشنوایان در کتابخانه مرکزی، ایجاد اتاق مطالعه گروهی  و ارائه خدمات کتابخانه‌ای بیش از ساعت کار موظفی و در ایام تعطیل در دو کتابخانه استان از دیگر خدمات جدید این اداره کل بوده است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال 1400 و پس از بازگشایی مجدد کتابخانه‌های عمومی اقدامات مختلفی در راستای جذب اقشار مختلف به کتابخانه‌های عمومی شده و اطلاع رسانی در این خصوص انجام شد که طرح «دیدار»، «فجرانه کتاب» و «کتابخانه گردی» مهم ترین آنهاست؛ هم چنین 2111 برنامه فرهنگی و ترویجی شامل جلسات نقد و رونمایی کتاب، مسابقات ملی و استانی کتابخوانی، نشست های کتابخوان و ... بوده است.

معصومی بیان کرد: در حوزه تأمین منابع و مجموعه‌سازی نیز 41 هزار و 300  جلد کتاب از طریق اهدا و خرید به مجموع منابع کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است که در این راستا صدور حکم فرهنگی «جایگزین حبس» به خرید کتاب توسط قضات از جمله اقدامات  انجام شده بود.

وی ادامه داد: در شهرهای نیازمند کتابخانه نیز پیگیری‌های لازم از طریق فرمانداران و طی جلسات انجمن جهت ایجاد کتابخانه انجام شده است و در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ دو باب ساختمان توسط سایر سازمان‌ها به این اداره کل واگذار شده است.

معصومی افزود: در حوزه عمرانی تعمیر ۱۲ باب کتابخانه عمومی  با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال و تجهیز و نوسازی اموال مستهلک ۱۰ کتابخانه با اعتبار 20 میلیارد ریال انجام شد.

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و درود بر روح شهدا و بنیانگذار رهبر کبیر انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اهمیت مقوله کتابخوانی و نقش آن در توسعه جوامع، کتاب  باید جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد، با توجه به فناوری‌های نوین، در حوزه‌های مختلف اطلاعات مختلفی کسب می کنیم؛ اما اطلاعاتی که از طریق کتاب به دست می آوریم مستندتر بوده و با ارزش‌تر است،  دیجیتال‌سازی و خدمات الکترونیکی مکمل کتاب چاپی هستند  و جایگزین کتاب نخواهند بود.

ابراهیمی ضمن تأکید بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق محروم بیان کرد: جهت اجرای عدالت فرهنگی و دسترسی عموم به منابع خواندنی، برنامه‌ریزی مدون باید انجام شده و سازمان‌ها همکاری‌های لازم در این خصوص را انجام دهند و اهرم های انگیزشی در راستای ترغیب به مطالعه به کار گیرند.

وی گفت: عادت به مطالعه از سنین کودکی باید ایجاد شود و خانواده در این راستا  نقش مهمی دارد و همچنین آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مساجد و ... نگاه ویژه‌ای به این مقوله باید داشته باشند.

در ادامه پیرامون مواردی چون پروژه‌های نیمه تمام و اولویت دار، راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای پرجمعیت، ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق محروم، طرح «نسل کتابخوان»، راهکارهای توسعه و ترویج کتابخوانی و ... بحث و تبادل نظر شد.

تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی استان توسط اداره کل راه و شهرسازی با تخصیص اعتبار مناسب از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اجرای طرح «نسل کتابخوان» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، فرمانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها