سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کتاب‌هایی با موضوع و محوریت عید فطر

درباره عید سعید فطر کتاب‌های متعددی در بازار نشر ایران منتشر شده‌اند که برخی از آنها درباره اعمال و نماز این روز مبتنی بر آیین‌های دینی شیعی هستند. در کنار آن کتاب‌هایی هم هستند که درباره فضایل این روز و موضوعات مرتبط دیگری هستند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ بالاخره بعد از گذشت 30 روز از ماه مبارک رمضان، شامگاه دوشنبه -12 اردیبهشت- در فضای رسانه‌ای ایران اعلام شد که روز سه شنبه در کشور ایران عید سعید فطر است. برای این عید سعید در بازار نشر ایران کتاب‌های گوناگونی منتشر شده‌اند. برخی از این کتاب‌ها براساس آیین‌های دینی شیعی و آموزشی برای برپایی نماز عید فطر و مستحبات این روز هستند.
علاوه بر کتاب‌های یاد شده، آثاری هم به چشم می‌خورد که درباره فضایل این عید گرانقدر به رشته تحریر درآمده است. در این گزارش به گزیده‌ای از این آثار پرداخته می‌شود.
 

عید گنجشک‌ها
کتاب «عید گنجشک‌ها» اثری داستانی به قلم کلر ژولبرت است،‌ این اثر داستانی برای کودکان حاوی داستان‌هایی درباره روزه، زکات و عید فطر است. این کتاب 24 صفحه‌ای توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شده و براساس اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران چاپ اول آن مربوط به سال 1400 است.

 
دعای کمیل به انضمام دعای عید فطر
کتاب «دعای کمیل به انضمام دعای عید فطر» اثری است که به همت هبه الله جذبی آماده شده است. این کتاب در زمره کتاب‌های ادعیه است که در آن دعاهای مربوط به ماه مبارک رمضان، دعای کمیل و دعای عید فطر به چشم می‌خورد. کتاب اخیر دارای 92 صفحه است و چاپ اول آن مربوط به نشر شهرآرا است. این کتاب برای افرادی که نذرهای فرهنگی دارند و می‌خواهند مجموعه کتاب‌هایی را هدیه دهند یا ثواب آن را برای اموات خود برسانند مناسب است.

 
دعای جوشن کبیر
کتاب «دعای جوشن کبیر» هم اثری مشابه کتاب قبل است. در این کتاب اعمال شب‌های قدر و روز عید فطر گردآوری شده است و کتاب به قلم حمید مطیع آماده سازی شده است. این اثر توسط نشر گل پوش منتشر شده است.
علاوه بر این دو اثر کتاب مشابه دیگری هم با عنوان «دعای جوشن کبیر همراه اعمال و نمازهای روز عید فطر» توسط حمید مطیع در نشر مطیع منتشر شده است. این کتاب از جهت اعراب ‌گذاری و ترجمه خوانا کیفیت متمایزی دارد. این کتاب اولین بار در سال 1393 منتشر شد.

 
خطبه‌های آدینه، عید فطر و عید قربان
کتاب «خطبه‌های آدینه، عید فطر و عید قربان» اولین بار در سال 1398 منتشر شد. این کتاب به قلم سید رحمت الله سیادت گردآوری از خطبه‌های نمازهای جمعه و اعیاد مناسبتی است که می‌توان گفت یک اثر با رویکرد مذهبی و سیاسی است.

 
فضیلت عید سعید فطر
کتاب «فضیلت عید سعید فطر» توسط انتشارات طلیعه نور در سال 1395 منتشر شد. این کتاب هم شامل اعمالی به مناسبت عید فطر می‌شود علاوه بر آن شامل یکسری ادعیه و اعمال مشهور مناسبت عید سعید فطر می‌شود.

 
من عید فطر هستم
کتاب «من عید فطر هستم» هم اثر دیگری است که برای کودکان مناسب است. این کتاب توسط مجید ملامحمدی آماده شده و در آن داستان‌های مذهبی به چشم می‌خورد. این کتاب توسط موسسه انتشارات نوای مدرسه منتشر شده است.

 
فرصت پرواز
کتاب «فرصت پرواز» که اسم فرعی آن 74 بحث پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی در باب ماه مبارک رمضان، روزه، رویت هلال و عید سعید فطر است همان‌طور که از نامش بر می‌آید اثری است که براساس تحقیقات دینی آماده سازی شده است. این کتاب توسط اسدالله افشار آماده شده است. در این اثر به جنبه‌های اجتماعی عید فطر هم پرداخته شده است. ناشر این کتاب سفیر اردهال است و اثر در سال 1391 برای اولین بار منتشر شد.
 

سیری در خطبه‌ اعیاد فطر و قربان
کتاب «سیری در خطبه اعیاد فطر و قربان» اثری 160 صفحه‌ای است که توسط انتشارات دارالفکر منتشر شده و رضاقلی داوودی آماده سازی شده است.

 
کتابی از استفتائات عید فطر
کتاب «عید فطر: مجموعه‌ای کامل از مسائل و استفتائات پیرامون احکام عید فطر: مطابق با آخرین فتاوای حضرت امام خمینی "قدس‌سره" و حضرات آیات عظام: بهجت "رحمة‌الله» همان‌طور که از نامش بر می‌آید شامل یک مجموعه از استفتائات درباره عید فطر است و با توجه به سال انتشار کتاب، تا سال 1390 را شامل می‌شود.
این کتاب توسط انتشارات مرکز بین‌المللی ترجمه و در نشرالمصطفی چاپ شده است. کتاب فوق شامل 48 صفحه است.
 

خطبه‌های جمعه و عیدین امام علی (ع)
کتاب خطبه‌های جمعه و عیدین امام علی (ع) کتابی به قلم حجت ذبیحی فر است که به روش گردآوری مطالب تدوین شده است. این کتاب توسط انتشارات خویی منتشر شده است.

 
روزهای شادی مسلمانان
کتاب «روزهای شادی مسلمانان» اثری به قلم یدالله نفری است که در آن آیین‌ها و شعایر شیعه گردآوری شده است. این کتاب اولین بار در سال 1389 توسط انتشارات نفری منتشر شد.


عید فطر تجلیگاه خواستنها
کتاب «عید فطر تجلیگاه خواستنها» براساس اطلاعات سایت خانه کتاب و ادبیات ایران مربوط به سال1340 است و از آن جهت اهمیت دارد که این کتاب توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی منتشر شده بود، گروهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌‌واسطه ارتکاب جنایت و قتل در زمره گروه‌های تروریستی قرار گرفت و در فضای سیاسی ایران به «گروهک منافقین» مشهور شد.
 
تعدادی از کتاب‌های ادعیه ویژه عید فطر:
دعای جوشن کبیر بهمراه مناجات حضرت امیرالمومنین (ع)، اعمال عید فطر، نماز عید فطر و دعای عافیت، تالیف مهدی الهه قمشه‌ای، انتشارات فراهانی سال 1385
ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان همراه با: دعای افتتاح، دعای سحر، دعای جوشن کبیر، اعمال شبهای قدر، اعمال عید فطر ...، انتشارات ناس سال 1385
مهمانی خدا: ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان، مصطفی پور امینی، انتشارات سمیع سال 1384
دعای جوشن کبیر همراه دعای افتتاح، اعمال شبهای قدر، نماز و اعمال عید فطر، دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان، تالیف مهدی الهه قمشه‌ای، انتشارات عفت سال 1384
ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان شامل: دعای افتتاح، دعای سحر، دعای جوشن کبیر، زیارت امام حسین در شبهای قدر، ادعیه روزهای ماه رمضان، اعمال و نماز عید فطر، انتشارات ناس سال 1384
فضیلت، احکام و دعاهای ماه مبارک رمضان به ضمیمه احکام نماز عید فطر و مناسبتهای ماه مبارک رمضان، تالیف رضا بهرامی، انتشارات چهارده معصوم سال 1383
بر بال ملائک: اعمال و ادعیه ماه مبارک رمضان: به همراه اعمال مشترکه شب‌های قدر و ادعیه و نماز عید فطر، تالیف محمد رضا جعفری نیا، انتشارات نسیم کوثر سال 1383
دعای جوشن کبیر درشت خط با ترجمه فارسی همراه با: مراسم شبهای احیاء و نماز عید سعید فطر، انتشارات نشاط سال 1381
ادعیه کامل ماه مبارک رمضان بضمیمه دعای جوشن کبیر و اعمال عید فطر، انتشارات اسماء سال 1379
دعای ایام ماه مبارک رمضان به انضمام دعای سحر و نماز عید فطر، تالیف عباس قمی، انتشارات پیک فرهنگ سال 1378
نماز عید فطر و عید قربان: احکام و آداب مربوط به آنها، تالیف محمد حسین رحیمی، انتشارات ساجدین 1378
بسوی خدا: نمازهای پنجگانه نماز اعیاد فطر و قربان ...، تالیف محمد رشید آموزگار، انتشارات خرمی سال1362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها