جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
رد نگاه یک نظریه پرداز انقلابی در دنیای کتاب

نادر طالب زاده مستندساز و کارگردان نام آشنای انقلابی بود که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های رسانه‌ای زیادی انجام داده بود، بسیاری او را با آثار مستند و برنامه‌های تلویزیونی‌اش می‌شناختند اما در حوزه کتاب هم خودش دستی بر قلم داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ عصر روز جمعه -9 اردیبهشت ماه- کانال‌های خبری و خبرگزاری‌های داخلی خبر درگذشت نادر طالب‌ زاده، نظریه پرداز حوزه فرهنگ،نويسنده، مستند ساز و کارگردان انقلابی نام آشنا را بر خروجی خود قرار دادند. او از مدت‌ها پیش با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و گمانه‌زنی‌هایی درباره ترور بیولوژی وی توسط خودش در تلویزیون مطرح شده بود.

بسیاری او را با برنامه‌های تلویزیونی مستند و گفت‌وگوهای سیاسی با چهره‌های خارجی به‌ویژه در آمریکا می‌‌شناختند. او برنامه تاثیرگذار «راز» و «عصر» را ساخته بود و طی چند سال اخیر در شبکه سه و افق سیما بیشتر دیده می‌شد. طالب زاده درشبکه پرس تی.وی و العالم نیز عنصری موثر بود.

طالب زاده فعالیت هنری خود را از همان سال‌های اولیه انقلاب (1359) در صداوسیما شروع کرد و سفرهای خارجی زیادی انجام داده بود و به‌واسطه تسلطش بر زبان انگلیسی توانسته بود با چهره‌های خارجی زیادی در آمریکا و آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان ارتباط برقرار کند.

او در حوزه کارگردانی فیلم و سریال نیز ورود پیدا کرده بود و یکی از آثار شناخته شده وی سریال «بشارت منجی» بود. سریالی که تاکنون چندین بار از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است.

طالب‌ زاده دستی بر قلم داشت
این شخصیت رسانه‌ای و انقلابی خودش نیز دست به قلم بود و کتاب‌هایی را براساس حوزه‌های تخصصی فعالیتش و ایدئولوژی که به آن اعتقاد داشت به رشته تحریر درآورده بود. خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن عرض تسلیت درگذشت این چهره رسانه‌ای به خانواده و علاقمندانش در این گزارش نگاهی به برخی آثار مکتوب وی و دو کتاب از مصاحبه‌های انجام شده با طالب زاده انداخته است.
 
 
تاریک، روشن
کتاب «تاریک، روشن: تصویر خانواده در سینمای ایران» اثری مشترک از نادر طالب زاده و ابوالفضل اشجع است که در سال 1399 توسط کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران منتشر شد. این کتاب 200 صفحه‌ای با تعریفی از خانواده آغاز می‌شود و سپس سراغ گونه‌شناسی خانواده در سینمای ایران می‌رود. در ادامه انواع خانواده در سینمای ایران تشریح می‌شود و در فصل دوم که فصل مهم‌تری ست بازنمایی نقش‌های خانوادگی توضیح داده می‌شود. نویسندگان در فصل سوم کتاب آسیب‌های مرتبط با خانواده در فیلم‌های ایرانی را مورد کنکاش قرار داده‌اند.
 

قدرت لابی اسرائیل در کانادا
کتاب «قدرت لابی اسرائیل در کانادا: سرنوشت مشترک فلسطینیان و بومیان کانادا» یک اثر ترجمه‌ای در ایران به قلم ایرک والبرگ است. این کتاب 246 صفحه‌ای توسط انتشارات پنویس در سال 13997منتشر شد که مقدمه کتاب به قلم نادر طالب زاده است. زحمت ترجمه این کتاب بر عهده علیرضا جابری و افشین سمیعی بوده است.

 
دو دفتر درباره زندگی و تفکر طالب‌ زاده
کتاب دو جلدی «راز رسانه: گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب‌زاده» مجموعه مصاحبه‌های  با نادر طالب زاده است. در این کتاب در مورد ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی رسانه صحبت شده است. در این کتاب ابتدا به گوشه‌های زندگانی نادر طلب زاده و تأثیری که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در وی گذاشت اشاره شده و سپس دیدگاه‌های وی در زمینه نقش رسانه در مسایل ایدئولوژیک و سیاسی منعکس شده است.

نسبت بین هنر و ایدئولوژی، الزامات رسانه اسلامی، ویژگی‌های رسانه در جهان غرب، لزوم شکستن تحریم رسانه‌ای غرب، سیاست‌گذاری در رسانه ملی برای تبیین هر چه بیشتر مسایل دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مقابله با تحقیر رسانه‌ای غرب، سیاسیت‌های هالیوود در عرصه سینما، جنگ نرم و نقش رسانه در این زمینه و معرفی چهره دینی و رسانه‌ای سید مرتضی آوینی از محورهای مهم گفتگو با ایشان در این نوشتار است.

یاسر عسگری و عبدالحسین احمدی مسئولیت تالیف و تدوین این کتاب‌ها را برعهده داشته‌اند. جلد اول این کتاب در 344 صفحه و جلد دوم آن 320 صفحه است. این اثر توسط نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها) منتشر شده است.


توجه طالب زاده به سلطه رسانه‌ای آمریکا
در جلد دوم این کتاب بررسی ابعاد مختلف رسانه‌ها و کارکردهای آن‌ها و نیز چگونگی تقابل با آن‌ها در عصر کنونی مورد توجه است. در کتاب به بحث در مورد سلطه رسانه‌ای آمریکا و چند قدرت برتر جهانی با محوریت صهیونیست‌ها پرداخته شده و نقش تخریبی رسانه‌های بین‌المللی در تحت‌الشعاع قرار دادن فرهنگ و عقاید مردم دنیا به ویژه مسلمانان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و کیفیت مواجهه با این رسانه‌ها و کاهش نقش تخریبی آنان بیان شده است.

طالب زاده در این دو اثر بر این باور است که نهادهای فرهنگی و دینی ایران باید خیزشی مؤثر را در خنثی کردن آسیب‌های رسانه‌های غربی آغاز کنند و در این زمینه کم‌کاری نکرده و این موضوع را جدی بگیرند. وی بایسته‌های نبرد رسانه‌ای با جهان غرب به رهبری آمریکا را بیان و تلاش‌های رسانه‌های غرب را در تخریب باورهای دینی مسلمانان به ویژه در مقوله مهدویت، توصیف کرده است و ضرورت برخورد علمی و فنی با آنان را در این زمینه، مورد تأکید قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها