سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کتاب «براده‌های خورشید» اثر نویسنده ارومیه‌ای نقد و بررسی شد

کتاب «براده‌های خورشید» اثر حسین غفاری نویسنده ارومیه‌ای با حضور اساتید این حوزه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، کتاب «براده‌های خورشید» به‌مناسبت هفته دفاع مقدس اثر حسین غفاری نویسنده ارومیه‌ای با حضور استادان این حوزه در سالن جلسات صدری افشار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آدربایجان‌غربی نقد و بررسی شد.
 
ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: نقد کتاب باعث می‌شود در نشرهای بعدی کتاب تسطیح یابد و با توجه به اینکه، این کتاب‌ها همیشه در حال بررسی هستند و به فرهنگ ما گره خورده‌اند، باید این نقدها صورت گیرد.
 
وی افزود: رزمندگان و ایثارگران ما که در قید حیات  و راوی این داستان‌ها هستند، خودشان کتاب آنلاین محسوب می‌‌‌‌‌‌شوند که باید به این نقطه توجه ویژه‌ای شود.
 
این مسئول ادامه داد: روابط‌ باید بررسی شود و افرادی که این صحنه‌ها را دیده‌اند و می‌خواهند بر روی کاغذ بیاورند را باید شناخت و بعد سراغ مطالعه کتاب برویم و باید در این راستا تاریخ را رتبه‌بندی بکنیم.
 
حجت الاسلام‌والمسلمین خدایاری بیان کرد: یکی از محسنات این کتاب این است که جنگ و تکامل نیروهای نظامی و انتظامی را از حالت سادگی به سمت قدرت و اقتدار پرداخت می‌کند و انسجام نیروهای نظامی را بیان می‌کند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی پرداختن به امنیت محورهای مواصلاتی، نشان‌دادن ظرفیت گردان‌های داخلی، نقش سپاه پاسداران و پرداختن به شهرهای جنوب استان از جمله نکات مثبت این کتاب است.
 
وی تکرار مکررات و عدم طراحی نقشه‌ها را از جمله نقدهای خود در مورد کتاب «براده‌های خورشید» عنوان کرد و گفت: بزرگترین تکریم نویسنده، نقد کتاب است و آنچه مهم و باارزش بوده، جمع‌‌آوری این مطالب در یک کتاب 500‌صفحه‌ای است.
 
 
در ادامه این جلسه، رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، گفت: کتاب «براده‌های خورشید» کتابی فاخر است که توسط نشر کتاب خوبان و ستاد کنگره بزرگداشت 12هزار شهید استان آذربایجان‌غربی به چاپ رسیده است.
 
وی با بیان اینکه این کتاب را می‌توان روزشمار دفاع مقدس در استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد، افزود: کتاب «براده‌های خورشید» که در 500 صفحه به چاپ رسیده است، دارای مستندات بسیار باارزشی در رابطه با تاریخچه و عملیات‌های گردان جندالله ارومیه است و گفتمان‌های انقلاب در آذربایجان‌غربی و پیروزی انقلاب را بررسی می‌کند.
 
 
محمدعلی ضیایی، استاد دانشگاه فرهنگیان و دکترای ادبیات فارسی نیز با بیان اینکه حوزه نقد، حوزه تعارف نیست، گفت: در کتاب «براده‌های خورشید» از منابع مختلفی استفاده شده که بسیار ارزشمند است و اگر در تمام کشور 8 سال دفاع مقدس بوده، در استان ما دفاع مقدس 40 سال بوده است.
 
وی افزود: انسجام‌نداشتن مطالب، جای‌گذاری نقشه‌ها به‌صورت خام، علمی‌ نگاشته‌نشدن نوشته‌ها، عدم صیقل‌دادن به حروف‌ و رعایت‌نکردن اعراب‌گذاری برخی کلمات را از جمله نقدهای خود در مورد این کتاب بیان کرد.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از مباحثی که دفاع مقدس را تهدید می‌کند، فراموشی است؛ ولی نویسنده این کتاب کار باارزشی  انجام داده است و آن هم برگزاری دورهمی‌ها برای مصاحبه بوده که کار بسیار جالب و ارزشمندی است.
 

سیاوش رحیمی، ویراستار کتاب «براده‌های خورشید» نیز در این جلسه گفت: قالب این کتاب تاریخی نیست و لحن این کتاب به‌صورت گزارشی بوده و تمام نیروهایی که در برابر گردان عمل کرده را با ذکر زمان و مکان معرفی کرده است.
 
رحیمی ادامه داد: تمام کتاب‌ها که در حوزه دفاع مقدس نوشته می‌شود، مشکل راستی‌آزمایی دارند و یک روایت از نگاه‌های مختلف روایت می‌شود و نویسنده در این کتاب سعی کرده تا حدودی وفادار به لحن روای باشد و به‌نظر من این حالت، کتاب را از یکنواختی درآورده است.
 
حسین غفاری، نویسنده کتاب «براده‌های خورشید» نیز در این جلسه بیان کرد: محتوای این کتاب از عملیات سال 61 شروع کرده و با شهادت حمید فرخی در سال 74 به اتمام رسیده است.

وی افزود: در کتاب «براده‌های خورشید»  از 360 روستا، 102 شهید، 40 نفر آزاده، 60 عملیات و 80 نفر مصاحبه‌شونده صحبت شده است.
 
غفاری ادامه داد: مطالب کتاب پس از پیاده‌سازی و تدوین نهایی با حضور چند نفر از رزمندگان و فرماندهان گردان بازخوانی شده و نسبت به اصلاح و یا افزودن برخی مطالب اقدام صورت گرفته است و مجموعه حاضر تنها در دیباچه‌ای است که می‌توان چندین جلد کتاب دیگر در قالب‌های مختلف بر آن افزود.
 
این نویسنده ارومیه‌ای بیان کرد: این کتاب در قالب تاریخ شفاهی بیشتر به وقایع نگاری پرداخته تا همین‌قدر که در یادها مانده بود، در حافظه مکتوب تاریخ این سرزمین به یادگار بماند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها