پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
افتتاح کتابشهر در شهر رئیسعلی دلواری

سید بشیر حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس سواد رسانه‌ای کشور در آیین گشایش کتابشهر بوشهر گفت: بوشهر شهر دلیران است؛ هم دل دارد و هم ایران. بنابراین من منتظر ظهور رئیسعلی‌های جدید در این دیار هستم تا وجه ایرانی آدم‌‌های موفق را بیشتر به جهان بازشناسی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر: فروشگاه کتابشهر در بوشهر به مدیریت محمد حیدری و سیدعباس حسینی‌مقدم پس از شهرهای تهران، مشهد مقدس و شهرکرد در آیینی با حضور علی پیغامی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد مقاومتی، سیدبشیر حسینی استاد دانشگاه و کارشناس سواد رسانه‌ای، علی اسماعیلی مدیرعامل شرکت کتاب شهر ایران، مسعود پیرمرادی مدیر نشر «معارف»، بهزاد دانشگر نویسنده و جمعی از مسئولان فرهنگی استان بوشهر گشایش یافت. در این آیین، کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» نیز رونمایی و به نقد و بررسی گذاشته شد.
 
محمد حیدری، یکی از مدیران کتابشهر بوشهر در آغاز این آیین گفت: داستان راه‌اندازی فروشگاه کتابشهر در بوشهر از این قرار است که حدود دو، سه سال پیش در یکی از ساختمان‌های قدیم مرکز شهر با یکی از دوستان در پی چاره‌جویی برای کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و خلق دیالوگ‌های بیشتر در جامعه فرهنگی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان بودیم تا با یافتن راهی منطقی بستر مناسب را برای بالندگی نسل جوان و توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی فراهم آوریم. این‌گونه شد که در مسیر تحقق این هدف والا، یکی از ما در حوزه داستان گام برداشت و دیگری به حوزه کتاب ورود کرد و در نهایت از طریق یک دوست مشترک با فعالیت فروشگاه کتابشهر روبه‌رو شدیم و این‌گونه شد که در نهایت موفق شدیم مقدمات راه‌اندازی این فروشگاه را به یاری حق در بوشهر از اسفندما‌ه فراهم آوریم.

وی در پایان یادآور شد: در این فروشگاه این افتخار را داریم که هیچ‎گونه کتاب درسی یا کمک درسی ارائه نشود و تمرکز ما بر کتاب‌های بزرگسال، کودک و نوجوان و ادبیات داستانی استوار شده است که برای ارتقای کار خود نیازمند نظر، پیشنهاد و حمایت همشهری‌های کتابخوان خود هستیم.  

محمد قادری، معاون جدید فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان بوشهر هم در این مراسم گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به‌ویژه کتابشهر در ذیل این نهاد مقدس وظیفه خودش می‌داند که در ترویج فرهنگ کتاب کوشا باشد.

وی در پایان یادآور شد: کتابشهر امروز یک فروشگاه نیست؛ بلکه یک پناهگاه امن برای کسانی است که دغدغه فرهنگ دارند. محیطی که برای دوستداران کتاب پر از امید و نشاط خواهد بود.
 

مدیرعامل فروشگاه کتابشهر ایران هم در بخش دیگر این برنامه گفت: مجموعه کتابشهر بازوی توزیعی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی است که بیش از ۱۰ سال فعالیت داشت ولی با تغییر مدیریت ضرورت بازطراحی و بازسازی هم در محتوا و هم در بعد مسئولان آن و مدل کتابفروشی‌ها احساس شد که این اتفاق افتاد. در این مجموعه، کتاب در کنار سایر محصولات و هدایای فرهنگی و بازی‌های فکری عرضه می‌شود.

علی اسماعیلی با تاکید بر اینکه فروشگاه کتابشهر ایران به‌عنوان یک شرکت بیشتر نقش کارشناسی دارد، افزود: به عبارتی، بیشتر نقش نظارت، پشتیبانی و راهبری فروشگاه را عهده‌دار است. در حقیقت مجموعه کتابشهر مجموعه‌ای مشارکتی بین سازمان تبلیغات اسلامی استان‌ها، فعالان فرهنگی شهرها و کتابشهر ایران است.

وی ادامه داد: در راه‌اندازی فروشگاه کتابشهر بوشهر سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر همکاری همه‌جانبه‌ای داشتند. حال از همین‌جا آمادگی خود را برای راه‌اندازی فروشگاه‌های کتابشهر در شهرستان‌های دیگر با مشارکت افرادی که علاقه‌مند به کتاب هستند، اعلام می‌کنیم. طبیعتا ضلع سوم این مشارکت فعالان فرهنگی هستند و تنها در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که افراد پای کار باشند.
 

مدیر نشر «معارف» نیز در آيین رونمایی فروشگاه کتابشهر بوشهر گفت: همه ما بوشهر را به دریادلی، ایمان، مهربانی، گرم‌خویی و رئیسعلی دلواری می‌‌شناسیم. خوشبختانه در این شهر افرادی زیست می‌کنند که در عرصه جهاد فرهنگی پیشگام و از خط‌شکنان این عرصه بودند که آقای خدری یکی از آن‌هاست.

 مسعود پیرمرادی در ادامه با اشاره به نشر کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» در انتشارات معارف تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز ما، مشکلات اقتصادی و معیشتی است که حتی برجام هم نتوانست کاری برای آن کند؛ البته در این میان مقام معظم رهبری فرمودند که مشکلی اصلی ما تولید است. بنابراین واجب شد که با رویکرد مردمی به روایت و معرفی سرگذشت افراد موفق در حوزه تولید بپردازیم. دقیقا این کتاب به این مساله می‌پردازد و با نگاهی امیدوارانه به سرگذشت یک فرد ایرانی می‌پردازد که موفق می‌شود دانش خود را تجاری‌سازی و تکنولوژی را به کشورهای دیگر صادر ‌کند.  

وی در پایان یادآور شد: کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» به مخاطب این بینش را می‌دهد که چگونه یک کار خوب و ارزشمند را در یک دوره زمانی منطقی به نقطه اوج خود برساند و صاحب تخصص شود.
 

نویسنده کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» که در کارنامه خود کتاب‌های داستانی موفقی چون «دختران آفتاب» را دارد که رهبری بر آن تقریظ نوشته است، در آیین رونمایی از این اثر در بوشهر گفت: طبیعتا این کتاب با سایر آثار دیگر من متفاوت است؛ چراکه در بیشتر آثار داستانی من با افرادی روبه‌رو هستید که اتفاقات معنوی مثل تغییر یا حفظ باورها و... را در زندگی تجربه می‌کنند؛ اما در کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» ما با اقتصاد و کارکردن روبه‌رو می‌شویم که معنوی نیست و بیشتر شان مادی دارد.

بهزاد دانشگر در ادامه با تاکید بر اینکه کار کردن نوعی جهاد است که موجب رشد انسان مومن و اعتلای جامعه دینی می‌شود، افزود: متاسفانه نگاه جامعه ما به کارکردن مریض است و ما تصور می‌کنیم باید کار کنیم تا پول درآوریم. این در حالی است که کار کردن به‌معنای پول درآوردن نیست! متاسفانه در این دوران بحرانی هم تمام امید خود را به تیم برجام بستیم و امید داشتیم بدون کار کردن به خوشبختی برسیم ولی واقعیت این است که برای سعادتمندی ما به کشورهای خارجی نیازی نداریم؛ بلکه باید کار کنیم و خودمان کشورمان را بسازیم؛ اما تنبل هستیم و از کارکردن هم خوشمان نمی‌آید و راحت‌طلبیم!

وی تصریح کرد: بنابراین در نوشتن این کتاب سعی کردم تا با نگاهی متفاوت به کار کردن بپردازم. طبیعتا نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بهیار صنعت سپاهان» حرف اول و آخر را در حوزه کار کردن نمی‌زند ولی طرح‌هایی را در میان گفته‌های خودش ارائه می‌کند که قابل تامل و شروع‌کننده یک راه جدید است و می‌تواند بهانه‌ای برای گفت‌وگو باشد. البته پیش از «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن»، آثار فراوانی در مورد خلاقیت و کار کردن نوشته شده ولی این کتاب در مورد کارکردن و خلاقیت نیست؛ بلکه مسیری نو است که ما را به اندیشیدن و تفکر کردن در حوزه کار، پول درآوردن و اقتصاد دعوت می‌کند تا به راه‌حل‌‌هایی برای مسائل و مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، دست بیابیم.

دانشگر با اشاره به زبان متفاوت این اثر در مقایسه با سایر آثار حوزه کارآفرینی و خلاقیت توضیح داد: برای اینکه مفاهیم و محتوای کتاب برای نوجوانان، جوانان و دانشجویان قابل فهم و درک باشد و موجب شود که اتفاقاتی در ذهن آن‌ها رقم بزند، کتاب را به زبانی نوشتم که به‌راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از همین‌رو، موضوعات تئوریک و حرف‌های جدی و خشک را با زبان احساسی‌تر و جذاب‌تر بیان کردم تا برای مخاطب ملموس باشد.

این نویسنده در پایان تاکید کرد که ۹۰ درصد محتوای این کتاب گفته‌های نوید نجات‌بخش است و ۱۰ درصد باقیمانده هم مثال‌هایی است که من به‌منظور جلوگیری از اطناب کلام با الهام از گفته‌های وی و در چارچوب نگاه نجات‌بخش به‌صورت خلاصه‌وار نوشته‌ام. البته انتشار این کتاب دو سه سالی طول کشید که دلیل این تاخیر هم سختگیری راوی بود و معتقد بود که چه لزومی دارد که زندگی شخصی‌اش منتشر شود. این در حالی بود که انتشار تجربیات این کارآفرین بدون پرداختن به زندگی وی تبدیل به «شعار» می‌شد.
 

عادل پیغامی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد مقاومتی هم در بخش بعدی این مراسم گفت: اینجا فروشگاه کتاب نیست؛ بلکه کتابشهر است. ما عموما مفهوم شهر را در مقابل روستا به‌کار می‌بریم که در این‌جا با این معنا کاری نداریم و با معنای دیگر آن که مدنیت و کلیدواژه تمدن است، کار داریم. بنابراین انتخاب اصطلاح کتابشهر یک پیام دارد و آن هم پاتوق و پناهگاهی است برای تپش تمدنی ما. تمدن در و دیوار نیست، بلکه انسان است که به آن هویت می‌دهد!

وی با تاکید بر اینکه کتابشهر محلی برای ضربان شهر و جریان پیام در رگ‌های شهر است، افزود: بنابراین بایستی همه کتابفروشی‌ها در مفهوم عام و کتابشهر در معنای خاص را به مبنایی برای تمدن تبدیل کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» توضیح داد: این کتاب محصول نشر معارف است. ما پیش از این کنش‌های تمدنی در این حوزه نداشتیم و باید دست‌بوس نویسنده‌هایی چون بهزاد دانشگر باشیم؛ بنابراین توصیه می‌کنم که این کتاب را حتما بخوانید.

وی با پرداختن به سیر تمدنی ایران در طول تاریخ تصریح کرد: پس از فراز و نشیب‌های بسیار ما در دوران بعد از انقلاب به ضربان تمدنی خود دست یافتیم و آثاری در این زمینه خلق شد که حائز اهمیت هستند به طوری که در سفرهای علمی که به کشور اندونزی داشتم. متخصصان و اساتید آن‌جا به ایران نگاه تمدنی داشتند و ایران را کانون تمدن می‌دانستند و از ما می‌خواستند که بسیاری از کتاب‌های خودمان را ترجمه کرده و در اختیارشان بگذاریم.

پیغامی با تاکید بر اینکه زمانی که انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت، ما خواب بودیم، افزود: اما الان در بازه‌ای زمانی ۲۵ تا ۳۰ دنیا دارد به تقسیم‌های بین‌المللی جدیدی دست می‌زند؛ کشورهای دانش‌بنیان و کشورهای غیر دانش‌بنیان. بنابراین دیگر قرار نیست که ما کشوری صنعتی شویم بلکه می‌خواهیم دانش‌بنیان باشیم. در حال حاضر ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم ولی بنا بر تاکید مقام معظم رهبری این شمار باید به ۲۰ هزار شرکت برسد. بنابراین تا چنین کتاب‌هایی نباشد، سیاست و اقتصاد تبدیل به فرهنگ، تمدن و انسان نمی‌شود و این فرهنگ است که هویت‌ساز است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» از این جهت ارزشمند است که یکی از رویشگاه‌های تمدن اسلامی را روایت کرده است، بیان کرد: این کتاب از چند وجه حائز اهمیت است؛ یکی اینکه از نظر سبک زندگی شخصی ارزشمند و قابل درنگ است. دیگر از نظر کسب و کار مخصوصا برای نوجوانان و جوانان بسیار مفید است. این اثر را اگر نامزدهای ریاست جمهوری بخوانند برنامه‌ اقتصادی آن، این پتانسیل را دارد که آن‌ها را در نوشتن برنامه‌ای هدفمند و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی یاری کند. هر دو یا سه صفحه این کتاب را که می‌خوانیم با یک مساله اقتصادی و مدیریتی مواجه می‌شویم تا جایی که این کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای، ۱۰۰ نکته مدیریتی را در خود جای داده است.

پیغامی ادامه داد: در بحث اقتصاد و مباحث تخصصی کسب و کار اصطلاحاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها «الهیات کسب و کار» است و کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» روایتی از الهیات کسب و کار در جامعه ایرانی اسلامی است و از نقش مستقیم خداوند به‌عنون یک حضور زنده در کسب و کار راوی آن می‌گوید.

وی در پایان یادآور شد: در این کتاب ما با مهارت کار کردن، حس تعالی و خوب زندگی کردن، موفقیت و حس ریسک‌پذیری با طعم قدرت و ... مواجه می‌شویم از این‌رو خواندن آن را به نسل امروز به شدت توصیه می‌کنم.
 

سید بشیر حسینی، استاد دانشگاه، کارشناس سواد رسانه‌ای و عضو هیات داوری برنامه پربیننده «عصر جدید» هم در بخش پایانی مراسم گشایش فروشگاه کتابشهر بوشهر در خصوص کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» یادآور شد: این کتاب یک سوال خوب و کلی جواب‌های جذاب دارد. البته در این اثر خبری از بزن و بکوب‌های جوان‌پسند، عشق‌های فانتزی و فرمول‌های موفقیت نیست، بلکه بیان‌کننده دو ویژگی است؛ «عشق» و «جنون».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه چشمان زیبا تنها برای زندگی کافی نیست بلکه باید نگاه قشنگ داشته باشیم، افزود: نوید نجات‌بخش به زندگی نگاه قشنگی دارد. من همیشه گفته‌ام اگر درس خواندن را دوست ندارید، درس نخوانید ولی پای استعداد خود مثل یک کرگدن بایستید. همان‌طور که نجات‌بخش با معدل ۱۴ و مدرک لیسانس به دنبال عشق و علاقه خود رفت و پای آن ایستاد.

حسینی با اشاره به اینکه من وقتی این کتاب را خواندم با چند کرگدن مواجه شدم، حالا چرا کرگدن؟! چون کرگدن پوست‌کلفت است، تصریح کرد: پوست‌کلفتی ویژگی بارز این کتاب است. کلیشه‌گریزی خصیصه دیگر آن است. همچنین شک و تردید از ارزش‌های این اثر است که در نهایت به نتیجه می‌رسد. روح حمیت، پشتکار و خسته نشدن نیز در این کتاب موج می‌زند؛ چیزی که جامعه خسته و زخمی ایران امروز به آن سخت نیاز دارد تا با تکیه بر آن رئيسعلی‌های دلواری جدید و قهرمانی به آن برگردد.

این استاد دانشگاه در پایان در وصف بوشهر گفت: بوشهر شهر دلیران است؛ هم دل دارد و هم ایران. بنابراین من منتظر ظهور رئیسعلی‌های جدید در این دیار هستم تا وجه ایرانی آدم‌‌های موفق را بیشتر به جهان بازشناسی کنیم.
 

یادآوری می‌شود، بخش پایانی آیین گشایش فروشگاه کتابشهر بوشهر رونمایی از کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» بود که با حضور مهمانان ویژه این مراسم برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها