سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
برنامه‌های استان فارس در هفته کتاب/ بیش از 2000 برنامه کتاب‌محور برگزار می‌شود

برنامه‌های استان فارس در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب اعلام شد. در این هفته، کلنگ کتابخانه شهر صدرا نیز به زمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در نشستی خبری که با حضور برخطِ ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین با حضور کیوان نیازی مدیرکل اجتماعی و احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و سعیدرضا کامرانی، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز بر بستر فضای مجازی برگزار شد، برنامه‌های هفته کتاب از 24 تا 30 آبان‌ماه در شیراز، پایتخت کتاب ایران اعلام شد.
 
در این نشست خبری که پیش از ظه امروز سه‌شنبه 20 آبان به‌میزبانی شیراز برگزار شد، به‌دلیل قطع ارتباط تصویری محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان وی نیمه تمام ماند و در ادامه معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس، در سخانی اعلام کرد: کتابخانه بزرگ شهر صدرا در پایان سال 1400 به بهره برداری می‌رسد.
 
احمد احمدی‌زاده ضمن گرامیداشت بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، گفت: عنوان پایتختی کتاب ایران پس از چندین دوره به شیراز رسید که دارای پیشنه و آوازه درخشانی در پایتختی فرهنگی ایران است.
 
وی با بیان اینکه مهمترین عمکردها و رویکردها در شیراز همکاری نهادهای شهری در ترویج کتابخوانی است افزود: بازسازی قدیمی ترین کتابخانه شیراز و ایجاد شبکه شهروندان کتابخوان و دوستداران کتاب و ایجاد باغ کتاب گام‌های بلندی هرچند با وجود شیوع است که دستگاه‌های مسئول در این مسیر برداشتند.
 
معاون استاندار فارس در ادامه گفت: انتظار داریم از همه دستگاه‌های فرهنگی استان و غیر فرهنگی با نگاه فرهنگی که انصافا تلاش‌های بسیاری در راه پایتختی کتاب کردند کمک کنند تا در این هفته و برنامه‌های سال 1400 برنامه‌های مهمی داشته باشیم.
 
احمدی‌زاده با بیان اینکه بیست و هشتمین هفته کتاب که امسال از شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» آغاز می‌شود، افزود: برنامه‌های متنوعی از جمله 27 برنامه عمده در کنار برنامه‌های جانبی می‌تواند در این مسیر شیراز را مهمترین پایگاه ادبی ایران نشان دهد.

وی یادآور شد: مهمترین پروژه هفته کتاب در استان فارس کلنگ‌زنی کتابخانه شهر صدرا است که در 4500 مترمربع و 4100 متر زیربنا قرار است تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری برسد.
 
تجلیل از نویسندگان، مروجان کتاب و چاپخانه‌داران استان فارس
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست از برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان و مروجان کتاب و چاپخانه‌داران در جریان بیست و هشتمین هفته کتاب خبر داد.
 
درحالی‌که پیشتر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ضمن مرور کردن برنامه‌های کتاب و کتابخوانی شهرداری شیراز به اعلام برنامه پرداخته بود، بار دیگر صابر سهرابی گفت: این دوره از پایتختی کتاب که به شیراز رسید، خوشبختانه با همدلی همه دستگاه‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه استانداری این مهم بعد از 5 سال تلاش محقق شد و بسیاری از شهرها و روستاهای استان فارس به عنوان دوستدار کتاب شناخته شدند.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینکه شهر شیراز برنامه‌های متنوعی را پیش بینی کرده است و نهایت همکاری همه نهاد‌ها از جمله شهرداری را در این رابطه در پی داشت، افزود: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و کانون پرورش فکری هم به همراه کمک بخش خصوصی مسیری را فراهم کرده که امسال هریک از این دستگاه‌ها برنامه‌های متعددی داشته باشند.
 
وی در تشریح برنامه‌های فرهنگ و ارشاد فارس در هفته کتاب، اعلام کرد: روز اول بیست و هشتمین هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر شیراز کلنگ احداث کتابخانه شهر صدرا به زمین زده خواهد شد.

وی به برگزاری آیین کتاب‌گردی در شیراز و بازدید از کتابخانه شهید آیت الله دستغیب اشاره کرد و گفت: دیگر برنامه‌هایی که با همکاری دستگاه‌های اجرایی داریم، با توجه به شعار «دانایی و مانایی» تنظیم شده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از اهدا کتاب به مدارس کم برخوردار و مناطق عشایری و روستایی شیراز خبر داد و افزود: در جریان بیست و هشتمین هفته کتاب از نویسندگان و مروجان کتاب تجلیل می‌شود.
 
وی به گسترش برنامه کاربردی تلفن همراه «قاصدک» در هفته کتاب به میزبانی پایتخت کتاب ایران هم اشاره کرد و گفت: این برنامه کاربردی با قابلیت‌های بسیار به همراه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، نشست کتاب و جامعه با حضور مروجان کتاب و تقدیر از چاپخانه‌داران استان، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و نشست‌های مجازی، نام‌گذاری یک میدان بنام کتاب در شیراز جزیی از برنامه‌های هفته کتاب در استان فارس است.
 
برگزاری 2000 برنامه در 240 کتابخانه عمومی فارس
همچنین به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در 240 کتابخانه استان بیش از 2هزار برنامه اجرا می‌شود. روح‌الله منوچهری با بیان اینکه در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان بر اساس شرایط کرونا تمام برنامه‌ها بر بستر مجازی است، افزود: برنامه‌های هفته کتاب در فارس از 22 آبان ماه با ادای احترام به شهدای مدافع سلامت آغاز می‌شود.
 
وی در ادامه از برگزاری مشاعره با حضور استاد همایون یزدان پور خبر داد و گفت: در هفته کتاب 5 کتابخانه در حوزه زیرساختی در استان فارس کلنگ زنی می‌شود که 2 باب در مناطق فاقد کتابخانه در مبارک آباد و صدرا است.
 
منوچهری از احداث یک کتابخانه در وراوی خبر داد و گفت: در شهرستان فسا کتابخانه شهروند را به بهره‌برداری می‌رسانیم.
 
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در بخش سالن‌های مطالعه اولین سالن با نام دکتر معین در شهرک گلستان به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی همچنین اعلام کرد: پس از کلنگ‌زنی کتابخانه در شهر صدرا تعهد کردیم که پس از پایان ساخت آنرا تجهیز و نیروی مورد نیاز را تامین کنیم.
 
منوچهری در ادامه با بیان اینکه در راستای تداوم سفیر کتاب، این طرح برای زندانیان آغاز خواهد شد، افزود: در این طرح زندانیان این امکان را می‌یابند که از تمام منابع کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از برگزاری نشست کتاب و فرصت‌ها با همکاری انجمن علمی کتابداران خبر داد و اعلام کرد: در هفته کتاب مراسم تقدیر از کتابداران بر بستر مجازی برگزار می‌شود این درحالیست که جشنواره کتابخوانی رضوی با 78 هزار شرکت کننده به صورت مجازی یک رکورد خوب در فارس بجا گذاشت و برندگان این رقابت فرهنگی در هفته کتاب اعلام می‌شوند.
 
وی در پایان اعلام کرد: نشست بزرگ انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور 101 عضو  با حضور دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها