چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
تأثیر وقفه چهارساله و وضعیت جوی در رکود روز نخست

در نخستین ساعات گشایش این نمایشگاه، چیزی که بیشتر به چشم آمد، سالن‌های خلوت و نیمه‌آماده‌ای بود که انتظار حضور اهالی دانش و پژوهشگران را می‌کشیدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی،‌ سه‌شنبه (26 آذرماه) در فضای بارانی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، آغاز به‌کار کرد. 6 دوره گذشته این نمایشگاه همزمان با هفته کتاب برگزار شده بود و امسال برای نخستین‌بار این نمایشگاه در هفته پژوهش و همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، از 26 تا 29 آذرماه به مدت چهار روز در سالن 25 نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران دایر است.
 
به گفته سید عباس حسینی‌نیک، در این دوره بیش از 100 ناشر به‌صورت حضوری یا نمایندگی با حدود 70 هزار عنوان کتاب چاپ شده در چهار سال اخیر در راهروهای به‌هم چسبیده سالن 25 حضور دارند.
 
برای تهیه گزارشی از این رویداد فرهنگی و دانشگاهی،‌ در هوای سرد و بارانی آخرین روزهای پاییز، راهی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شدیم. از بدو ورود به محوطه نمایشگاه بین‌المللی، بیشترین اعلام بلندگوها که در تمامی محوطه به وضوح به گوش می‌رسید، مربوط به برپایی نمایشگاه کتاب دانشگاهی در سالن 25 بود. پیش از شروع نمایشگاه نیز با تلاش مسئولان اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفت، اما با این وجود در نخستین ساعات گشایش این نمایشگاه، چیزی که بیشتر به چشم آمد، سالن‌های خلوت و نیمه‌آماده‌ای بود که انتظار حضور اهالی دانش و پژوهشگران را می‌کشیدند.
 
برای نمایشگاهی که برای برپایی آن زحمات زیادی کشیده شده و مدت زمان برگزاری آن تنها چهار روز است، رکود روز نخست، یعنی از دست رفتن یک‌چهارم مدت برپایی نمایشگاه! اما این رکود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
 

سید عباس حسینی‌نیک؛ مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه و دلایل رکود در روز نخست، توضیحاتی ارائه کرد: این نمایشگاه از سال 1389، به‌صورت سالیانه 6 دوره همزمان با هفته کتاب و در محلی دیگر برگزار شد و بین دوره ششم تا دوره هفتم که برای نخستین‌بار همزمان با هفته پژوهش و در نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، چهار سال وقفه افتاد که یک نقص بزرگ است و شاید یکی از دلایل رکود نمایشگاه در روز نخست باشد. دیگر اینکه در روز افتتاح، بیشتر تمرکز روی مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازارو بیستمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور بود.
 
وی، افزود: وضعیت آلودگی هوا و در ادامه آن بارش باران و سرما و ترافیکی که در مسیر وجود داشت نیز می‌توانند عاملی برای خلوت بودن نمایشگاه در روز نخست باشند. با بهتر شدن وضعیت جوی و رسیدن به روزهای پایان هفته، مطمئنا میزان بازدید و استقبال از نمایشگاه بیشتر خواهد شد. تا ساعات پایانی شب گذشته، موضوع گرمایش سالن‌ها تیز حل شد و تبلیغات تلویزیونی و همچنین رادیوی نمایشگاه نیز همچنان ادامه دارد.
 
مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در ادامه با اشاره به تبلیغات گسترده پیش از شروع و حین برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب دانشگاهی، اظهار کرد: علاوه بر تبلیغات رسانه‌ای، امسال همکاری مهمی با وزارت علوم برای نخستین‌بار صورت گرفت که نتیجه آن‌را در سال بعد بیشتر خواهیم دید. در جلساتی که با معاون فرهنگی وزیر علوم داشتیم، در یک تعامل سازنده، مقرر شد که تبلیغات نمایشگاه در فضای دانشگاه‌ها و کانال‌های فضای مجازی به‌صورت گسترده انجام شود. ازجمله اینکه در دانشگاه تهران و خوابگاه دانشگاه، 6 بَنر بزرگ بدون هزینه نصب شد. جهاد دانشگاهی نیز در همه شعبه‌ها و دفاتر خود در دانشگاه‌ها، پوسترهای نمایشگاه را توزیع کرد. معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز همکاری‌های خوبی در زمینه تبلیغات با ما داشتند.
 

حسینی‌نیک ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون 100 میلیون تومان یارانه برای نمایشگاه اختصاص داده که این میزان تا 200 میلیون هم قابل افزایش است. همچنین معاونت‌های پژوهشی و فرهنگی وزارت علوم نیز به ترتیب 100 و 50 میلیون یارانه به نمایشگاه کتاب دانشگاهی اختصاص دادند. با احتساب تخفیف 20 تا 25 درصدی از سوی ناشران و یارانه درنظر گرفته شده، قیمت کتاب‌ها تا نزدیک به نصف کاهش پیدا می‌کند.
 
وی تأکید کرد: در تمامی دوره‌های برگزاری نمایشگاه، شعار ما تک‌فروشی نبوده، بلکه هدف اصلی، تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی بوده است. در این راستا به تمامی کتابخانه‌ها اطلاع‌رسانی صورت گرفت. اما توجه به این مسأله ضروری است که با توجه به شرایط اقتصادی دولت و کاهش بودجه نهادهای مختلف، بودجه کتابخانه‌ها نیز به شدت تقلیل پیدا کرده و از طرفی نیز براساس تصمیم‌گیری صورت گرفته، یارانه به کتابخانه‌ها تعلق نگرفت. لذا نباید انتظار رونق چندانی در بازار کتاب داشته باشیم، ولی به‌هرحال همگی باید در شرایط کنونی این ریاضت اقتصادی را تحمل کنیم.


قرابت نویدبخش کتاب، دانشگاه و پژوهش
این نمایشگاه می‌تواند فرصتی ویژه برای دسترسی به کتاب‌های دانشگاهی در شاخه‌های مختلف باشد تا دانشجویان، اساتید، اهالی علم و پژوهشگران، علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجال دیگری برای تهیه کتاب‌ با تخفیف 10 تا 25 درصدی در اختیار داشته باشند. مأنوس بودن و قرابت دو مقوله دانشگاه و پژوهش، این نوید را می‌دهد که در ادامه برپایی نمایشگاه، غرفه‌ها و راهروهای سالن 25، از غربت و رکود رها شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها