سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
مهدی حجوانی؛ نماد تعقل و اعتدال

مدیرعامل خانه کتاب در بزرگداشت مهدی حجوانی، او را نماد تعقل و اعتدال خواند و گفت: تلاش او همواره در طی سالیان پرهیز از افراط و تفریط است و آغاز توسعه را آموزش و آگاهی‌بخشی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، متن سخنرانی نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب در مراسم تجلیل از مهدی حجوانی به شرح زیر است:
 
پس از برگزاری هفده عصر کتاب در تجلیل از کوشندگان دنیای کتاب و کتاب‌خوانی، به این رسیدیم که زمان بزرگداشتِ فردی است که همواره دغدغه ارتقاء بخشیدن آگاهی مردم را دارد. و چون دریافته است کودکان و نوجوانان سازندگان آینده‌اند آنان را گروه هدف پژوهش‌های خود قرار داده است. امروز در هجدهمین عصر کتاب مفتخر هستیم از نویسنده، مترجم، خدمتگزار راستین، ویراستار و پایه‌گذار چندین مؤسسه و انجمن تخصصی تجلیل کنیم. مردی که نماد تعقل و اعتدال است. تلاش او همواره در طی سالیان پرهیز از افراط و تفریط است و آغاز توسعه را آموزش و آگاهی‌بخشی می‌داند. وآن کسی نیست جز دکتر مهدی حجوانی.

دکتر مهدی حجوانی از نوجوانی در انجمن‌های دینی حضور داشت و با تاریخ اسلام و مسائل دینی به خوبی آشنا شد. شوق دانستن او را به کتاب‌خانه‌های عمومی کشاند و از اعضای کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد. نخستین تجربه‌های تئاتری او در فعالیت‌های هنری مسجد بود. در مسجد با بچه‌های هم سنّ و سال خود نمایش هایی را به صحنه برد. در سال‌های آغازین انقلاب یک سال علوم تربیتی خواند ولی زود دریافت که دلش در دنیای هنر است و به همین دلیل تغییر رشته داد و در دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبا از درس هنرمند نامور زنده‌نام حمید سمندریان و نیز نمایشنامه‌نویس شهیر روانشاد اکبر رادی بهره برد. پس از آن تحصیلات خود را تا مقطع دکتری پی‌گرفت و امروز یکی از استادان محبوب دانشگاه‌های کشور است.

وجوه شخصیت دکتر حجوانی متعدد است. پایه‌گذاری انجمن‌ نویسندگان کودک و نوجوان باجمعی از نویسندگان و تشکل‌های دیگر و نیز تلاش برای ایجاد نشری درخور برای چاپ آثار کودکان و نوجوانان بُعدی از شخصیت حرفه‌ای دکتر حجوانی است. نگرش دقیق و علمی به ویرایش کتاب و تربیت جوانانی در این عرصه وجهی دیگر از شخصیت اوست. مشاوره به ناشران را نیز باید اضافه کرد. یکی از وجوه برجسته شخصیت حرفه‌ای استاد حجوانی وجه مطبوعاتی ایشان است. ایشان هشت سال سردبیر کتاب ماه کودک و نوجوان بودند نیمه آبان 96 اولین شماره آن با این شناسنامه منتشر شد ،صاحب امتیاز خانه کتاب ایران ،مدیر مسول احمد مسجد جامعی، سردبیر مهدی حجوانی و افراد دیگری در بخش‌های دیگر که الان برای خودشان یلی شده‌اند و این دوره به گواهی صاحب‌نظران دوره‌ای ممتاز در نشر مجله‌ای برای کودکان و نوجوانان است.

سرمقاله‌های ایشان که حدود 57 سرمقاله بود به موضوعات مطرح روز می‌پرداخت که نشانی از دغدغه‌های ایشان درباره کتاب کودک و نوجوان است. برگزاری 192 نشست در 96 شماره مجله و معرفی و نقد بالغ بر 670 کتاب و نیز طرح گزارش‌هایی متنوع با موضوعات جالب داخلی و خارجی، حدود 200 گزارش در این دوره هشت سال گواهی بر تلاش پیگیر و نگرش تخصصی به دنیای کتاب کودک است. در این دوره ایشان با جلب اعتماد جمعی از نویسندگان خبره کودک و نوجوان و نیز آموزش به جوانان مستعد سهمی سزاوار در پیوند نسل‌ها داشتند و همین باعث شد که جوانان تازه‌کار آن روز نویسندگان کارآمد امروز ما باشند. همه این‌ها نشان می‌دهد که دکتر حجوانی با توانایی شخصی و استفاده بهینه از امکاناتی که خانه کتاب دراختیارایشان قرار داد. هشت سال مجله‌ای خواندنی و به تعبیر بعضی از صاحب‌نظران منبعی مرجع را سردبیری کند. هر چند ایشان در سال 1384 با ناخرسندی از این نشریه رفتند ولی تکاپوهای مطبوعاتی دکتر حجوانی هیچ‌گاه کم‌ارج نشد. یکی از جنبه‌های ممتاز فعالیت‌های حرفه‌ای دکتر حجوانی مدیریت و پدید آوردن پژوهش‌نامه کودک و نوجوان است. در این نشریه نگاه علمی و حرفه‌ای دکتر حجوانی به ادبیات کودک نمایان است. دکتر حجوانی در این نشریه تلاش دارد تحقیق علمی را در کنار تجربه زیسته قرار دهد و با آمیختن این دو، نگاه علمی به دنیای کتاب کودک را شکل دهد. انتشار این نشریه اگر چه با فراز و نشیب و مضیقه مالی توام بوده است اما عزم دکتر حجوانی و همکارانشان بر ادامه این راه استوار است. مشارکت در طرح ارزشمند «لاک‌پشت پرنده» یکی دیگر از موارد کارنامه‌ پُر بار دکتر حجوانی است. همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید در چندین عرصه دکتر حجوانی فعالیت دارند و در همگی آن‌ها ممتاز و ستایش‌انگیز.
البته که برای کودکان قلم زدن وکتاب نوشتن بسیار دشوارتر از آماده کردن کتاب برای بزرگسالان است. چنانکه حضرت مولانا می‌فرمایند:

چونکه باکودک سروکارت فتاد                     هم زبان کودکی بایدگشاد

کسی که کتاب برای کودکان ونوجوانان می‌نویسد باید در هر کلمه و هر سطر اندیشه کند و دکتر حجوانی اندیشمندی است که اندیشه‌ورزی را یاد می‌دهد.

هنگامی که خرد جمعی در خانه کتاب به بزرگداشت از دکتر حجوانی هم‌داستان شد، همه بی‌ذره‌ای تردید موافقت کردند. وقتی با دوستان و همکاران ایشان این مهم را در میان گذاشتیم همه استقبال کردند. محبوبیت و علاقه دانشجویان و همکاران دکتر حجوانی و نیز فروتنی و همکاری ایشان کار را برای ما آسان کرد.کارنامه دکتر حجوانی راکه مرور می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ایشان یک نهاد ساز است که نهادهایش نسل پروری بدنبال داشته، به سخن دیگر نهال‌هایی که در نهادها کاشته بسیاری به درخت‌های تناوری بدل شده است که هریک امروز سایه ساری دارند. از تلاش‌های مطبوعاتی او گفتم، وجه دیگر دکتر حجوانی اهتمام به مباحث تئوریک در عرصه کتاب کودک و نوجوان است. دکتر حجوانی به‌درستی پایه‌ها را به خوبی شناخته است و همزمان با کارهای جاری و روزمره و آنی به فکر کارهای آتی برمبنا و پایه درست بوده است.

سلامتی و پویایی برای دکتر حجوانی و نیز همه کسانی که در راه اعتلای فرهنگ می‌کوشند از خداوند مهربان مسألت دارم.

نیکنام حسینی‌پور، فریدون عموزاده خلیلی، علی‌اصغر سیدآبادی، رضا هاشمی‌نژاد، نادر قدیانی، عبدالعظیم فریدون، شهرام اقبال‌زاده، فتح‌الله فروغی، مجید راستی، حمید رضا شاه آبادی، پیروز قاسمی، عزت الله الوندی، سیدعلی کاشفی خوانساری، حسین فتاحی، اسدالله شعبانی، شهلا انتظاریان، آتوسا صالحی، خانواده مهدی حجوانی و جمعی از نویسندگان و ناشران در این مراسم حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها