یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
زندگینامه و خاطرات جهادگران در سالروز عملیات ثامن‌الائمه رونمایی می‌شود

حجت ترشیزی، مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در نشست معرفی فعالیت‌های این مرکز و برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس، بیان کرد: دو کتاب زندگینامه از ایثارگران خراسان شمالی و کتاب‌هایی با موضوع خاطرات جهادگران، در حاشیه سی‌اُمین گردهمایی «فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد» که از ساعت 8 تا 12 روز پنجشنبه 5 مهر همزمان با سالروز آغاز عملیات ثامن‌‌الائمه (ع) در سالن همایش‌های خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری با موضوع تشریح برنامه‌های امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، امروز (یکشنبه 1 مهر) همزمان با هفته دفاع مقدس، با حضور حجت ترشیزی، مدیرکل امور ایثارگران این وزارتخانه برگزار شد.
 
وی در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: بیش از سه میلیون سند در کل کشور در ارتباط با جنگ جهاد جمع‌آوری شده که تاکنون کار ساماندهی بیش از دو میلیون نسخه از آن‌ها در 27 مرحله انجام شده است. در ادامه با دستورالعمل‌های خاص این اسناد اسکن و تاکنون نیز یک‌ و نیم میلیون نسخه سند که حاکی از فعالیت‌های مختلف جهاد در دوران دفاع مقدس دارد در نرم‌افزار وارد شده است.
 
ترشیزی درباره فعالیت انتشارات این مرکز نیز اظهار کرد: انتشارات اداره‌کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، از دو سال پیش به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد. البته از همان سال‌های پس از جنگ کارهایی در این زمینه صورت گرفته که سعی کردیم انتشارات را در اداره‌کل رونق دهیم. حدود 40 عنوان کتاب در زمینه‌هایی همچون وصیت‌نامه، خاطره و ... در مجموعه‌ای کلی با عنوان «رهیافتگان» در دست تدوین داریم.
 
مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، افزود: از دیگر برنامه‌های انتشارات می‌توان به تدوین کتاب‌های مربوط به قرارگاه‌های هر استان اشاره کرد که تاکنون چهار عنوان از این مجموعه به چاپ رسیده و کتاب قرارگاه نجف نیز در دست چاپ است. همچنین کتاب‌های خوبی در زمینه تاریخ شفاهی جنگ در معاونت امور ایثارگران انجام شده است. نصرت‌الله محمودزاده ازجمله نویسندگان مطرح کشور است که چهار عنوان کتاب با وی در دست انجام داریم. کتاب‌هایی نیز از سوی مسئولان مراکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع استان‌ها در دست کار است.


وی با اشاره به رونمایی از 6 عنوان از کتاب‌های این حوزه همزمان با سالروز عملیات ثامن‌الائمه (ع)، گفت: دو کتاب زندگینامه از خراسان شمالی و کتاب‌هایی با موضوع خاطرات جهادگران، در حاشیه سی‌اُمین گردهمایی «فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد» که از ساعت 8 تا 12 روز پنجشنبه 5 مهر همزمان با سالروز آغاز عملیات ثامن‌‌الائمه (ع) در سالن همایش‌های خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد. در این گردهمایی مقامات لشکری و کشوری، تعدادی از اعضای جهادگر کابینه دولت و پیشکسوتان دفاع مقدس حضور دارند.
 
ترشیزی در ادامه بیان کرد: تاکنون 6 نمایشگاه سندی و نمایشگاه‌های نقشه و عکس درباره فعالیت‌های جهادگران در دوران دفاع مقدس برگزار شده است. از دیگر کارهای مهم انتشارات مرکز امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، تدوین «اطلس جنگ جهاد» در قالب کتاب و نرم‌افزار است. در این طرح بیش از دو هزار و 500 نقشه عملیاتی در قالب GIS نیز گردآوری شده است. بستر کار براساس شیدهای معتبر از سوی سازمان‌های جغرافیایی بود. این پروژه در سه فاز صورت گرفت که فاز نخست مربوط به عملیات‌های والفجر 8 و فاو، فاز دوم مربوط به کل منطقه جنوب و فاز سوم مربوط به اطلس منطقه غرب و شمال‌غرب کشور است.
 
مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: در معاونت فرهنگی مرکز امور ایثارگران همچنین بیش از چندین نرم‌افزار چند رسانه‌ای تولید شده که می‌تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. در نرم‌افزار «بی‌سنگران 1» سعی کردیم هرآنچه یک محقق برای پژوهش در این حوزه نیاز دارد، فراهم کنیم. این نرم‌افزار حاوی 20 کلیپ، 25 کتاب، زندگینامه‌های شهدای جهادگر و مواردی دیگر است.
 
وی با اشاره به همکاری مرکز امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با دیگر مراکز و نهادها، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بسیج، ارتش و سپاه از مراکز و نهادهایی است که در زمینه‌های مختلف با آن‌ها تفاهم‌نامه امضا کرده و همکاری داریم. در جلسه‌ای که اخیرا با سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای به امضار رسید که براساس آن نقش جهاد در گالری‌های موزه و آثار بنیاد پررنگ‌تر دیده شود. در راستای معرفی نقش و عملکرد مهندسی رزمی جهاد در جنگ، هفت جلد کتاب تدوین شده است.  تاکنون بالغ بر 40 مستند نیز تولید شده که بیش از 20 مورد آن‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است.
 
ترشیزی درباره ایجاد سامانه جامعه اطلاعات و آمار نیز تصریح کرد: برای ایجاد بسترهای اطلاعاتی، نیاز به یک سامانه جامع و متمرکز داشتیم که در این راستا سامانه «ایثار و جهاد» به نشانی Isarjahad.ir راه‌اندازی شد. از همه ایثارگران کشور تقاضا می‌کنیم برای تکمیل بانک اطلاعاتی و خدمات‌رسانی بهتر، در سامانه ثبت‌نام کنند.


مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: جهاد سازندگی یک نهاد انقلابی ابتکاری بود که توسط امام خمینی (ره) در سطح وسیعی از جامعه مطرح و کارهای بسیاری انجام داد. اگر ما امروز آیات جهادی قرآن را به‌عنوان جهاد سازندگی مطرح می‌کنیم، به‌خاطر ابتکار امام (ره) است. این نهاد انقلابی کارهای بسیار زیادی در سطح کشور انجام داده است. نظام ما یه نظام انقلابی است لذا مدیریت جهادی ازجمله فرهنگ‌‌هایی است که باید در آن پررنگ باشد.
 
وی در معرفی برخی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، گفت: گرامیداشت یاد و خاطره جهادگران در هفته دفاع مقدس هرسال، بزرگداشت و غبارروبی مزار شهیدان در همه استان‌ها، دیدار با خانواده شهدا، همترازسازی بیش از 700 فرمانده گردان به بالا براساس آئین‌نامه سازمان امور استخدامی، ارائه خدمات اجتماعی، مددکاری، اشتغال و مسکن، ایجاد قرارگاه‌های راهیان نور جنوب و غرب کشور در خوزستان و کردستان، برنامه یک روز با خانواده ایثارگران و معرفی شهید شاخص از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که از سوی جهاد انجام می‌شود. تاکنون 6 شهید شاخص معرفی شده و امسال نیز شهید محمدحسن کسائی، فرمانده تیپ 57 رزمی فجر آذربایجان به‌عنوان شهید شاخص معرفی و نرم‌افزار ویژه‌ای نیز در این زمینه رونمایی خواهد شد. برنامه‌های مختلفی در معرفی بهتر این شهید در آئین‌های مختلف و کاروان‌های راهیان نور، صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها