شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
ضیافت افطاری رئیس جمهوری و حضور پررنگ اهالی قلم

​ضیافت افطاری رئیس جمهوری، در حالی برگزار شد که علاوه بر حواشی غیبت هنرمندان بزرگ و دغدغه‌مند، تاکیدی بر جایگاه و اهمیت کتاب بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ماه ‌مبارک رمضان امسال نیز قرار دیدار اهالی فرهنگ و هنر با رئیس جمهوری برگزار شد. شب سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، نهاد ریاست جمهوری جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی از صنوف مختلف از‌‌جمله سینماگران و البته نویسندگان و اهالی قلم گرد هم آمدند. برخی از چهره‌ها اما از چند روز پیش، با انتشار پیام در فضای مجازی اعلام کردند که نمی‌آیند!

دغدغه‌ غائبان بی‌تردید، دغدغه مهمان رئیس جمهوری هم بود و به نظر می‌رسد که هنرمندان و اهالی فرهنگ که دعوت روحانی را پذیرفتند فرصت هر چند کوتاه دیدار را برای بیان مطالبات صنف خود را غنیمت شمردند.

انعکاس اخبار ضیافت خرداد‌ماه 97 حتی بعد ازچند روز در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی ادامه دارد. شاید به نظر برخی مخاطبان، موضوع نه به دعوت رئیس جمهوری مهم‌ترین موضوع خبر این ضیافت باشد اما می‌توان به موضوع را از زاویه دید فعالان نیز نگاه کرد.

دعوت نهاد ریاست جمهوری از بیش از 150 اهل قلم از‌جمله ناشران، نویسندگان و مترجمان کشور برای حضور در این ضیافت که با اهتمام موسسه خانه کتاب همراه بود، نشان از توجه به کتاب، به‌عنوان مهم‌ترین بخش فرهنگ بود، بنابراین دعوت بالاترین مقام اجرایی کشور فقط به معنای دورهمی ساده نیست و اعلامی برای اهمیت جایگاه فرهنگ در جمهوری اسلامی است.  

توجه به لزوم حضور فعالان نشر شهرستانی در ضیافت افطاری رئیس جمهوری را می‌توان همسو با تحقق شعار «ایران، تهران نیست» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعبیر کرد. بیان دغدغه فعالان صنوف مختلف از تریبون یک دورهمی و در ساختمان ریاست جمهوری به‌عنوان تنها رئیس قوه انتخابی کشور به معنای فرصت برای بیان آزاد و بی‌واسطه هنرمندان با رئیس جمهور است.
 
از بین 150 اهل قلمی که برای حضور در مهمانی رئیس جمهوری حضور داشتند، می‌توان به چند دسته اشاره کرد. نخست مدیران نشر، مانند محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیر عامل موسسه خانه کتاب،‌ رضا صالحی امیری؛ وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ احمد مسجد‌جامعی؛ عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، حسن بلخاری؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران و مهر‌زاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

دومین دسته فعالان نشر که در مهمانی رئیس جمهوری حاضر بودند، شامل محمود آموزگار،‌ رئیس انجمن ناشران و کتابفروشان تهران،‌ امیر حسین‌زادگان؛ مدیرمسئول انتشارات ققنوس، هومان حسن‌پور، مدیرمسئول انتشارات آریابان، نادر قدیانی؛ مدیرمسئول انتشارات قدریانی،  داوو موسایی؛ مدیر مسئول انتشارات فرهنگ معاصر، علی‌اکبر تورانیان؛ مدیر مسئول انتشارات شهراب، مهدی داودی‌پور؛ مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و سید‌علی کاشفی خوانساری؛ سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان،‌ شهرام پازکی؛‌ عضو هیات علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر ایران، همچنین احسان عباسلو؛ مترجم در این ضیافت حضور داشتند.   
 
محمود دولت‌آبادی، مجید قیصری، فریدون عموزاده‌خلیلی، شقایق قندهاری، سیروس نصراله‌زاده، عسگر بهرامی، غلامرضا سحاب، سید‌جواد طباطبایی، علیرضا سحابی نسب، عبدالحبار کاکائی، علی ثابت و محمد‌تقی حق‌بین از دیگر اهالی قلم حاضر در این ضیافت بودند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها