یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کشور در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتاب نیازمند تحول اساسی است

مجید صحاف، رئیس دومین همایش ملی «کتاب و نشر» در آیین اختتامیه این همایش بر ایجاد تحول اساسی در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتاب در کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دومین همایش ملی «کتاب و نشر» امروز (24 بهمن‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید صحاف، رئیس همایش و داریوش مطلبی، دبیر علمی همایش در مجموعه باغ کتاب برگزار شد.
 
مجید صحاف در این مراسم اظهار کرد: ما باید در زمینه‌های سخت‌افزاری مانند تولید کتاب، ساخت کتابخانه، بحث کاغذ و یارانه دولتی و همچنین در زمینه نرم‌افزاری مانند فرهنگ مطالعه، نیازسنجی مخاطب، ذائقه‌سازی مخاطب و تبلیغات و بازاریابی و مصرف و فروش کتاب به دنبال تحول اساسی باشیم.
 
رئیس دومین همایش ملی «کتاب و نشر» ادامه داد: این تحولات تنها با نگاه به ظرفیت‌های درونی و بومی از یک طرف و التزام به نگاه علمی از سوی دیگر، حاصل می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: شکاف بین تجربه و دانش بزرگ‌ترین نقص در کشور ما خاصه در صنعت نشر مشهود است که امیدواریم با استمرار برگزاری این‌گونه همایش‌ها برطرف شود.
 
صحاف افزود: ظرفیت‌ها، تجربه‌ها و دانش‌های دیگری در حوزه نشر نهفته است که باید در یک قلمرو علمی متمرکز شده تا آینده پر از بحران و چالش نشر را مدیریت کنیم.
 
وی تأکید کرد: در همایش ملی «کتاب و نشر» افق نگاه‌مان این است که باید سعی کنیم بدنه دانشگاهی را به بدنه سنتی نشر گره بزنیم و پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت خلاءها و آسیب‌هایی که در بدنه نشر وجود دارد، سوق دهیم.
 
داریوش مطلبی، دبیرعلمی دومین همایش ملی «کتاب و نشر» نیز اظهار کرد: نگاهی گذرا به مقاله‌های منتشر شده در زمینه‌های «بازاریابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در صنعت نشر» و «نظام آموزش و پرورش و کتابخوانی» نشان می‌دهد که این محورها از دغدغه‌های اصلی صنعت نشر و کتابخوانی به شمار می‌آیند.
 
وی افزود: بعد از اتمام نخستین دوره همایش ملی «کتاب و نشر» بلافاصله فراخوان سراسری دومین دوره آن منتشر شد. تعداد 70 عنوان چکیده به دبیرخانه واصل شد و مورد داوری قرار گرفت که از آن میان 55 چکیده پذیرفته شد.
 
دبیرعلمی دومین همایش ملی «کتاب و نشر» بیان کرد: در این همایش همچون همایش دوره نخست، تلاش شد راهنمایی نویسندگان برای اصلاح مقاله‌ها مدنظر قرار بگیرد. بنابراین در این دوره در برخی موارد مقاله‌ها بیش از 3 یا 4 بار مورد بازبینی قرار گرفتند. در نهایت، 11 مقاله در قالب شفاهی و 5 مقاله در قالب پوستر پذیرفته شدند. در این میان 4 مقاله در حوزه نشر و کتاب فرصت ارائه پیدا کردند.
 
مطلبی توضیح داد: بررسی‌ کتاب‌های منتشر شده در این حوزه نشان می‌دهد که منابع اطلاعاتی حوزه نشر بسیار اندک هستند؛ شاید علت آن از نبود رشته دانشگاهی در حوزه نشر به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد نشأت می‌گیرد.
 
وی در پایان، اظهار کرد: امیدواریم برگزاری همایش‌های این‌چنینی ضمن این‌که امکان تبادل‌نظر میان کارشناسان را فراهم کند بلکه برخی خلاء‌های دانشی و اطلاعاتی این حوزه را پوشش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها