چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
چند سکه بهار آزادی در سال 1392 به برگزیدگان جوایز ادبی اهدا شد؟

جوایز کتاب هر ساله با هدف تشویق پدیدآورندگان برای خلق آثار فاخر برگزار می‌شوند. گزارش پیش رو ضمن تشریح جوایز کتاب برگزار شده در سال 1392، تعداد سکه‌هایی را که به برگزیدگان هر جایزه اهدا شده است را شفاف سازی می‌کند تا نشان دهد که با تصمیم اخیر وزارت ارشاد؛ چند سکه برای اهدای جایزه ادبی به بنیاد ادبیات داستانی واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب، در سال 1392 یک دوره جایزه گام اول، یک دوره جایزه جلال آل احمد، سه دوره جایزه کتاب فصل، یک دوره جایزه نقد کتاب، یک دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و یک دوره جایزه کتاب سال برگزار شد.

جایزه گام اول:
براساس آیین‌نامه جایزه گام اول، برگزیدگان این جایزه، هر کدام 5 سکه و شایسته تقدیران آن، هر کدام 2 سکه دریافت می‌کنند. 

جایزه گام اول در سال 1392، 8 اثر برگزیده (یک اثر مشترک در حوزه شعر کلاسیک و یک اثر مشترک در حوزه علوم قرآنی) و 7 اثر شایسته تقدیر (یک اثر مشترک در حوزه کلام) داشت. 

در مجموع جایزه گام اول در سال1392، 46 سکه اهدا کرده است.

با توجه به تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) جایزه گام اول: در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار می‌گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش ویژه جوانان معرفی می‌شود و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال می‌شود.

جایزه نقد کتاب:
براساس آیین‌نامه جایزه نقد کتاب، برگزیدگان این جایزه 10 سکه و شایسته تقدیران آن 5 سکه دریافت می‌کنند.

جایزه نقد کتاب در سال 1392، 9 اثر برگزیده و 4 اثر شایسته تقدیر داشت. همچنین این جایزه در سال 1392، در بخش جنبی، یک منتقد پیشکسوت معرفی کرد که 5 سکه به آن اهدا شد و دو نشریه ممتاز مشترک معرفی کرد که به هر کدام از این نشریات، 2 و نیم سکه اهدا شد.

بنابراین، در مجموع جایزه نقد کتاب در سال 1392، 120 سکه اهدا کرده است.

براساس تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز این جایزه، به کار خود با قوت ادامه می‌دهد.



جایزه کتاب فصل:
براساس آیین‌نامه جایزه کتاب فصل، برگزیدگان این جایزه 5 سکه و شایسته تقدیران آن 3 سکه دریافت می‌کنند. 

در سال 1392، جایزه کتاب فصل در سه دوره (دوره‌های 25، 26 و 27) برگزار شد؛ دوره 27 جایزه کتاب فصل (ویژه پاییز 1392) 7 اثر برگزیده و 22 اثر شایسته تقدیر داشت. در مجموع در این دوره، 80 سکه تمام بهار آزادی و 18 نیم سکه بهار آزادی اهدا شد.

دوره 26 جایزه کتاب فصل (ویژه تابستان 1392) 10 اثر برگزیده و 30 اثر شایسته تقدیر داشت. در مجموع در این دوره، 105 سکه تمام بهار آزادی، 21 نیم سکه بهار آزادی و 6 ربع سکه بهار آزادی اهدا شد.

دوره 25 جایزه کتاب فصل (ویژه بهار 1392) 9 اثر برگزیده و 17 اثر شایسته تقدیری داشت. در مجموع 78 سکه تمام بهار آزادی، 12 نیم سکه بهار آزادی و 4 ربع سکه بهار آزادی اهدا شد.

با توجه به تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه می‌یابد، اما مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف می‌شود.

جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران:
براساس آیین‌نامه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، این جایزه فقط اثر برگزیده دارد و در نتیجه در هیچ دوره‌ای اثر یا آثار شایسته تقدیری نداشته است. در این آیین‌نامه آمده است که به اثر برگزیده 50 سکه تمام بهار آزادی تعلق می‌گیرد اما سال گذشته (1392) به دلیل کمبود بودجه، این رقم به 30 سکه بهار آزادی تقلیل یافت.

جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1392، 21 اثر برگزیده داشت که 12 اثر به بخش مطالعات اسلامی و 9 اثر به بخش مطالعات ایرانی مربوط می‌شدند.

در جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ممکن است بر حسب سال برگزاری جایزه، یک بخش ویژه برگزار شود و در آن پژوهشگر یا پژوهشگران برگزیده نیز معرفی و به آنها جایزه اهدا شود.

با توجه به تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) این جایزه در بهارستان می‌ماند.

جایزه کتاب سال:
براساس آیین‌نامه جایزه کتاب سال، برگزیده‌های این جایزه 50 سکه تمام بهار آزادی و شایسته تقدیران آن 12 سکه تمام بهار آزادی دریافت می‌کنند. این قانون در سال 1392 برای برگزیدگان به دلیل کمبود بودجه، به 30 سکه تمام بهار آزادی تقلیل یافت.

جایزه کتاب سال در سال 1392، 5 اثر برگزیده و 41 اثر شایسته تقدیر داشت. با اِعمال تغییرات در میزان جوایز سال گذشته، در مجموع، در بخش برگزیده‌ها 120 سکه اهدا شد که از آن میان، 118 سکه، تمام بهار آزادی و 4 سکه، نیم بهار آزادی بودند.

همچنین درسال 1392 در بخش شایسته تقدیران، در مجموع 365 و نیم سکه اهدا شد که از آن میان، 363 سکه، تمام بهار آزادی و 5 سکه، نیم بهار آزادی بودند.

با توجه به تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) این جایزه در بهارستان می‌ماند.

جایزه جلال آل احمد:
براساس آیین‌نامه جایزه جلال آل احمد، برگزیدگان این جایزه، هر کدام 110 سکه و شایسته تقدیران آن هرکدام 25 سکه دریافت می‌کنند.

جایزه جلال آل احمد در سال 1392 اثر برگزیده نداشت اما 4 اثر (یک اثر مشترک) را به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی کرد؛ بنابراین، این جایزه در سال 1392 با درنظر گرفتن یک اثر مشترک نامبرده در بالا، در مجموع 75 سکه اهدا کرده است.

با توجه به تصمیم جدید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی این جایزه، از سوی وزارتخانه ارشاد به بنیاد شعر و ادبیات داستانی تفویض شد.

جایزه کتاب خلیج فارس
در سال 1392 جایزه کتاب خلیج فارس و جایزه پروین اعتصامی به دلیل دو سالانه بودن، برگزار نشدند. جدید‌ترین دوره این جوایز سال 1391 برگزار شده‌ است.

جایزه پروین اعتصامی

 از امسال جایزه پروین اعتصامی بنا به تصمیم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب) به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار شد.

براین اساس برگزیده‌های این جایزه 30 سکه و شایسته تقدیر 10 سکه می‌گیرند.

این جایزه در سال 1391 بر اساس 2 برگزیده و 15 شایسته تقدیر 160 سکه اهدا شده است.

* در این باره بخوانید:
دبیر کارگروه بازنگری جوایز کتاب در نشست خبری اعلام کرد/ جوایز «جلال» و «پروین» به بنیاد ادبیات رفتند، «کتاب سال» در بهارستان ماند/ اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها