یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
توجه به پیوند کودکان با فضای معنویت انقلاب

علیرضا قزوه، شاعر نام‌آشنای کشور، توجه به ادبیات کودک و نوجوان انقلاب را گامی مهم در بیمه کردن تفکر کودکان و نوجوانان و ایجاد پیوند و آشتی میان آن‌ها با فضای معنویت انقلاب عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین شب شعر كودكان و نوجوانان حوزه هنری با حضور جمعی از شاعران نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان، شب گذشته در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
علیرضا قزوه در ابتدای مراسم با اشاره به سابقه کم‌رنگ شعر کودک و نوجوان در مقایسه با سابقه یک‌هزار و صد ساله ادبیات و شعر فارسی، اظهار کرد: درخشان‌ترین دوره ادبیات و شعر كودك و نوجوان از حدود 50 سال پیش آغاز و به صورت تخصصی به آن پرداخته شد به طوری كه امروز مرز بین شعر كودك و نوجوان با شعر بزرگسال کاملاً مشخص و مشهود است.

قزوه تصریح كرد: در زمینه شعر كودك و نوجوان چندین شاعر نام آشنا در کشور داریم كه هرچند در مقایسه با شاعران بزرگسال تعداد چشمگیری ندارند اما از روند رو به رشد خوبی برخوردارند.

وی ادامه داد: از بین شاعران بزرگسال مطرح كشور تعداد بسیار كمی از آن‌ها به شعر كودك و نوجوان علاقه نشان داده‌اند، که در این میان می‌توان به مرحوم قیصر امین‌پور و سلمان هراتی اشاره کرد که مجموعه‌های بسیار موفقی برای نوجوانان خلق كرده‌اند.

قزوه افزود: متاسفانه تعداد شاعرانی كه دغدغه آنها ادبیات كودك و نوجوان باشد بسیار كم است و در پرونده ادبی بسیاری از شاعران مطرح، تعداد شعرهای كودك و نوجوان به تعداد انگشت‌های یك دست هم نمی‌رسد.
 
مدیر مركز آفرینش های ادبی با تاکید بر این مطلب که کودکان و نوجوانان بیش از بزرگسالان در معرض تهاجم فرهنگی قرار دارند، تصریح کرد: توجه به ادبیات كودك و نوجوان اصلی ضروری است و می‌تواند تفكر بچه‌ها را بیمه کرده و آن‌ها را با فضای معنویت انقلاب پیوند دهد.

وی افزود: تا به‌حال در بین برنامه‌های مختلفی که در این حوزه اجرا شده، ادبیات كودك و نوجوان سهم كمتری داشته است. امیدواریم برگزاری این چنین نشست‌هایی زمینه‌ساز برنامه‌ریزی برای تشکیل جلسات تخصصی‌تر و با محتوای بالاتر باشد.

قزوه در ادامه درباره کودکان دیروز یادآوری کرد: در زمان گذشته شخصیت های بزرگی آمدند و در مکتب‌خانه‌ها با زبان بزرگسال با کودکان حرف زدند، مانند پندهای حكیم فردوسی در شاهنامه، داستان‌های نظامی و اشعار حكمت‌آموز حافظ، اما نزدیك‌ترین اشعار به زبان كودكان، حكایات سعدی بود.

قزوه با اشاره به این‌که قالب شعر كودك و نوجوان به قالب دو بیتی نزدیك است، افزود: سهل و ممتنع بودن یکی از ویژگی‌های شعر سعدی است که در عین حال که آسان‌ترین قالب است سخت‌ترین قالب هم محسوب می‌شود و به قالب شعر کودک و نوجوان بسیار نزدیک است.

وی اظهار امیدواری کرد: با فعالیت بیشتر شاعران بزرگسال در این عرصه در آینده توازنی بین شاعران بزرگسال و کودک و نوجوان ایجاد شود.

در ادامه برنامه بابك نیك‍ طلب، از شاعران حوزه کودک و نوجوان با اشاره به حضور پرشور بچه‌ها در مراسم‌های مذهبی، تصریح کرد: هنوز یك مجموعه مناسب برای كودكان با موضوع نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و عزاداری نداریم در حالی كه كودكان در تمامی این آیین‌ها در صف اول قرار دارند و در این‌گونه مراسم‌ها تعداد آنها بیشتر از بزرگسالان است.

وی ادامه داد: با این‌که افراد زیادی در زمینه شعر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند اما آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند به وظایفشان عمل کنند.

نیک‌طلب با تاکید بر اهمیت توجه به شناخت مخاطب افزود: شاعران بیشتر از آن‌که برای بچه‌ها شعر بگویند برای دل خودشان شعر می‌سرایند و بیشتر از آن‌که بخواهند زبان و دنیای کودکان را بفهمند انتظار دارند بچه‌ها زبان آن‌ها را درک کنند.

این شاعر کودک و نوجوان تصریح کرد: البته اخیراً شاعران تا حدی مخاطب سنج شده‌اند اما مسوولان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند ارتباط عمیقی با مخاطبان حوزه کودک و نوجوان برقرار کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسات و نشست‌ها و هم‌اندیشی بتوان تعامل خوبی بین حوزه هنری و کانون پرورش فکری برقرار کرد.

نخستین شب شعر كودكان و نوجوانان حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، ناصر كشاورز، جواد محقق، محمد سرشار، موسی بیدج، افسانه شعبان‌نژاد، محمدكاظم مزینانی، بابك نیك‌طلب، رودابه حمزه‌ای، حمید هنرجو، مریم اسلامی، كمال شفیعی، عزت‌الله الوندی، طیبه شامانی، سعیده موسوی‌زاده، محمد سرور رجایی و جمعی از شاعران و هنرمندان، شنبه 26 بهمن‌ماه 1392 از ساعت 16 در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد./

در این مراسم شاعران کودک و نوجوان به شعرخوانی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط