سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
نقد 6 کتاب دیگر در چهارمین «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»

چهارمین مجلد از مجموعه «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» به نقد 6 کتاب از آثار نویسندگان خارجی و داخلی درباره انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چهارمین مجلد از مجموعه نقد آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامی را منتشر کرد.

در فصل‌های ششگانه این اثر، 6 کتاب درباره انقلاب اسلامی ایران از سوی محققان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و به مدیریت داوود قاسم‌پور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

کتاب‌ «دو انقلاب ایران» با عنوان فرعی مدرنیته، جامعه مدنی، مبارزه طبقاتی، نخستین این آثار است که از سوی رشید جعفرپور نقد و بررسی شده است.

این کتاب، نوشته مسعود کمالی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه‌های سوئد است که از سوی انتشارات «گیت» در انگلستان منتشر شد و سپس «نشر دیگر» آن را در سال 1381 منتشر کرد. نویسنده در پیشگفتار می‌نویسد: «نه انقلاب اسلامی ایران انقلابی به تمام معنی ملی بود و نه حتی انقلاب مشروطیت تحولی خاص ایرانی و پدیده‌ای به غایت ایرانی بود... انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، انقلاب‌هایی مدرن بودند که در چارچوب مدرنیزاسیون جامعه ایرانی و در بستر جهانی تحولات مدرن به وقوع پیوست.»

«نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» ارزیابی احمد فریدونی را بر کتاب «سروها در باد» در فصل دوم منتشر کرده است. در «سروها در باد» محمود ستایش، تدوین‌گر اثر، با توجه به یادداشت‌های امیراصلان افشار، آخرین رییس تشریفات حکومت پهلوی به مرور روز‌های آخر حضور محمد‌رضا شاه‌ در تهران می‌پردازد.

«اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی» دیگر کتابی است که با نقدی از ابوالفضل حلیم زمهریر در «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» منتشر شده است.

«اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی» نوشته محمد کاتوزیان، بررسی مستندی از تحولات اقتصاد ایران از ابتدای مشروطه تا انقلاب اسلامی به موازات گزارشی تاریخی از فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی ایران در چهار مرحله «دولت و انقلاب»، «دولت و ضد انقلاب»، «فترت، دموکراسی و دیکتاتوری» و «استبداد نفتی و توسعه اقتصادی در سال‌های 32 تا 57» ارایه داده است.

چهارمین کتاب مورد بررسی در «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»، «ریشه‌های انقلاب ایران» نام دارد که از سوی روح‌الله سلطانیان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این کتاب نوشته «نیکی ار. کدی» استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است که توسط عبدالرحیم گواهی ترجمه شده است. دین و جامعه ایران تا آغاز قرن نوزدهم، استمرار و تغییر در عهد قاجاریه(1890ـ1794)، اعتراض و قیام (1941ـ1890)، جنگ و رضاشاه (41 ـ1914)، جنگ جهانی دوم و مصدق (53 ـ1941)، دیکتاتوری سلطنتی(77ـ1953) و تفکر سیاسی جدید برخی از فصل‌های این کتابند.

تحلیلی از سوی فرج‌الله عزیزی بر کتاب «ایستاده بر آرمان» نوشته علی غریب که می‌کوشد با ایجاد شبهه در برخی از حقایق تاریخی و چشم پوشیدن بر آن‌ها به تحلیل انقلاب اسلامی ایران بپردازد، در فصل پنجم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» آمده است.

کتاب «فرار فروهر» نوشته اسماعیل فصیح، آخرین فصل کتاب چهارم «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» است. این کتاب را مهدی حق‌بین مورد نقد و بررسی قرار داده است.

«فرار فروهر» اثری در قالب رمان است که داستان آن از سوی جلال آریان روایت می‌شود. شوهر دوست فرنگیس (خواهر جلال) همراه با یک قوطی اسید و چاقو از آسایشگاه روانی فرار کرده و همسرش بسیار نگران اوست. مرد فراری «دکتر فروهر» است که تحقیقات زیادی درباره تاریخ و رسم و رسوم ایران انجام داده است. جلال در پی دکتر فروهر است و یادداشت‌های او را می‌خواند. یادداشت‌های دکتر فروهر، نگاهی گذرا به تاریخ ایران از دوران هخامنشی تا سال‌های دهه 70 دارد و این زمان را به گونه‌ای مرور می‌کند که گویی 60 ، 70 سال طول کشیده است.

کتاب چهارم «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» را مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه در  164 صفحه، با قطع وزیری و به بهای 51‌هزار ريال در مهرماه 92 روانه بازار نشر کرده است.

پیش از این کتاب اول، دوم، سوم و پنجم «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط