یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
«پژوهشنامه انقلاب اسلامی» حوزه‌های مغفول انقلاب را می‌بیند

در اثری با عنوان «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» که به کوشش مشترک رحیم نیکبخت و مجتبی سلطانی احمدی در دست انجام است، به اشخاص، محافل و مراکز مذهبی مغفول مانده در پژوهش‌های انقلاب اسلامی پرداخته خواهد شد.-

رحیم نیکبخت، پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در کتابی با عنوان «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» با همکاری مجتبی سلطانی احمدی به سه موضوع مغفول‌ مانده درباره انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.

وی درباره حوزه‌های مغفول‌ مانده انقلاب اسلامی توضیح داد: نخستین موضوع، افراد تاثیرگذار در حوزه انقلاب اسلامی‌اند که با آن که نقش مهمی در پیش‌برد اهداف انقلاب داشته‌اند اما کمتر از آن‌ها یاد شده است. این اشخاص اختصاص به تهران ندارند. آیت‌الله حق‌شناس در جهرم، شهید عبد‌الرحیم ربانی شیرازی و شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی از جمله این افراد محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی افزود: محافل موثر در بروز انقلاب اسلامی، از موضوع‌های مورد بحث در این پژوهش خواهد بود. این بخش به کانون‌ها و انجمن‌های موثر خواهد پرداخت.

وی درباره دیگر موضوعی که «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» به آن خواهد پرداخت، گفت: مسجد‌ها، حسینه‌ها و سایر مراکز مذهبی که در به ثمر رسیدن انقلاب سهم داشته‌اند، دیگر موضوعی خواهد بود که در این پژوهش به آن توجه خواهد شد. برای مثال حسینیه ارشاد سهم مهمی در گردآمدن احزاب و گروه‌ها در کنار هم ایفا کرد.

نویسنده «مبدا نهضت» درباره چگونگی انجام پژوهش کتاب «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» توضیح داد: با توجه به مسوولیت‌هایی که در 12 سال گذشته در مرکز اسناد انقلاب اسلامی داشته‌ام، با پژوهشگران بسیاری در حوزه تاریخ شفاهی و تاریخ منطقه‌ای آشنا شدم و قرار است از سوی آنان مقاله‌هایی درباره موضوع‌های یاد شده ارایه شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون 20 مقاله دریافت شده است، ادامه داد: به این ترتیب، 40 درصد کار پژوهش به انجام رسیده است. مقاله‌هایی با موضوع‌های «فلسطین و انقلاب اسلامی» و «فعالیت‌های فرهنگی آیت‌الله بهشتی» برخی از آثار دریافتی‌اند.

نیکبخت تصریح کرد: با توجه به این ‌که کتاب «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» از سوی خانه کتاب  و به دنبال دو کتاب «مبدا نهضت » و «نامه نیمه‌ خرداد» به چاپ می‌رسد، مقاله‌های ارسالی از اصول مقاله‌‌نویسی مصوب خانه کتاب پیروی می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری از این‌که «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» تا سالروز انقلاب اسلامی منتشر شود، گفت: این کتاب در دو جلد هزار و 500 صفحه‌ای تدوین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها