سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
برگزيدگان جشنواره شعر فجر: ضیافت شعر را همیشگی کنید

برخی از برگزیدگان، در حاشیه آیین پایانی ششمین جشنواره شعر فجر، دیدگاه‌های خود را نسبت به اين جشنواره با «ایبنا» در میان گذاشتند. برپایی کارگاه‌های نقد و بررسی شعر، حذف نکردن شانس شاعران برای کسب رتبه نخست یا دوم و فعالیت دایمی دبیرخانه این جشنواره از جمله پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی این شاعران بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین پایانی ششمین جشنواره شعر فجر عصر دیروز (یک اسفند) با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر، جمعی از شاعران و مسوولان در تالار وحدت برگزار شد.

این جشنواره پس از بررسی بیش از پنج هزار اثر از هزار و 550 شاعر از سراسر کشور ، 16 برگزیده خود را در بخش‌های مختلف سنتی، سپید و نیمایی، ترانه و سرود، کودک و نوجوان و بخش پژوهش معرفی کرد.

در حاشیه این مراسم «ایبنا» گفت‌و‌گویی با برخی از برگزیدگان بخش‌های مختلف، که اغلب از میان جوانان بودند، داشت و دیدگاه‌های آن‌ها را نسبت به جشنواره جویا شد.

جشنواره، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر
امینه دریانورد،
برگزیده دوم بخش سرود و ترانه، هر اقدامی در عرصه شعر و از جمله برپایی جشنواره شعر فجر را مثبت دانست و گفت: هر اتفاقی در زمینه شعر موثر و مثبت است و به‌طور حتم برگزیده شدن در جشنواره‌ها و جایزه‌های شعری انگیزه‌ای برای ادامه مسیر شاعر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد، جشنواره در سال‌های آینده به صورت گسترده‌تر و پربارتر برگزار شود.

قربان بهاری، برگزیده سوم بخش سپید و نیمایی، با تاکید بر این موضوع، که شاعران باید فارغ از جشنواره‌ها و جایزه‌های شعری در مسیر خود گام بردادند، اظهار کرد: البته نباید نقش موثر تشویق و برگزیده شدن در جشنواره‌های مختلف را نادیده گرفت؛ چراکه هر تشویقی می‌تواند، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر شاعر باشد.

جشنواره و شعر امروز 

شیما شاهسواران‌احمدی،
برگزیده سوم بخش شعر کلاسیک گفت: به‌طور کلی جشنواره را از منظر رقابت با شاعران هم‌نسل خودم جذاب می‌دانم؛ البته جایزه و برگزیده شدن به‌طور حتم تاثیری روی روند شعر و شاعری من نخواهد داشت.

وی افزود: اما احتمال دارد در خلال معرفی شاعران درچنین جشنواره‌ای، تعداد مخاطبان آن‌ها نیز تغییر کند و بیشتر شود. از سوی دیگر سبب شود آثار بیشتر به دست مخاطبان شعر برسد و آن‌ها راحت‌تر بتوانند درباره جریان و فضای شعر امروز قضاوت کنند.

ارزیابی شاعر 

رضا نیکوکار، برگزیده دوم بخش شعر کلاسیک، نیز جشنواره‌ها و جایزه‌‌های مختلف عرصه شعر را در حقیقت میدانی برای محک‌زدن شاعران می‌داند و معتقد است یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه شعر کشور، جشنواره شعر فجر است.

وی گفت: برپایی جشنواره شعر فجر به صورت سالانه به شاعران کمک می‌کند تا ارزیابی صحیح و شایسته‌ای نسبت به آثار خود و رشد و تکامل مسیر شعری‌‌شان داشته باشند.

در برخی از بخش‌های جشنواره امسال هیچ‌یک از شاعران به عنوان برگزیدگان نخست یا دوم معرفی نشدند. در بخش «پژوهش شعر» نیز تنها شایستگان تقدیر این بخش معرفی شدند. این مساله انتقادهایی را از سوی برخی از شاعران نسبت به جشنواره در پی داشت.

جشنواره و چاپ آثار برگزیدگان 

عباسعلی سپاهی یونسی،
برگزیده دوم بخش شعر کودک و نوجوان، از جشنواره شعر فجر به عنوان اتفاقی ارزشمند در عرصه شعر یاد کرد و توضیح داد: یکی از مزیت‌های جشنواره چاپ یک اثر از برگزیدگان است، در بازار فعلی نشر چنین پیشنهادی برای شاعران بسیار خرسند کننده و مفید خواهد بود.

این شاعر انتقادی را نیز نسبت به جشنواره مطرح کرد و گفت: این‌که در برخی از بخش‌های جشنواره هیچ‌یک از شاعران رتبه نخست یا دوم را کسب نکرده‌اند، جای تاسف دارد. به‌نظرم باید مسوولان فضایی را ایجاد کنند، تا شانس شاعران برای کسب رتبه نخست یا دوم حذف نشود و همه شرکت‌کنندگان امکانی یکسان برای شرکت در این رقابت داشته باشند.

تقسیم‌بندی محتوایی جشنواره 

سیداحمد میرزاده،
شایسته تقدیر بخش شعر کودک و نوجوان، نیز پیشنهاداتی را نسبت به نحوه برپایی جشنواره مطرح کرد.

وی با تاکید بر تقسیم‌بندی انواع ادبی در دنیا براساس محتوای آثار توضیح داد: در جشنواره شعر فجر تقسیم‌بندی براساس نوع قالب‌های شعری صورت می‌گیرد، اما فراموش نکنیم، که توجه به شعر از نظر محتوایی آن و فارغ از قالب‌های شعری، می‌تواند در شعر تحولی عظیم ایجاد کند.

این شاعر ادامه داد: افزودن بخش پژوهش به جشنواره اقدام بسیار شایسته‌ای بود، اما بهتر است این بخش به صورت کاربردی‌تر و در قالب کارگاه‌ها یا نشست‌هایی همزمان با ایام برپایی جشنواره، برگزار شود.
 
حضور گسترده شاعران 

تیمور آقامحمدی،
شایسته تقدیر بخش شعر سپید و نیمایی، با تاکید بر ضرورت گسترش دایره شرکت‌کنندگان جشنواره شعر فجر اظهار کرد: این‌ مساله که در برخی از بخش‌ها رتبه نخست یا دوم معرفی نشده است، نشان‌دهند پایین بودن کیفیت آثار است. بنابراین بهتر است تدابیری بیاندیشیم، تا در سال‌های آینده شاهد حضور گسترده‌تر شاعران و شرکت آثار بیشتری در جشنواره باشیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر معتقدم دبیرخانه چنین جشنواره‌ای باید در طول سال نیز فعال باشد و با شاعران ارتباط مستمر برقرار سازد. همچنین راه‌اندازی بانک اطلاعات شاعران کشور نیز به فرآیند برگزاری جشنواره کمک می‌کند.

آیین پایانی ششمین جشنواره شعر فجر عصر دیروز (یک اسفند) در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط