پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
همکاری​های کشورهاي اکو در سایه نمایشگاه پکو محقق مي​شود

استاندار خراسان رضوی شب گذشته (چهارشنبه 19 بهمن) در مراسم ضیافت شام میهمانان دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو (پکو) گفت: حضور کشورهای مسلمان و هم پیمان اقتصادی و فرهنگی منطقه در کنار یکدیگر موجب رشد و موفقیت در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنان می شود._

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مشهد، دکتر محمود صلاحی در این مراسم که با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای عضو اکو همراه بود، با بیان این مطلب افزود: کشورهای عضو اکو مشترکات زیادی در مذهب، زبان، مرز، فرهنگ و علایق با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: کشورهای عضو اکو و منطقه ای باید به هم کمک اقتصادی، فرهنگی و علمی کنند و توانایی ها و ظرفیت های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

صلاحی، با اشاره به فعالیت برخی از کشورها در زمینه استفاده انحصاری از توانمندی های علمی و فرهنگی، اظهار کرد: برخی از کشورها که امروز به قدرت خود می نازند و ادعای حقوق بشر دارند، وقتی وسیله ای می سازند، برخی کشورهای دیگر را از داشتن آن محروم می کنند.

وی تصریح کرد: اما مسلمانان ایرانی این​گونه رفتار نمی​کنند و تکنولوژی های جدید خود را در اختیار همسایه های خود قرار می دهند.

در بخش دیگر این مراسم، مدیر اجرایی دومین نمایشگاه پکو نیز در سخنانی گفت: اگر چه قرار بود این نمایشگاه در سال 2011 برگزار شود اما به دلیل همزمانی با نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران به بهمن ماه و سال 2012 موکول شد.

جلال ذکایی ادامه داد: در این میان همکاری اتحادیه چاپ و بسته بندی خراسان رضوی و زحمات مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به نتیجه رسید و زمینه و بستر برپایی نمایشگاه مهیا شد.

وی با بیان این که نمایشگاه پکو، زمینه همکاری اقتصادی کشورهای اکو را توسعه می دهد اظهار کرد: باید تلاش کنیم با کمک یکدیگر جایگاه صنعت چاپ را در میان کشورهای منطقه ارتقا دهیم.

به گفته ذکایی، امسال دویستمین سال ورود صنعت چاپ به کشور است و امیدواریم به یمن این سالگرد، نمایشگاه در دوره آتی پربارتر برگزار شود.

همچنین در پایان این مراسم، دکتر محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های مختلف، در پاسخ به خبرگزاری ایبنا درباره محل برگزاری سومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو گفت: استان خراسان رضوی یکی از مراکز مهم چاپ و بسته بندی در کشور است و بعد از استان تهران در این زمینه توانایی های بسیاری دارد.

وی ادامه داد: این استان حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه 30 میلیون نفر زائر از سراسر ایران به خراسان رضوی سفر می کنند.

صلاحی با اشاره به مجموعه چاپخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: این چاپخانه یکی از قدیمی ترین چاپخانه های استان و ایران است و اکنون شمارگان کتاب در این استان سالانه بیش از 20 میلیون جلد کتاب است.

وی تصریح کرد: علاوه بر شهر مشهد که از سال گذشته به عنوان پایتخت فرهنگی ایران شناخته می شود و مزیت آن برای برگزاری نمایشگاه اکو در آن، نزدیکی مرزهای زمینی ریلی و هوایی با کشورهای این منطقه است.

به گفته صلاحی، استان خراسان رضوی از برگزاری این نمایشگاه در سال های آتی در شهر مشهد استقبال می کند، از سوی دیگر محل دایمی نمایشگاه های شهر مشهد با 270 روز فعالیت در طول سال یکی از فعال ترین نمایشگاه های ایران به شمار می آید و می تواند به خوبی از عهده برگزاری نمایشگاه برآید.

دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو (پکو 2012) تا روز شنبه 22 بهمن در محل دایمی نمایشگاه های شهر مشهد برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط